/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmt vandsforbrug
Fra : Seff
Vist : 3496 gange
100 point
Dato : 19-03-09 13:23

Hej
Nu synes jeg efterhånden jeg har kigget meget igennem, men er endnu ikke støt på et reelt svar.
Hvad er et gennemsnitsforbrug af varmt vand i en familie? Og hvor stort bliver behovet, når knægtene bliver større. Vi er en familie på 2 voksne og 2 børn på 3 og 1 år.

Håber en kan svare på det! Eller bare har erfaringer.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 19-03-09 13:36

Det ved dit vandværk.
Jeg vil mener ca. 100m2 vand om året både koldt og varmt. Det afhænger af om du vander have, vakser biler (som jeg gør), bader hver dag flere gang o.s.v.

hawaii7

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-03-09 13:55

Jeg tror desværre ikke, at der er nogen der kans svare dig på vandforbrug, når det gælder varmt vand Seff.

Forudsætningen er, at der er vandmåler på det varme vand, og det er normalt kun ik boligforeninger de har vandmålere på der, og det er så alt varmtvandsforbrug, dvs til opvask osv.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-03-09 13:57

Hvem vander have i VARMT vand

Hvor mange m2 går der til 1 liter

OMMER

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 19-03-09 14:23

Citat
Hvor mange m2 går der til 1 liter

Er vel 1.000.000 mm³ så det burde være nok til et sparsomt fodbad, hvis det ikke fordamper inden, på 1m²

Accepteret svar
Fra : JRST

Modtaget 50 point
Dato : 19-03-09 15:42

Varmtvandsforbrug

Beregningsgrundlaget for varmtvandsforbruget i en bolig kan kun skønsmæssigt fastsættes afhængigt af en række faktorer:
- Antal personer i boligen
- Personafhængige brugsvaner (25 - 75 liter pr. døgn pr. person)
- Varmtvandsrørenes isolering
- Energitab i anlæg uden cirkulationsledning

Som tommelfingerregel kan man regne med, at en person bruger 50 liter 50 - 60°C varmt vand pr. døgn. Herved vil en familie på 4 personer skulle bruge ca. 12 kWh pr. døgn svarende til 4.000 kWh pr. år til varmt vand. Gennemsnitseffekten til opvarmning af varmt vand vil derfor kun andrage 0,5 - 1 kW.

En anden måde at estimere forbruget på er, at gennemsnitsforbruget til varmt brugsvand sættes til: 800 kWh pr. år pr. person + 800 kWh pr. år i varmetab for anlæg uden cirkulationsledning. Herved vil familien på de fire personer skulle bruge 3.200 kWh pr. år under forudsætning af, at anlægget er godt isoleret og forsynet med cirkulationsledning.
http://www.vvsu.dk/elearning/vv02-08.htm

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 19-03-09 17:19

få monteret en vandmåler på tilgangen til varmtvandsbeholderen så får du det nøjagtige forbrug

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 19-03-09 19:07

Citat
Håber en kan svare på det! Eller bare har erfaringer.

Erfaringer!

Har 2 drenge der startede med karbad+suplerende varmtvand ( de havde jo alt legetøjet med )
Senere var de ikke til at drive i bad.
Nu hvor man er blevet lidt forfængelig, skal der mindst 3 x bad til, samt deres veninder som jo også skal friskes op. ( glæd dig over den nye topskat )

Er pt, konverteret til Roskilde Bank, samt har lavet eget brus i kælderen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-03-09 19:39

Et normalt gennemsnitsforbrug af vand for en familie på fire, anses for at være på ca 150 kubikmeter om året, men hvor meget af det der så er varmt vand, det ved jeg ikke....men umiddelbart vil jeg tro det er ca det halve.
Resten går til koldtvandsforbrug, vaskemaskine opvaskemaskine o.s.v.

Godkendelse af svar
Fra : Seff

Dato : 19-03-09 22:05

Tak for svaret JRST.