/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Sommertid eller ej
Fra : Kortoververden
Vist : 1567 gange
100 point
Dato : 29-03-09 00:42

Ifølge BT er et par af "ulemperne" ved skiftet mellem sommertid og vintertid følgende:

Citat
Hos Falck kender man udmærket til bøvl med sommertiden. De danske bilister kører mange flere rådyr ned i ugerne efter overgangen til sommertid end normalt. Sidste år blev 89 hjorte dræbt alene i den første uge efter, vi havde stillet på urene.

Er det fordi man stiller på uret mens man kører?? Eller er det pludselig blevet tilladt at køre uden at se sig for?

Citat
Det kan være svært for sukkersyge-patienter at flytte rundt på døgnrytmen.Som diabetiker skal du tage insulin alt efter, hvad, hvor meget og hvornår du spiser, og hvordan du bevæger dig – og derfor kan der godt gå koks i tingene, når tingene ikke er, som de plejer, oplyser diabetesforeningen.

Så diabetikere må altså helst ikke rejse til andre tidszoner??

Citat
Det kan være svært for sukkersyge-patienter at flytte rundt på døgnrytmen.Som diabetiker skal du tage insulin alt efter, hvad, hvor meget og hvornår du spiser, og hvordan du bevæger dig – og derfor kan der godt gå koks i tingene, når tingene ikke er, som de plejer, oplyser diabetesforeningen.

Samme problem som diabetikere, svenskere duer altså ikke til at rejse

Citat
Ude i staldene skal der tages hensyn til de danske malkekøer, når døgnrytmen pludselig ændres.

- I starten malker man dem en halv time tidligere i stedet for en hel time. Det gør man for at gøre overgangen lidt blødere, siger Torsten Lind Søndergaard, kommunikationskonsulent i Dansk kvæg.

Tjah, eller man kunne malke dem på samme tid af døgnet uden at kigge på uret

Kommentar
Fra : iah

Dato : 29-03-09 00:45

Ja, der er mange mange problemer forbundet med at skifte fra normaltid til sommertid...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-09 00:49

Citat
Tjah, eller man kunne malke dem på samme tid af døgnet uden at kigge på uret
dur ikke så har bondemanden en time senere fyraften, og hvem gider lige gå i stalden og malke køer, mens kone og børn hygger sig i stuen, husk nu og 54 minutter og ikke før (Kandu uret tæller ikke)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-09 00:51

En ting er helt sikker, der er blevet lyst og er højt på himlem når jeg vågner

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-03-09 01:15

Citat
Er det fordi man stiller på uret mens man kører?? Eller er det pludselig blevet tilladt at køre uden at se sig for?

Det er fordi dyrene ikke følger uret, og de fortsætter med deres rutine, som så kolliderer med den øgede trafik på de tidspunkter hvor dyrene følger deres veksler og i den forbindelse krydser vejene.

Citat
Så diabetikere må altså helst ikke rejse til andre tidszoner

Selvfølgelig må de det, men de skal bare være meget opmærksomme med at tilpasse deres døgnrutine, som bør følges temmelig nøje.

Citat
Tjah, eller man kunne malke dem på samme tid af døgnet uden at kigge på uret

Du ved tilsyneladende ikke særlig meget om landbrugsdrift

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 29-03-09 03:57
Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 29-03-09 04:25
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-09 04:32

Har i set hvornår Landsfoeningen mod Sommertid holder deres generalforamling
http://ikkesommertid.info/

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 29-03-09 10:22

De fleste landmænd der har malkekvæg idag bruger sgu da malke robotter, så bestemmer køerne sgu da selv hvornår de vil malkes.

Sommer/vinter tid er da intet problem, stil uret og lev efter det, det er sgu da noget der er til for vores egen skyld.
Lavet så vi er mest oppe i de lyse timer, sparer på strømmen til lys og udleder derved mindre co2.

Sommer/vinter tid er kun et problem for dem der VIL gøre det til et problem

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-09 12:28

Citat
det er sgu da noget der er til for vores egen skyld
mon det kan dokumenteres ? Jeg tvivler, den energi besparelse er der ingen som hopper på men ellers har du ret, vi er nødt til at indrette os efter at sådan er det nu engang

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 29-03-09 15:50

Ved nogen hvorfor det blev indført 1. gang ... Maj 1916 ?

Jeg har, som barn hørt det blev indført af "Hr. Hitler" - fordi de tyske togtider skulle bestemme over de danske togtider ...

Neuropa ...

(Det kan jo godt være rigtigt ... Men det var jo IKKE 1. gang sommertid blev indført ...)

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-03-09 18:08

Kære ov.n.

Citat
mon det kan dokumenteres ? Jeg tvivler, den energi besparelse er der ingen som hopper på

Hvilken konspirationsteori mon ligger til grund for den udtalelse?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-09 21:33

Det er såmænd ikke noget jeg selv har fundet på: http://www.nordjyske.dk/aalborg/forside.aspx?ctrl=10&data=28%2c3186224%2c5%2c4 men min teori er blevet bekræftet der 0,01% besparelse og der er stor usikkerhed med så små tal