/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
varmvandsbeholder
Fra : maads74
Vist : 843 gange
20 point
Dato : 01-04-09 09:34

Bor i ejerlejlighed med fjernvarme og har en beholder der efter nogle kloge beboers mening bør skiftes da udgangstemperaturen er for høj (eller er det omvendt?)..Der er ikke problemer med at holde varmt vand på selv de øverste etager...

Nå men spørgsmålet er : hvordan afgører vi om beholderen skal skiftes??? - er det udelukkende forholdet mellem ind-udgang af vandtemperatur???

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-04-09 09:54

En høj temperatur i beholder og rør iver mulighed for at børn og idioter kan skolde sig . Men for lav temperatur giver mulighed for at der kan udvikle sig en koloni af legionella, og det kan man dø af.

Vær kun glad for den høje temperatur, og sæt evr termostatisk blandingsbatteri op hos dem, der synes det er for varmt.

Hvis temperaturen er væsentlig over 60 ° vil der udfældes kalk i større mængde i beholderen.
Men det kan fjernes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-04-09 10:21

Det er fjernvarmeværket som afgør om returtemperaturen er for høj på anlæget.

Varmt brugsvand bør være opvarmet til 60 gr. men kan godt være lavere i slutningen af cirkulationen, altså lige før vandet igen opvarmes.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 01-04-09 17:27

Varmtvandsbeholderen har INGEN indflydelse på temp. på det varme vand.

VVBH er kun en "dunk" der opvarmes af en spiral, der ligger inden i den.
Denne spiral bliver varm pga. fjernvarmeværket sender varmtvand gennem den.
Det der bestemmer temp. er altså mængden af det varme vand fra fjernvarmeværket. Dette reguleres af en termostat.
Denne termostat, er enten lige nu, skruet for højt op eller er defekt, så der kommer for meget varmt vand ind i spiralen, og dermed hæve temp. i "dunken" til en for høj temp.

I skal have fat i en vvsér der kan kikke på termostaten.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-04-09 20:05

Min varmtvandsbeholder kører sgu da unden nogen form på termostat når der fyres, der bliver jo ikke afsat energi i den når der ikke bruges varmt vand. Det er som det skal være, bare den er ordentligt isoleret, da det jo ellers er spild af energi, medmindre der er en mening med at varme rummet op hvor den sidder.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 01-04-09 21:18

Nu skriver du ikke, om det er udgangs temperaturen på det varme vand eller på fjernvarmevandet der er for høj.
Hvis det er det varme vand, så gør som gasmanden skriver.
Det skal i øvrigt helst være 55 grader ved fremløb, og helst ikke meget under 50 grader ved retur.

Hvis det er fjernvarmevandet der er for varmt, er problemet straks lidt større.

Jeg går ud fra, at I får service på beholderen med rensning, afkalkning osv. en gang om året, så der ikke sidder en masse kalk og slim på varmespiralen - ikk'?

Det er også muligt, at Jeres anlæg er af ældre dato, og måske dimensioneret til nogen forhold "der var engang".
Dengang var der ikke krav om en eller anden minimum afkøling af det fjernvarmevand man modtog.
Det er der mange steder i dag.

Dette betyder, at hvis jeres beholder f.eks. er for stor, så I måske kun bruger ½ af det vand der står i den, så er ½ af beholderen altid varm.
Dette gør, at varmespiralen kun har ½ af sin overflade til at afgive varmen på, og så er det ikke sikkert, at fjernvarmevandet når at blive afkølet tilstrækkeligt.

Hvis beholderen er for lille, vil thermostatventilen (eller den thermostatstyrede motorventil der sidder på mere avancerede anlæg) altid stå fuldt åben, da beholderen ellers ikke kan nå at levere nok varmt vand.
Dette gør, at fjernvarmevandet "fosser" lige igennem, med alt for høj fart, så det ikke når at blive afkølet.

Den rigtige størrelse beholder, er næsten tømt for varmt vand når I der bor i blokken har brugt varmt vand på den tid af døgnet, hvor I samlet bruger mest, og så kan den lige nå at varme nyt vand op til næste gang der skal bruges meget varmt vand, og samtidigt har en lille sjat i bunden, der aldrig når at blive varmet op - typisk morgen og aften.
Derved får i skillelinien mellem opvarmet (varmt) vand og nyt koldt vand til at vandre op og ned igennem beholderen et par gange i døgnet, hvorved I får brugt hele beholderen og ikke kun en del af den.
Samtidigt får i gjort kål på legionella bakterierne.
De kan nemlig ikke li' den der vandren op og ned gennem beholderen.

Hvad størrelse det så er I skal bruge, tror jeg I er bedst tjent med at lade en konsulent beregne.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 02-04-09 16:08

taunusanden

Hvis det er korrekt som du skriver, vil du have en meget svingende varmt vands temp.
Når centralvarmvandet er VARMERE end varmtvandet vil det blive varmet op af dette.

