/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Lydklip på jemmeside...hvordan
Fra : Assist4dogs
Vist : 727 gange
50 point
Dato : 03-04-09 11:19

jeg har to lydklip som jeg gerne vil have lagt på min hjemmeside... men hvordan gør man det nemmest...??

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 03-04-09 13:33

Du kan lægge en link ind på siden (den skal ligge i dit webbibliotek) så vil filen afspilles med brugerens software - måske mediaplayer ?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-04-09 18:47

Pas på at det ikke er for tungt et format, som f.eks. MP3 og VAW.
Utålmodige surfere har ikke tid til at vente på det.
Sådanne lydklip, skal helst ikke afspilles automatisk, men skalaktiveres med et link.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-04-09 19:07

Det skal være egen komponeret musik, blot en stump af andres og Du får før eller siden Copydan på nakken.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-04-09 07:50

Lyd kan generelt kun indleres på en hjemmeside i et af de to formater: *.mid (MIDI lyd) eller *.au
.. andre formater kan indlejres vha. en del 'krumspring'.

Der findes generelt 2 typer løsninger til dette:

1.) Non Standard Comliant.

2.) Standard Compliant.

...alt efter om du vil have din kode skal validere i forhold til web-standarderne som anbefalet af w3.org eller ej.

Ad 1.)

Non standard metoden benytter markøren <EMBED> : http://www.hypergurl.com/music.html

..eller en kombination af den 'forældede'/'udfasede' IE specifikke markør <BGSOUND[/B]> og Javascript.

..eller benytte den ligeledes non-standard markør <APPLET> samt en dertil indrettet JAVA applet:

http://www.phon.ucl.ac.uk/home/mark/audio/play.htm

ad 2.) Standars metoden benytter markøren <OBJECT> og en JAVA applet.

Selv benytter jeg denne sidste metode. Se/hør f.eks. implementationen på min 404 fejl side:

http://www.cssboxing.com/no_such_file

Virker i ALLE browsere og validerer korrekt. Det kræves blot at brugeren har installeret JAVA runtime (JWM) eller et kompatibelt JAVA plug-in på sin pc.

Jeg har skrevet denne JAVA applet:
Kode
import java.applet.*;

public class loop_lyd extends java.applet.Applet {

private AudioClip lyd;

public void init()
{
lyd=getAudioClip(getCodeBase(),getParameter("sound"));
}

public void start()
{
lyd.loop();
}

public void stop()
{
lyd.stop();
}

..og compileret den med javac.exe til filen: loop_lyd.class

Denne applet class fil indsættes så vha. <OBJECT> markøren således:
Kode
<!--[if !IE]>-->
<object classid="java:loop_lyd.class" type="application/x-java-applet" height="0" width="0" >
<param name="codebase" value="/java/" />
<param name="sound" value="/media/au/PsalmietCantica.au" />
<!--<![endif]-->
<object classid="clsid:8AD9C840-044E-11D1-B3E9-00805F499D93" width="0" height="0">
<param name="code" value="loop_lyd.class" />
<param name="codebase" value="/java/" />
<param name="sound" value="/media/au/PsalmietCantica.au" />
</object>
<!--[if !IE]>-->
</object>
<!--<![endif]-->

De angivne stier og navnet på appletten og navnet på lydfilen skal selvfølgerlig være i overensstemmelse med det faktuelle indhold på din side

For at 'skjule' appletten på hjemmesiden har jeg indlejret den i en inline <SPAN> markør med følgende stylesheet egenskaber:
Kode
span.hideobject {position:relative;top:-1px;left:-1px;}

..som flytter appletten uden for det synlige browservindue.

Til slut findes der også muligheden for at inlejre en lyd med en FLASH *.swf fil, hviket også kræver et plug-in hos brugeren:

http://www.w3schools.com/flash/flash_inhtml.asp

Happy coding....

</MOLOKYLE>