/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Rasmus Frederik fra Lund
Fra : svendgiversen
Vist : 938 gange
171 point
Dato : 11-03-09 15:28

Rasmus Frederik Jensen bliver født 25 juni 1877 i Lund ved Horsens, men jeg finder ham ikke.

Han flytter senere til Dronninglund, nordenfjords og gifter sig med Agnes...
Kan det senere Dronninglund have påvirket det første Lund? måske Lundum??
Lund hører vel ellers under Tamdrup sogn???

Jeg skulle ikke have tilbudt at hjælpe med så "let" en opgave...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 11-03-09 16:20

Er du sikker på at det er Lund ved Horsens?

Ifølge Krabsen er der 18 stednavne der hedder Lund.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-09 17:43

Ja?, ifølge fru (født) Jensen, som jeg prøver at hjælpe...

Hun har iøvrigt Rasmus Frederiks meget gamle flotte kørekort, er det noget der kan bruges/spores?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 11-03-09 20:35

Jeg finder ham heller ikke - hverken i Lund ved Horsens eller Lundum.

Har du vielsen? Eller i en folketælling?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-09 20:40

Jeg tror ikke fru Jensen ved meget mere end det fremgår af kørekortet, men vil spørge hende.
Hun omtalte jo dog at han oppe i Dronninglund var gift med Agnes.

Men de er jo så nok først gift i det 1900 århundrede og vanskelige at finde på nettet...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 11-03-09 21:07

FT 1921 Dronninglund er faktisk på ddd.dda - men der er de ikke

Kommentar
Fra : vith

Dato : 11-03-09 21:25

Vielser i KB Dronninglund går op til 1927!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-09 21:57

Jeg skal forhøre mig hvornår de kom til Dronninglund...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 11-03-09 22:16

Hvor og hvornår er kørekortet udstedt? Måske kan det give et fingerpeg.

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 12-03-09 12:47

Har været igennem vielser i Dronninglund Sogn.
Er stødt på nogle Rasmus'ser, men ikke den rigtige.

Agnes må stamme fra et andet sogn, måske nabosogn?

Mvh f.larsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-09 13:49

Jeg kan ikke få fat på fru Jensen, ved ikke engang om Agnes kom med derop fra Horsens egnen?

Det med nabosogn har også strejfet mig, men der er jo mange:

Aså-Melholt sogn
Hallund sogn
Hellevad sogn
Hellum sogn
Hjallerup sogn
Hørby sogn
Karup sogn
Skæve sogn
Sæby sogn
Torslev sogn
Understed sogn
Voer sogn
Volstrup sogn
Ørum sogn

Kørekortet var vist fra Sæby og på fotoet ser han ud til at være i 40 erne??
Så i 1920 erne var han nordenfjords.

Men bedre at vente på yderligere information...

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 12-03-09 13:57

Kan det mon være denne Rasmus?

Navn: Rasmus Frederik Jensen Køn: M Alder: 12 Civilstand: Ugift
Fødested: Raadved Kjær
Kilde: FT-1890 Amt: Skanderborg Herred: Voer Sogn: Lundum Stednavn: Lundumskov

Fundet på dda ved at søge på Rasmus Frederik i hele Skanderborg Amt i 1890.
(Horsens hører også under Skanderborg Amt)

Mvh Frits

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-09 14:17

Godt fundet Frits,

så må vi ind i AO: 25 Juni 1877?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-09 14:24

Jeg så forkert, ikke Voer sogn, men Herred. I Lundum sogn har flere af os ledt forgæves...

Men han eksisterer altså der i 1890, hvor mon han så er født?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-09 14:35

Rådved ligger måske tættere ved Handsted end Lundum?

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 12-03-09 14:35

Der står han er født i Raadved Kjær ???

Hvor er det så?

Mvh Frits

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-09 14:42

Hurra! Fundet i Handsted...

Tusind Tak, Frits

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-09 14:53

Vi kan jo nok ikke komme længere frem uden nye informationer fra fru Jensen.

Men nu kan vi komme længere tilbage i slægten:
Forældrene: Indsidder Jens Enevoldsen og Dorthea Rasmussen 34 3/4 år, Raadved Kjær.

Blandt fadderne: Johan Sartov? Frederiksen, Lundum Skov... Tæt på altså, den er god nok.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-09 15:23

Dette kunne være faderen med bedsteforældre?

Jens ENEVOLDSEN Birth: 05 Dec 1837 Place: <Vedslet, Skanderborg, Denmark>
Christening: 14 Jan 1838 Place: Vedslet, Skanderborg, Denmark
Father: Enevold ENEVOLDSEN
Mother: Ane Marie JENSDR

Men for at være sikker må vi finde hans vielse med Dorthea Rasmussen??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-09 16:45

Dette kunne moderen Dortea Rasmussen?

