/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Allergivenlig hund
Fra : marcvinther922
Vist : 1163 gange
20 point
Dato : 17-03-09 17:11

Hej,

Jeg overvejer at anskaffe mig en hund, men jeg har både støvmide- og katteallergi(men ikke hundeallergi), så det er med henblik på racen Coton De Tulear, også kendt som bomuldshunden. Jeg ved godt der er risiko for at udvikle flere allergier, når man er allergisk i forvejen, og at det ikke er ens fra person til person, hvordan man reagerer osv.. Så det jeg er ude efter, er erfaringer fra folk der selv lider af en form for allergi - f.eks. Støvmide-,katte eller hundeallergi - som har, eller har haft, en Coton De Tulear.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-03-09 17:36

En pudel er sagen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-03-09 17:59

Jeg har ingen erfaring med en bomuldshund.

Meeen her hos os er vi allergikere også overfor hund, men ikke overfor racerne puddel og Yorkshireterrier

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 17-03-09 19:08

Jeg har selv Astma og jeg kan ikke med dyr som hamster og kaniner, og vi har to pudler, og det går fint. Sønnen kan ikke værer hos nogen med hunde som golden retriver og schæfere, og han tåler osse pudler, men hverken jeg eller sønnen kan med katte ( Har 9 katte, men de lever udenfor i stald og lade). Så jeg vil osse helt klar sige pudel

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 17-03-09 21:39

Hej marcvinther922!

Jeg er meget spændt på hvad du får ud af dette spørgsmål, jeg har nemlig tidligere stillet et lignende: http://kandu.dk/Spg122099.aspx

Jeg fik ikke helt det svar ud af det, som jeg havde håbet, nemlig svar fra nogen som har personlige erfaringer med allergi og bomuldshund. Jeg håber det lykkes for dig

Vh
hyldeborg

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 18-03-09 08:44

Prøv at se denne. Håber det vil give dig en ide, til det med hunde.

http://vimedhund.tv2.dk/article.php/id-8817552.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-03-09 08:57

Du kan også prøve at spørge astma og allergiforbundet

http://www.astma-allergi.dk/home

Kommentar
Fra : Malik

Dato : 18-03-09 14:11

Dværg Schnauzeren som jeg har er særdeles alergi venlig mener jeg, for jeg har ikke selv haft problemer siden jeg skiftede race. Du må gerne besøge vores hjemmeside og se hvad vi snakker om http://www.123hjemmeside.dk/happy_dogs men der findes også mange andre. De andres svar kan jeg også støtte mig til.
Jeg er meget glad for hunden. Min nevø og mit barnebarn har allergi men de har ikke problemer med vor dværg Schnauzer heller ikke med vores ussiske toy-terrier (ligner lid chi-hua-hua racen). Håber min besvarels kan være lidt til hjælp.

http://www.dspk.dk/

http://www.dvkweb.dk/

http://www.kivis.dk/2008602

Hav en fortsat god uge. Mvh. Bjarne

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 18-03-09 19:21

Da det jo er som det skrives, at det kan være forskellig fra person til person. Vil det nemmeste da være at finde en opdrætter, der vil være med til et forsøg, hvor du kan prøve dig frem med hundene i kortere og længere tid, så du selv kan mærke det på egen krop.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-03-09 20:21

Citat
Vil det nemmeste da være at finde en opdrætter, der vil være med til et forsøg, hvor du kan prøve dig frem med hundene i kortere og længere tid, så du selv kan mærke det på egen krop.

Umiddelbart lyder det som en god ide, men den er nu ikke så god endda. Man kan have en hund i længere tid f.eks et halvt år, før allergien bryder ud for alvor, og på det tidspunkt har både hund og mennesker knyttet sig så meget til hinanden, at det vil være meget synd at skulle sige farvel igen.

Det er sådan med allergi, at en blodprøve kan påvise at man er allergisk, men ikke selv har mærket symptomerne, men efter flere provokationer, bryder allergien ud. Og der kan nemt gå flere måneder før det sker

Hunden kan også ændre skæl/pels fra hvalp til voksen, så også der kan der være mulighed for at allergien bryder ud

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 18-03-09 22:28

Hej Nordsted1.
Du har fuldstændig ret, det er også derfor, at det er meget svært at give gode råd ang. dette emne.
Hvis marcvinther922 får taget en blodprøve får hun/han den første og bedste indikation.
"Allergivenlig hund" er jo meget svært at beskrive eller rådgive om, da der er som du er inde på der spilder ind, jeg kan komme med mange flere for listen er meget lang og forskellig fra person til person.
Og tilknytningen er fra samme tidspunkt hunden kommer inden for døren (forhåbentlig).
Så jeg mener stadig mit forslag er det beste, men ikke sikker.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-03-09 22:36

Citat
Hvis marcvinther922 får taget en blodprøve får hun/han den første og bedste indikation.

Ja til at der er allergi, men ikke til hvilken hunderace der er mindst allergifremkaldende

Og da erfaringen siger, at det er pudler og yorkshireterriger der giver mindst allergipsymtomer, må det jo være en af de racer. Men der kan da være flere racer som kan være egnede (dvs. man bør slet ikke have hund når man er allergiker, siger jeg som selv har hund ) men det kan være astma og allergiforbundet kender til flere

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 18-03-09 22:59

Du kan da godt nævne flere hunde racer, hvor der er mange der har erfaring med at en hund er allergivenlig, men du kan ikke give en garanti, da det er så forskellig fra person til person. Så en allergiker er nød til at prøve sig frem.

Kommentar
Fra : yorkies

Dato : 05-05-09 00:24

Jeg har astma og allergi (husstøvmider, hunde, katte, heste, marsvin, kaniner, hø, halm) men jeg har 2 yorkshire terrier, som jeg sagtens kan tåle (de har nemli ingen underuld)

Men som du selv har sagt kommer det an på personen, så hvis du vil være 100% sikker på at beholde hunden vil jeg råde dig til at købe en chinese crested og hvis du ikke har polm allergi kan då godt købe en chinese crested powder puf.. Men prøv lige at gå ind og læsen om denne race, for den er bare hengiven.

Mvh. Trine
www.yorkies.dk