/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Må et maleri kopieres?
Fra : mikk0077
Vist : 6846 gange
54 point
Dato : 11-03-09 22:13

Hej,

Er det lovligt at male en kopi af et andet maleri og så sælge det? Eller er det ligesom med møbler osv.?

På forhånd tak

Mikkel

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-03-09 22:16

En maler har altid ophavsret på sine værker, og derfor må et maleri ikke kopieres og sælges

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-03-09 22:18

Glemte lige, at du må gerne lave en kopi af et maleri, såfremt det kun er til eget brug, altså ophængning på din egen væg.

men ikke noget med offentlig fremvisning eller tjene penge på det

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 12-03-09 00:13

Er det nu helt rigtigt ??????????

Jeg har da set mange - gode som dårlige - kopier af kendte kunstneres malerier. Bare se hvor mange gange skagensmalernes ting er kopieret. Hvis man sætter sit eget navn på, er det så forbudt at sælge det, hvis der er en eller anden, der er tilfreds med at få en kopi ?

Det er vel kun ulovligt, hvis man sætter den originale kunstners navn på - eller hvad ??????

God nat
Mulle

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-03-09 06:30

Der findes jo firmaer, der helt åbent reklamerer for kopikunst, men ikke desto mindre er malerier også omfattet af ophavsret og må ikke kopieres før 70 år efter kunstnerens død, se

http://www.emu.dk/webetik/maa_paa_nettet/lovgivning/generelt.html

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-03-09 07:53

Du må gerne lave en kopi og sælge den.
Du skal bare markere tydeligt at det er en kopi.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 12-03-09 12:14

Teil har ret!!!

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 12-03-09 12:53

Der er stor forskel på, om tager et foto af et maleri, og derefter laver et print, eller du lader dig inspirere, og om du lader dig inspirere, og så har din egen signatur på, eller du lader som om det er en ægte .... .... .; og hvor præcis er du i gengivelsen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-03-09 13:04

Nej, det man har lov til er at lave en kopi til eget brug, der ikke må sælges, jf ophavsretloven

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=117519

§ 12

Eksemplarfremstilling til privat brug

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at

1) opføre et bygningsværk,

2) fremstille et eksemplar af et kunstværk ved afstøbning, ved aftryk fra original plade eller stok eller på nogen anden måde, som indebærer, at eksemplaret kan opfattes som en original,

3) fremstille eksemplarer af edb-programmer i digitaliseret form,

4) fremstille eksemplarer i digital form af databaser, når eksemplarfremstillingen sker på grundlag af en gengivelse af databasen i digital form, eller

5) fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker end edb-programmer og databaser, medmindre det udelukkende sker til personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand.

Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 5, er det ikke tilladt uden ophavsmandens samtykke at fremstille eksemplarer i digital form på grundlag af et eksemplar, der er lånt eller lejet.

Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte fremmed medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er tale om

1) musikværker,

2) filmværker,

3) litterære værker, såfremt den fremmede medhjælp medvirker i erhvervsøjemed,

4) værker af brugskunst eller

5) kunstværker, såfremt eksemplarfremstillingen har form af en kunstnerisk gengivelse.

Stk. 5. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke brugeren ret til ved eksemplarfremstilling af musikværker og filmværker at anvende teknisk udstyr, der er stillet til rådighed for almenheden på biblioteker, i forretningslokaler eller på andre offentligt tilgængelige steder. Det samme gælder for litterære værker, såfremt det tekniske udstyr er stillet til rådighed i erhvervsøjemed.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 12-03-09 15:22

I den lovgivning du trækker frem, tales der ikke om en kunstners fabuleren over en andens kunstners værker! Her mener jeg ikke at jeg har mulighed for at hive dig i retten, - og få medhold.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-03-09 15:36

Spørgsmålet går på en KOPI ikke en fri fabuleren.

Selvfølgelig må enhver lade sig inspirere af også en nulevende kunstner og lave et billede i Trampedach-stil og sågar sælge det med eget navn som signatur. Hvis man derimod efterligner signaturen og sælger billedet er det ikke et brud på ophavsretten, men på straffeloven

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 12-03-09 23:43

Når du maler efter et billed, vil det altid kunne kaldes fri fabulering.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-03-09 03:51

Det er til syvende og sidst en dommer, der afgør om det er en kopi eller fri fabulering. Men finder dommeren der er tale om en kopi af et maleri, der er beskyttet af ophavsret, er juraen klar, jf div links.