/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
klatreplanter med uret
Fra : kstege01
Vist : 1570 gange
70 point
Dato : 25-03-09 21:42

Jeg har i dag fjernet visne humleranker og pralbønneranker fra sidste år. De snoede sig op ad et hegn af rio-jern. Og så bemærkede jeg, at de allesammen drejede med uretrundt. Kan nogen forklare mig dette fænomen ?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 25-03-09 21:47

De følger solen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-03-09 21:57

Interessant, men der er flere muligheder...

Måske er alle humle og pralbønner højre snoede?
(ligesom de fleste rødspætter drejer hovedet den ene vej, nogle få er dog her vrang vendte).

Måske kommer de fra samme frø pose fra samme højre orienterede plante??

Måske er den førstre begyndt højreskruet og de andre følger trop,
for at udnytte pladsen uden at skulle gro over hinanden???
Det er den jeg tror mest på...

Måske har det noget med Coriolus kraften at gøre????
(mon alle pralbønner på den sydlige halvkugle tilsvarende er venstre snoede).

Eller vestenvinden? Eller?? Jeg har ingen færdig løsning.
Vil se efter om mine planter også snor sig med uret...

Kommentar
Fra : lonek63

Dato : 25-03-09 21:58

Sådan er det bare

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-03-09 22:03

>De følger solen

Så er alle slyngplanter på den sydlige halvkugle venstre snoede.
Det tror jeg ikke på...

Hvis man nu tager frø fra en af disse og sår dem i Australien, vil de så dreje modsat?
Næppe...

Solen drejer sig jo meget, meget langsomt i forhold til planternes vækst.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 25-03-09 22:05

følger tråden -- det virker intressant

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 25-03-09 22:13

Spørgsmål
- Ubesvarede 1
- Besvarede 0
- Annullerede 3
- Slettede 0
Ialt 4

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-03-09 23:28

Måske de følger reglen om hvorvidt vandet strømmer højre eller venstre om når det lukkes ud af afløbet i vasken

Det er nemlig efter sigende modsat af hinanden om det er på den nordlige eller sydlige halvkugle på jordkloden

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-03-09 00:13

Som Svend er inde på skyldes det Corioliseffekten (ikke coriolus) og som dova er inde på, er det den samme kraft som får vandet til at løbe venstre om på den nordlige halvkugle og højre om på den sydlige, når det løber ud af håndvasken - en effekt som affødes af jordens rotation.
Citat
Corioliskraften er en tilsyneladende kraft (fiktiv kraft), der synes at påvirke legemer, der er i bevægelse i forhold til et koordinatsystem, der roterer jævnt, (dvs. med konstant vinkelhastighed) i forhold til et inertialsystem.

Hvis et legeme bevæger sig i et roteret koordinatsystem, må legemet ud over centripetalkraften påvirkes af en yderligere kraft, der sikrer den retlinede bevægelse. Corioliskraften udtrykker "oplevelsen" af denne kraft i det roterede koordinatsystem.

Corioliskraften er årsag til "Corioliseffekten", der får vinde og havstrømme til i grove træk at rotere med uret omkring højtryk og mod uret omkring lavtryk på den nordlige halvkugle og mod uret omkring højtryk og med uret omkring lavtryk på den sydlige halvkugle. I dette tilfælde er jorden det roterende koordinatsystem.
________________________
FRIT EFTER Wikipedia.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 26-03-09 00:17

Ja, jeg har prøvet at mærke efter..luk øjnene og mærk efter hvilken vej du har lyst til at snurre rundt?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-09 06:47

Det med Coriolis for havstrømme og håndvaske vidste jeg godt.

Prøv at dreje styret på din cykel med forhjulet løftet,
prøv så at sætte forhjulet til at rotere, og drej igen og du mærker Coriolis...

Men her drejer det sig om planter, og solens indvirkning er et seriøst alternativ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-09 07:12

Min troldehassel snor sig også mest højre om, men der er undtagelser.
Og mine vinplanter slynger sig begge veje, men dem har jeg hjulpet...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-09 09:34

Det er rigtig nok, efter en skovtur.

Også alle halvsnyltere på træer snoer sig højre om...

Her tror jeg mest på det med solen, planter drejer sig jo mod lyset.

