/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
maskine til træ
Fra : Miksi76
Vist : 3638 gange
200 point
Dato : 04-04-09 10:32

Jeg skal bruge en maskine til at runde hjørner på nogle spånplader i ca.19 mm. Pladerne er 500x1000mm. de skal bruges til bordplader.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-04-09 10:50

Prøv med en overfræser

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-04-09 10:51
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-04-09 10:51

Hvis det skal være en maskine, så er en overfræser et oplagt valg, vi bruger et sådan værktøj til at afrunde hjørner på plader, der hvor jeg arbejder, vi bruger mest mdf plader men også spånplader, en overfræser kan købes billig i enhver byggemarked, og husk at øve dig på plade stumper som ikke skal bruges til andet end at øve på

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-04-09 11:10

Husk at modfræse - så du ikke flosser pladen i stykker.

Kommentar
Fra : Miksi76

Dato : 04-04-09 11:26

en overfræser dur ikke, det er ikke kanten jeg skal ha rund, det er hjørnet. Tænkte om der findes en maskine hvor man skubber hjørnet ind i, og så fjerner den det. Det skal være så man kan stille på radiusen.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 04-04-09 11:34

PE Maskiner Ans ApS

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 04-04-09 11:36

Det er stadig en overfræser du skal/kan bruge.
Det kommer så bare an på at vælge det rigtige jern du sætter i

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-04-09 11:49

Citat
Hvis dine ambitioner blot er at afrunde kanten på et spækkebræt eller lignende, kan du godt nøjes med en ukompliceret overfræser til ca. kr. 400,-. Men har du mod på at kaste dig ud i mere avancerede opgaver med løbegange, notfræsning og flotte udfræsninger, så får du hurtigt behov for mere præcision, flere kræfter og flere funktioner.

http://www.stark.dk/templates/DT_InfoPage_Wide____4564.aspx

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-04-09 11:52

Du skal stadig bruge en overfræser, og så vælge et fræseværktøj med den rigtige radius, den maskine du efterlyser er vist ikke opfundet endnu

Kommentar
Fra : Miksi76

Dato : 04-04-09 11:55
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-04-09 12:05

Ja, ja køb du bare den, hvis du har råd, eller skal du til at fremstille borde!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-04-09 12:08

På arbejdet har vi fastgjort overfræseren under et bord og med land bagved, så kører vi bare pladen som skal afrundes, forbi fræsejernet, lidt lige som på dit billedet

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-04-09 12:10

du kal bare have en skabelon til at fræse efter. så er en overfræser det perfekte værktøj til dit projekt.

tømreren

Kommentar
Fra : Miksi76

Dato : 04-04-09 12:27

det går for langtsomt med en overfræser, der er nok 2000 plader der skal rundes. Lige nu bruger vi en vinkelsliber der er monteret et værktøj, men det sviner meget, så tænkte om der var en anden måde at gøre det på.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-04-09 13:05

En vinkelsliber monteret et værktøj.........

Hvis det er en rundsavklinge så ud i contaneren omgående med bæstet, det er livsfarligt og dybt ulovligt.
En overfræser til 400 kr vil kun kunne klare 200 af de plader, så I skal op på 2-3000 kr.

Næste alternativ er en pladebearbejdningsmaskine der selv runder hjørnerne vha en lille computer, men så er vi på den anden side af 100.000 kr.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-04-09 13:08

Udover det er der ingen slibning efter en overfræser, bortset fra at kanten skal "brækkes" som resten af kanten på bordpladen.

Annuller spørgsmålet
Fra : Miksi76

Dato : 04-04-09 14:10

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål