/ Forside/ Interesser / Helbred / Motion / Spørgsmål
10  ans 380
Forbrænding på trampolin.
Fra : MathildeP
Vist : 10337 gange
200 point
Dato : 31-03-09 23:26

Hej alle..

Jeg har uden held søgt på nettet ang. forbrænding i kcal/kj ved at hoppe på trampolin. Har fundet et sted hvor der er nogle der "påstår" at 5 min trampolinspring svarer til 5 min løb. Men kan ikke finde noget "dokumenteret" på det. Altså ingen lægeudtalelser, kun "jeg har hørt i radioen".

Nogle der kan komme med et link jeg kan bruge som påstand, så vil jeg blive glad..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-04-09 00:05

Det afhænger helt af hvor hurtigt du løber , hvor tung du er og hvor højt du hopper på trampolinen.

Den slags faste tal for stofskiftet ved forskellig aktivitet kan kun være lidt retningsgivende.

Hvis formålet er afmagring, skal du regne med ,at motion virker meget mere ved, at øget muskelmasse også giver større hvilestofskifte, og at motion er med til at regulere appetitten.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-04-09 05:01

Jeg har ikke en sk** forstand på det men vil mene at løb brænder mest af, medmindre at trampolinspringene indeholder akrobatik.

Lav en simpel test, løb i 5 minutter eller hop i 5 minutter, det der giver flest ømme muskler og forpustethed brænder også mere af.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 01-04-09 06:14

Først dette link med et skema der viser hvor meget man forbrænder ved forskellige motionformer i forhold til egen vægt og indsats, det kan selvfølgelig kun være vejledende tal. Desværre er trambolin ikke med her, men jeg søger videre
http://www.bodybuilding.dk/viewtopic.php?t=9059

Ok her er en masse, på engelsk/google oversættelse

Trampolining is the second fastest calorie burner on the planet, if you use the trampoline correctly and do routines.
It burns calories 3 times faster that jogging.

Jogging @ 5.5kms per hour burns 407 calories per hour.

So 20 minutes on the trampoline burns the same amount of calories.

It is important that you learn a few basic moves and put them into a routine to gain the full benefits of the Trampoline exercise.
http://wiki.answers.com/Q/How_many_calories_can_you_burn_jumping_on_a_trampoline_for_30_minutes

Her kan du vælge Google oversættelse
http://www.google.com/search?hl=da&q=+how+many+calories++do+you+burn+%2B+trampolin&lr=&aq=f&oq=

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 01-04-09 07:51

På med et puls ur. De giver en rigtig god retningslinie om dit Kcal forbrug. Man taster vægt, alder, køn m.m. ind. ud fra din puls får du dit Kcal forbrug.

Så er det bare igang med at lave en lille test.

Hvis i ikke selv har et puls ur, så kender i sikkert en som løber eller dyrker sport. Pulsure er blevet så billige idag at det næsten er hver mand eje

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-04-09 08:44

Citat
Jogging @ 5.5kms per hour burns 407 calories per hour.

Der er nogle påstande som er så åbenlyst forkerte at det er besynderligt at nogen bringet dem videre. Hvilestofskiftet for en lille sovende kvinde er mindst 100 gange mere. Det forkerte er formentlig skrevet af een, som ikke kan finde ud af det med enhederne. Bare tallet 407 viser at det er (forkert) omregnet.

Pulsuret giver en rigtig godt resultat så vi forleden i fjernsynet. Helt rigtigt er det kun, når det med det rigtige fine måleudstyr kalibreres til en bestemt person. Men det vil da ret nøjagtigt vise forholdet mellem forskellige aktiviteter.

Kommentar
Fra : jdkq

Dato : 01-04-09 08:56

Hej !

Som Du allerede kan læse herover er der mange ukendte faktorer, som skal være helt præcise som forudsætninger, før man kan få et korrekt billede af hvor meget trampolin aktivitet tærer på kalorierne, -
men uanset hvor mange meninger og hvor mange gætterier der er knyttet til Dit spørgsmål vil det være langt bedre at benytte trampolinen end at slænge sig på sofa’en.

. . - men om et par måneder vil både Du og mange andre helt gratis kunne trække på en service på nettet, hvor man kan får en helt personlig sunhedscoach (helt gratis), hvor man kan få råd og vejledning om stort set alt hvad der har med moderne og sund livsstil at gøre, - og selvfølgelig også råd og vejledning om hvordan man korrigerer sin nuværende livsstil til en mere sund livsstil.

. . - og det er ikke Hr./Fr. hvem som helst, der står bag denne service, det handler om et universitet af førende diætister, ernærings-eksperter, læger, alternative behandlere, farmaceuter, massører, fysioterapeuter, m.m.f. . . - og Du kan blive guidet med mange forskellige menuplaner, træningsmuligheder, sundhedscheck, etc. etc. - endda med mulighed for at kaloriejustere og resultatberegning, . . - så hvis Du oplyser om Dine personlige date, - f.eks. højde, vægt, mål, om Du har stillesiddende, eller stille stående arbejde, og Du går eller cykler til arbejde, om Du ryger 5 cigaretter om dagen, om Du drikke et par glas vis eller cola om dagen, m.v. . . - derefter vil Du bl.a. kunne få oplyst hvor meget netop Du forbrænder ved lav, middel eller aktiv brug af Din trampolin, - eller hvad Du nu finder på / eller bliver anbefalet.

Du kan allerede tilmelde nu, - og Du vil få en mail når systemet fungerer

http://www.webstar.biz/?id=INTE-65EC-C2F7

Kommentar
Fra : MathildeP

Dato : 01-04-09 11:37

Vi snakker selvfølgelig gennemsnitlige tal her, da jeg godt ved at det kan have indflydelse på hvad man vejer osv... Madlog siger at ved 8km/t forbrænder man ca. 730 kcal. Og ved gang på 5km/t forbrænder man 320kcal. Begge dele hvis man udfører det i en time selvfølgelig.. Så "løb" ved 5,5 km/t lyder nok ikke helt forkert med 407.

Grunden til mit spørgsmål er at jeg i øjeblikket taster alt mad og motion ind på madlog.dk for at få en lille smule styr på hvad jeg går og propper i hovedet, men også for at finde de faldgruber der gør at jeg ikke har tabt mig efter en fødsel. Og vi er nogle stykker derinde der er interesserede i at vide hvad man forbrænder ved trampolinspring, for det er en af de få motionsformer som ikke er listet derinde i forvejen..

HelleBirgitte; jeg kigger lige på dine links, det kunne måske godt være noget af det jeg leder efter, og jdkq, jeg skal da vist lige ind og se på den side...

Flere gode links er selvfølgelig velkomne..

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 01-04-09 11:44

Men det er jo forskelligt, om du bruger en prof tampolin og kører hårdt på, eller om du står og småhopper i en have trampolin. Lige som med løb, let lunten eller fuld skrald med puls 170.

Hvis du løber 5 min. og sveden pipler frem, og det samme sker når du springer trampolin 5 min. så ligger forbrændingen nok rimelig tæt på hinanden.

På denne hjemmeside, kan du taste alle mulige forskellgige aktiviteter (også trampolin) og få en beregning
http://www.madital.dk/motion.php

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-04-09 12:02

Hej Mahilde du opgiver i kcal/time ved forskellig aktivitet medens Hellebirgitte skrev om calories.

Der er stor forskel på de to enheder.

calories minder om cetigrades og lignende enheder fra amerikanere som har misforstået systemet.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 01-04-09 12:55

Ja jeg er da lettere forvirret, idet jeg da har lært at kalorie hedder calorie på engelsk

Men transor, så vil jeg da gerne lære hvad kcal så hedder på engelsk ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-04-09 14:03

Strengt taget er calorie en gammeldags enhee, som ikke burde bruges mere, og efter SI conventionen, som alle civiliserede lande inklusive USA har tilsluttet sig, kun må bruges, når man samtidig angiver i SI enheden , som er Joule.

En calorie er en lille enhed, hvorfor man normalt angiver i kilocalorie , der er 1000 calorier. Kilocalorie skrives med symbolet kcal. Det der forvirrer er at der i Danmark har været gammel tradition for, når det gælde fødevarer, at skrive kal eller kalorie med k , når man mener kilocalorie.
Dem med k er altså 1000 gange større end dem med c.

calories er der ligesom grams ikke noget der hedder . Man sætter ikke flertalsendelser på måleenheder. Men amerikanere som ikke forstår systemet gør det tit.

metere, kilogrammer og lignende kan man møde i barnesprog. Men det er ikke korrekt, hverken på dansk eller engelsk.