/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
udlejer
Fra : ingrid17
Vist : 568 gange
143 point
Dato : 03-04-09 13:29

Hej derude, er der nogen der kan hjælpe mig ? sagen er den at jeg har lejet et hus ud sidste år. Nu har jeg i samråd med min bank, besluttet at sælge huset, men udlejeren vil ikke gi mig en dag hvor mægler og jeg kan komme og se huset, og mægleren kan sætte en salgspris. Hvad gør man så?
Udlejeren er meget vred over at jeg vil sælge huset, men jeg har ikke råd til at beholde det mere. Er der nogen der har et godt råd, til hvad jeg gør for at få kontakt, så vi kan komme ind og se huset, og salget kan komme i gang.
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-04-09 14:00

Er det FREMLEJET ud eller på en "normal" lejekontrakt... ?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-04-09 14:00

Øh, er du lejer eller udlejer?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-04-09 14:02

Du har selvfølgelgi krav på at få adgang sammen med mægler, og hvis lejer nægter, må du med passende varsel og evt. politiets medvirken skaffe dig adgang til huset, således at det kan blive vurderet, vær dog opmærksom på kontraktmæssige forhold omkring opsgielse af lejer i tilfælde af, at du får huset solgt.

har du undersøgt om det er muligt for lejer evt. at købe huset? det tyder jo på at vedkommende er glad for at bo der

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-09 14:40

Det kan jo aldrig blive lejerens beslutning om du vil sælge, så hans vrede kan du ikke bruge til noget.

Du kan selvfølgelig tilbyde lejeren at købe huset.

Og derudover kan du gøre vedkommende opmærksom på lejeloven:

Citat
§ 54. Udlejeren eller dennes stedfortræder har ret til at få eller skaffe sig adgang til det lejede, når forholdene kræver det.

Så at nægte dig adgang kan han bestemt ikke.

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 03-04-09 15:33

vær lige klar over at som lejer af et hus har man 12 mrd opsigelse med mindre at andet er påført i kontrakten.

Kommentar
Fra : ingrid17

Dato : 03-04-09 16:15

Tak for alle svar.Det er mig der er udlejer, og det er lejet ud på normal vis,ikke fremleje. Jeg håber jeg kan finde en løsning, lejer har desværre ikke råd til at købe huset, ellers havde det jo været det perfekte valg.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-04-09 16:20

Hvem har snakket med lejeren...

Dig eller mægler ?

Ved mægleren overhovedet at huset pt. er udlejet med minimum 1 års opsigelse ?

I disse hustider er der ikke store chancer for salg under alle omstændigheder, og slet ikke på de betingelser

Kommentar
Fra : ingrid17

Dato : 03-04-09 16:28

Jeg har snaket med udlejeren, og ja mægler ved godt det er lejet ud, løsningen kunne jo være at en køber forsatte med lejemålet.Lige nu er problemet at vi ikke kan komme ind og se huset, naboer siger det er meget beskidt og misligeholdt ,det er måske derfor vi ikke må komme ind.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-04-09 16:38

Tja....

Så er der jo ikke andet at gøre end at holde på din RET....

Den har du under alle omstændigheder.

Præcis hvordan det nemmest foregår kan mægleren nok orientere dig om - i sidste ende er det med politiets hjælp - men det er da SIDSTE udvej

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-04-09 16:39

PS...

Du må for guds skyld ikke SELV tiltvinge dig adgang......

Kommentar
Fra : ingrid17

Dato : 03-04-09 16:57

Nej jeg ved godt jeg ikke skal tiltvinge mig adgang, jeg håber jeg finder en løsning snart, da dette her er uholdbart , men mange tak for gode svar, jeg vil kontakte mægleren igen på mandag. Rigtig go påske til alle.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-04-09 17:05

I lige måde....

Husk at lukke spørgsmålet hvis du mener du har fået fyldestgørende svar....

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 03-04-09 18:32

Politiet hjælper dig ikke med at få adgang, hvis der ikke er foretaget noget kriminelt, men du skal rette henvendelse til det lokale dommerkontor/fogeden det er den eneste vej du lovligt kan tiltvinge dig adgang til huset, eventuelt med den begrundelse at huset bliver misvedligeholdt, hvem har den indvendige vedligeholdelse af lejemålet ifølge lejekontrakten ??.

per

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-04-09 18:45

Og HVEM hjælper fogeden - han må heller ikke SELV tiltvinge sig adgang - eller rettere sagt han GØR det ikke UDEN politiet er tilstede.....

Kommentar
Fra : ingrid17

Dato : 03-04-09 18:46

I følge lejekontrakten er den indvendige vedligeholdelse lejers ansvar.

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 03-04-09 18:50

hvem vil også lige købe et hus man først kan få om 12 mrd,,,ikke mange.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 03-04-09 20:43

refi

netop derfor skal det ske via fogeden, så kan politiet komme, men ikke hvis du selv beder dem om det, så har de ikke tid !!!!

ingrid17

Du har ret til at besigtige huset såfremt du mener at huset misligeholdes, igen via fogeden.

BarkeBillen

Det kunne jo tænkes at det var som investering.

Sidst men ikke mindst findes der folk, der som køber nok skal skaffe sig adgang, og pænt bede en lejer om at fraflytte snarest.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-04-09 21:11

Citat
men ikke hvis du selv beder dem om det

Det var der vist heller ingen der påstod - Jeg sagde netop I SIDSTE ENDE

Citat
og pænt bede

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-04-09 02:52

Hvis de nuværende lejere misligholder skal Du da nærmere være glad for at de ikke kan købe huset, da de nok vil mobbe Dig i flere år efter købet om diverse mangler ved overtagelsen.

Den slags er det bedst at slippe helt af med.

Kommentar
Fra : ingrid17

Dato : 04-04-09 07:41

Til Luffe A, ja det ved jeg godt nu, men er desværre bange for jeg får en masse bøvl med lejeren,jeg mener når vi ikke engang kan komme ind og se huset, så tegner det til at blive noget værre rod, men jeg håber det løser sig.

Kommentar
Fra : sushjer

Dato : 05-04-09 17:04

1 du kan kun opsige lejeren, hvis du selv skal bo i huset.

2 du kan opsige lejeren, pga. misligholdelse, men så skal du være 100% sikker på at det er misligholdt.

3 Den der køber huset, overtager lejeren og kan kun opsige lejeren, hvis køber selv skal bo der og stadig med 12 md. opsigelse.