/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Velkomstdrink efterlyses....
Fra : justuniverse
Vist : 4406 gange
100 point
Dato : 25-03-09 10:21

Hej alle.

Snart er der konfirmation.
Så jeg er på jagt efter forslag til en god, frisk og læskende velkomstdrink.

Den skal ikke bruges som "opvarmning" til at drikke hjernen ud.. så alkoholprocenten skal være relativt lav, og må som sådan egentligt gerne være brugbar for alle aldersgrupper.

Alle bud modtages med tak....

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-03-09 10:23

Mousserende hvidvin, eller hvidvin og danskvand, og hyldeblomst

frisk, og let

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 25-03-09 10:27

http://www.drikkeabc.dk har nok noget

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-03-09 10:30

Vi er gået i den anden grøft

Vi laver ikke en decideret velkomstdrik, for smag og behag er så forskellig, nogle vil helst have sodavand andre øl, og en helt tredie noget martini

Så vi laver simpelthen et bakkebord, og sætter lidt af alt muligt frem, så kan folk selv vælge (og intet går til spilde hi hi)

Go' fest

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-03-09 10:39

Jeg skulle også til at foreslå hyldeblomst.
Pas på den ikke bliver for sød, brug en tør hvidvin...

Alternativet er "Creme de cassis",

som jeg ikke kan stave til, men se her hvad et af de fine restaurenter byder på:
http://www.brasserieimperial.dk/barkort/aperitifs/

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-03-09 10:56

Ja, jeg ville nu servere en fornuftig "skum"-vin, fx en Freixenet eller lign., der koster omkring de 50 kr på tilbud, ikke "brut", der er for tør for mange, og i hvert fald for de unge, "sec", hvis den er fransk, eller "seco" hvis den er spansk. Skum virker altid festligt.

Evt kan du lave Kirr til de unge, nemlig solbærsaft (skal egtl. være solbærlikør, men der er sprut i) i skum-vinen

Accepteret svar
Fra : myes

Modtaget 100 point
Dato : 25-03-09 11:23

Hej

Vi holdt selv fest på et tidspunkt og skulle bruge en velkomstdrink, men da der var mange børn med og ikke ville stå og skulle holde øje med at børnene nu tog de rigtige glas, valgte vi simpelthen at bruge børnechampagne som velkomstdrink.
De er friske, det er noget de fleste kan lide, ingen alkohol..
Og så pyntede vi kanten med farvet sukker og smed 2 frosne vindruer i bunden af glasset.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 25-03-09 11:55

Der er en, der hedder Verdi. Det er en mousserende vin i hvid, Raspberry, æble eller fersken.
Vi foretrækker hvid med at stykke frugt i (ananastern, vindrue ell. lign.)
De fleste unge kan lide den, den er tilpas i sødmen uden at den er sød.
Verdien koster ca 30 kr flasken. Billig ja - men har endnu ikke mødt nogen der ikke kunne lide den.

Til børnene har vi ofte brugt solbærsaft med danskvand.

Kommentar
Fra : supersine669

Dato : 25-03-09 11:56

Synes pære-cider er frisk og dejligt.

Og selv børn kan drikke det (hvis man altså køber de store flasker, hvor der er næsten ingen alkohol i)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-03-09 13:09

Hej.
Vi har gemmen et stykke tid nu prøver følgende.
2 cl. vodka.
2 cl. vermouth.
2 cl. greapjuice.
Fyld op med tonnic vand og is.
Den er bare så god og frisk .
Til børnene ville jeg tage noget cider med is.

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 25-03-09 17:55

En billig Asti med et frossent jordbær i et langstillket champagneglas.

Er billig, nem/hurtig at lave, er tør og sød, ser fantastisk ud og alkoholprocenten er relativt lav..

God fest :)

Kommentar
Fra : Hunbjoernen

Dato : 25-03-09 23:12

Vil også foreslå Asti.. Mums..

Godkendelse af svar
Fra : justuniverse

Dato : 27-03-09 02:21

Tak for svaret myes.

Og også tak til alle andre.
Meget inspirerende. (Det var bare kun én, der kunne få points..)

Jeg må igang med at teste.