Kommentar
Fra : kstege01

Dato : 26-03-09 15:58

Til lonek63 Dit svar -"sådan er det bare" kan jeg ikke rigtig bruge til noget, jeg vil vide hvorfor, måske endda forstå det. Jeg tror godt på at det har med solen at gøre, men den er jo en del af et større system. Det hele hænger sammen tror jeg, månen og flod og ebbe og naturfænomener af enhver art. Men hvorfor ? hvem styrer det egentlig ? hvordan er det blevet sådan ? coriolis effekten har jeg aldrig hørt om før, det lyder spændende, den vil jeg kigge lidt mere på. Og hvis de virkelig snor sig venstre om på den sydlige halvkugle, så siger jeg "tak for kaffe" ! Bare kom med flere indlæg derudefra !

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-09 16:20

Er der ikke nogen der har en fætter eller kusine i Australien eller Sydafrika I kan spørge.

Coriolis er noget alle teknikere lærer om.
Disse tværkræfter skal man tage hensyn til ved dimensioneringer...

Her er nogle eksempler på virkningerne:
http://en.wikipedia.org/wiki/Coriolis_effect#Formula

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-03-09 16:27

Jeg kan ikke svare dig på dit spørgsmål.

Men slyngplanter som japansk blåregn og kinesisk blåregn, så er der forskel

Citat
Planteslægten blåregn hedder Wisteria på latin. Slægten omfatter 10 arter, men det er kun to af dem, det er almindelige i Danmark. Japansk blå regn, Wisteria floribunda, og kinesisk blåregn, Wisteria sinensis, ligner hinanden meget og dyrkes ens. Du kan se forskel på de to ved, at japansk blåregn slynger sig mod uret, mens kinesisk blåregn slynger sig med uret.

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=13922

http://www.troldhuset.dk/have/planter/blaaregn.htm

Kontakt Botanisk Have

http://botanik.snm.ku.dk/

"Øster Farimagsgade 2 B - 1353 København K
EAN nr: 5798000418004

Kontakt:
SNM
snm@snm.ku.dk
Tel. +45 35322222 "

Der vil jeg tro, at du kan få et konkret svar.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-09 16:32

Jeg mener at Japan ligger på den nordlige halvkugle.

Så ikke solen, men arts bestemt...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-03-09 18:39

Visse slyngplantearter har den nedarvede evne til kun at slynge med højre skrue, andre har det modsat og endelig er der nogle som kan begge veje.

sådan er det og det har ikke noget med coriolis eller solend bane at gøre.

Og lad så være med at kalde det noget med uret. Der fås ure til begge veje og det afhænger af hvad vej du kigger på uret eller hvordan du holder det om det passer med en højre eller venstre skrue.

Derimod er begebet venste eller højre skrue veldefineret ud fra højrehåndsreglen, som alle har lært om i barneskolen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-03-09 18:41

Jeg tror også vinden har indflydelse på hvordan slyngplanter drejer. Mine slyngplanter i læ drejer med solen, men en aflægger af en slyngplante, den snor sig modsat solen, den står mod nord og får vind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-03-09 20:14

Her er det et træ som vrider sig efter solen.
http://ing.dk/artikel/19328-fyrretraeer-snor-sig-hver-sin-vej

I grækenland er der en træsort der vrider sig efter solen. Det kaldes tourister fordi de også skalder af i barken.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-09 14:56

Jeg syntes at forklaringen med solen lyder okay... bare alm. stueplanter følger jo også solen

Følger lige med og ser hvad i ellers kan finde af forklaringer

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-05-09 18:11

Er der nogen der har løst mysteriet?

Kommentar
Fra : kstege01

Dato : 26-05-09 19:36

Nej, desværre ikke, og jeg kom fra det igen dengang i marts. Og nu er de nye humleranker i gang på samme måde. Jeg vil spørge hos skov- og naturstyrelsen, eller har du andre gode idéer ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-05-09 19:44

Når jeg har sådan nogle havespørgsmål, spørger jeg gerne her, - de er så søde

http://www.kolding.dk/geografisk_have/0028299.asp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-05-09 20:12

>Du kan se forskel på de to ved, at japansk blåregn slynger sig mod uret, mens kinesisk blåregn slynger sig med uret

Altså er det genetisk bestemt...

Men almindelige planter, der trækker efter lyset, vil automatisk komme til at sno sig højre om.

På den nordlige halvkugle, vi mangler stadig en observatør i Australien eller Sydafrika?
Spørg din kusine der...