/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Dyser i spabad
Fra : DKJOL
Vist : 6619 gange
100 point
Dato : 23-03-09 12:38

Jeg har et spabad, der genrelt fungerer rigtigt godt. Men der er meget stor forskel på, hvor meget tryk de enkelte dyser leverer. Jeg kan forestille mig, at der sidder kalkaflejringer i de skjulte rør, hvilket påvirker flowet.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan jeg får fjernet kalk fra rørsýstemet. Citronsyre kan anvendes til afkalkning, men kan pumpen (og resten af udstyret) tåle dette ? Kan man evt. anevnde eddike, og er det syreholdigt nok til fjerne kalk ?

Mvh. Jakob

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-03-09 13:04

Både citron- og eddikesyre burde kunne klare sagen. Eddiken kan angribe kiobberdele, men hvis pumpen kan klare lunkent vand med badesalt og hvad ved jeg i årevis, kan den nok også klare en mild organisk syre en halv times tid.
Rent gæt fra min side.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-03-09 13:06

Forresten - hvor bor du henne, siden der er kalk i spavandet men ikke i kaffemaskine, kogekande og vandhaneperlatorer?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-03-09 13:08

Afkalkningsmidlerne er de samme, så hvis du ikke har kalk i perlatorer, kaffemaskiner og kogekander, har du det heller ikke i spaen. Har du kalk, er det samme midler der skal bruges. Hvad med sulfonsyre - aktivstoffet i mange kommercielle kalkfjernere.

Kommentar
Fra : DKJOL

Dato : 23-03-09 13:18

Jeg bor i Allerød, og der er meget klak i vandet. Jeg bruger normalt citronsyre til el-kedler og den slags......

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-03-09 15:22

Men der varmer du også vandet op til kogning. Kold citronsyre tager en halv eftermiddag om at virke, mens eddikesyre - den på 32% fortyndet med 3-4 dele vand også virker koldt. Og det gør sulfonsyren også; den er aktivstoffet i mange WC-rensemidler. Men hvis dit spa tåler lunkent vand med salt og diverse sæber olier, tåler den nok også eddike- sulfon- og citronsyre. Hvis du kan hitte fabrikanten, var det nok en smart ide at telefonere eller maile spørgsmålet. Han er formodentlig interesseret i, at du anbefaler produktet.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 25-03-09 16:46

Det kan sagtens være andre ting end lige kalk.
Der sætter sig rigtgi meget ækelt snask i rørerne på en spa, specielt hvis du ikke har selvtømmende dyser.
Jeg tror jeg vil starte med at give spa'en en ordentlig omgang rengøring med et der til beregnet rengøringsmiddel.

Ca. hver 6 mdr fylder vi vores spa (med selvtømmende dyser) op med vand og lader den cirkulere 30min. med et rense middel (Rodalon fungere sikkert lige så godt som andre dyre midler)
Man kan blive overrasket over hvad der kommer ud af dyserne efter sådan en rengøringstur - grønne alger o.lign.

Du kan ret nemt skille din spa ad (medmindre den er bygget ind) hiv frontpladen af, så får du adgang til de formentlig gennemsigtige plasticrør, her vil du kunne konstatere om der skulle sidde noget i rørerne