Når det er KOLDERE vil varmt vandet varme centralevarmevandet op.

Dette er en meget dårlig løsning, der vist ikke bliver brugt andre steder.
Du vil med fordel kunne få monteret en termostat og opnå bedre varmtvands comfort.
Jeg går ud fra, du har afspæringshaner, så du kan lukke radiatoranlæget fra om sommeren, ellers vil dit forbrug været helt unødvendigt højt.

Venlig hilsen
Gasmanden2

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 02-04-09 16:33

Hør nu her gasmanden2, maads74 skriver, at han bor i en ejerlejlighed med fjernvarme.
Det du skriver kan være meget rigtigt i et villa-anlæg, men jeg tror nok, at både de andre beboere og varmemesteren vil bede sig frabedt, at maads74 vurderer, hvornår han synes det er sommer, og derfor går ned og lukker for varmen til hele ejendommen. (Han kan sikkert ikke engang komme ind til varmevekslerne).
Hvis det er en ejendom af bare nogenlunde størrelse, dvs. over 4-6 lejligheder, er der sikkert monteret en eller anden slags CTS- eller vejrkompenseringsanlæg, der tager sig af alt det du skriver om, og hvis de ellers har en nogenlunde kompetent varmemester, er der taget hånd om de ting du beskriver, ligesom anlægget er passet med afsyring og rensning af beholderen.

Det der er ejendommens problem er formentligt, at mange fjernvarmeværker er begyndt at stille krav om, at man skal afkøle det fjernvarmevand der løber gennem deres anlæg minimum 30 grader, samtidigt med, at det vand værket sender ud til deres kunder, er koldere end før i tiden. Værket gør det for at nedsætte energitabet i de mange kilometer varmerør de har liggende under gader og veje.
Jeg kan ikke huske det nøjagtige tal, men det er noget med, at for hver grad de sænker temperaturen, reducerer de varmetabet 5%, så det kan hurtigt "rykke", hvis de f.eks. kun skal sende 70 grader varmt vand ud hele sommeren, i stedet for noget der er 80 grader.
De forbrugere/aftagere af fjernvarme, der har anlæg af lidt ældre dato, dvs over 15-20 år, kan meget vel få problemer med at leve op til de skærpede krav, især hvis vi taler om et meget ældre anlæg, der måske kun er 1-strenget, og har varmtvandsanlæg fra "før oliekrisen i -73".

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 02-04-09 17:27

f.elsborg
Ikke uenig, det var bare ikke til Maads74 Jeg skrev, det var til "taunusanden" som der står øverst i mit svar.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-04-09 20:46

@Gasmanden2
Det er fastbrændsel, inden jeg går i seng bliver der lukket for en hane så vandet der cirkulerer i resten af anlægget ikke køler brugsvandet ned. Om sommeren kører brugsvandet på el. Men ja, det er pænt varmt vand, godt til at skylle af når man skal vaske op, det koster jo ikke extra

Meeen... Det er altså sådan mange steder!

Jeg kan ikke se hvad der skal være galt med min varmtvands komfort på grund af en unødig termostat? Eller andres for den sags skyld. Det eneste jeg kan se at den termostat vil gøre er, i mit tilfælde, at jeg ville bruge mere vand for at skylle af.

Min pointe er (også i maads74's tilfælde) at det ikke er nødvendigt at bruge tid på en unødig termostat eller anden teknik.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 02-04-09 22:02

Gasmanden2: Du har ret ... jeg var vist ikke rigtigt vågnet efter at være kommet hjem fra job

sorry!!

Kommentar
Fra : maads74

Dato : 03-04-09 07:39

Mange gode og ikke mindst tekniske kommentarer - men bottom line hvad er det? skal der en VVS-mand ud og vurdere om en beholder er rentabel ? vh Maads74

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 03-04-09 15:08

Bottom line er; er din bebyggelse så stor, at der skal tilknyttes en ELO-konsulent? Hvis den er, så kig på forslagene i hans rapport.
Hvis den ikke er, så kig på afkølingen af Jeres fjernvarmevand. Find aflæsningerne for 2007 og 2008, beregn forbruget i MWh, og forbruget af fjernvarmevand, og benyt så formlen her:

(MWh x 860) : m3 = afkøling i grader

Hvis afkølingen er mindre en 30 grader, så skal I nok overveje at få gjort noget ved problemet. Her kan det være en god ide at konsultere en af de halvstuderede røvere, der ved noget om det her - det er ikke altid VVS folkene eller smeden har viden nok til at foretage de nødvendige beregninger, ikke fordi de er mindre kloge end så mange andre - det er bare noget andet de har lært.

God fornøjelse og god påske til alle

Finn