Skanderborg, Voer, Hansted, Egeberg, en Gaard, 55, FT-1850
Rasmus Jensen 53 Gift Husfader, Gaardmand *her i Sognet
Silke Nikolaisdatter 42 Gift hans Kone Østbirk
Jens Rasmussen 16 Ugift deres Barn *her i Sognet
Dorthea Rasmussen 16 Ugift deres Barn *her i Sognet
Nikolai Rasmussen 14 Ugift deres Barn *her i Sognet
Bergitte Rasmusdatter 13 Ugift deres Barn *her i Sognet
Niels Rasmussen 10 Ugift deres Barn *her i Sognet
Anemarie Rasmusdatter 8 Ugift deres Barn *her i Sognet
Søren Rasmussen 6 Ugift deres Barn *her i Sognet
Christen Rasmussen 4 Ugift deres Barn *her i Sognet
Helene Rasmusdatter 2 Ugift deres Barn *her i Sognet

Men vi mangler stadig at få hende gift med Jens Enevoldsen??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-09 17:30

Så fik endelig jeg fat i fru Jensen...

Rasmus Frederik Jensen og hustru Agnes boede ikke længe i Dronninglund
efter at deres eneste søn Hilmer Jensen blev født der i 1911.

Og Agnes, med ukendt ungpigenavn, stammer hverken fra Lund eller Dronninglund,
men er fra Grenå egnen.

Efter Dronninglund flyttede familien til Århus,
nok ikke selve byen for de sluttede med et lile landsted...

Så kan vi måske også komme lidt frem i tiden??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-09 18:35

Nu giver jeg snart op...

Jeg finder ingen Hilmer Jensen født i Dronninglund i 1911.
Igen måske et nabosogn, men hvilket?

Jeg finder heller ikke de aldrende Agnes og Rasmus Frederik Jensen i Århus og omegn??

Og jeg finder dem ikke gift, måske nær brudens hjemegn Grenå, nok lige før 1910???

Heldigvis har vi Rasmus Frederik Jensen, født ikke i Lund, men i Handsted...

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 13-03-09 00:26

Hilmer fundet i Dronninglund sogn.

På AO i Dronninglund 1901-1913, opslag 116, den første på siden - men han har nr. 25.

28. Juni - Dronninglund By, Sogn og Herred - Hilmar Jensen - Tekniker Rasmus Jensen og Hustru Agnes Mikkels, 28 Aar - 6 September - Sognepræst E Becker ??? - KoneElse Marie Jensen Hadsund ????

?-tegnene har jeg sat, fordi der er sat en seddel ind over så det er ikke til at læse resten i de berørte rubrikker.

Men så kom der et pigenavn ind til Agnes - nemlig Mikkelsen - og et ca. fødselsår 1883.

Mvh Frits

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 13-03-09 00:28

Det er sent.

Mikkels = Mikkelsen

KoneElse = Kone Else Marie Jensen, Hadsund

/Frits

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 13-03-09 00:49

Måske denne pige, fundet på dda - hele Randers Amt , Agnes Mikkelsen - 1890

Navn: Agnes Mikkelsen Køn: K Alder: 6 Civilstand: ugift
Fødested: Estruplund
Kilde: Ft 1890 Amt: Randers Herred: Rougsø Sogn: Estruplund Stednavn: Ingerslev By
Matr.nr/adresse: Ingerslev Husstands-/familienr: 1 Hus Indtastningsnr: A7510 Løbenr.: 26

- og dog, så ville man vel sige Randers egnen i stedet for Grenå, så måske ikke alligevel - selvom navn og alder passer meget godt.

/Frits

Kommentar
Fra : vith

Dato : 13-03-09 07:37

I stedet for opslag 116, hvor der er sat en seddel ind, kan man se det hele på opslag 115.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-09 07:48

Tak igen Frits.

Jeg får besøg af fru Jensen i morgen og hun kan sikkert bekræfte det nye du har fundet.
Else lyder rigtigt for Hilmer tager senere navneforandring, noget med El..,
men så er vi ved at være for tæt på nulevende slægtninge...

Derimod var hendes oplysninger nede fra Lund jo ikke særligt præcise.

Jeg lader det så stå til hun har været her, men du har besvaret det rigtig godt...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-09 07:49

Også tak til dig vith, det må jeg studere nærmere, nu skal min hund klippes...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-09 09:38

Noget der undrer mig:
Hvordan kan Rasmus komme til at hedde Jensen? og ikke Enevoldsen?? som sin far Jens.

Min farfar Niels Andersen er født 1865 og hans far hed Anders Nielsen,
men 12 år senere, da var bevarelsen af efternavnet da vist indført???

Måske har han haft ældre søskende, de fik som regel lov til at hedde det samme...

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 13-03-09 10:28

Jens Enevoldsen er 40 da Rasmus bliver født.
Mon ikke der er flere børn ældre end Rasmus.

Hurra!

Dette fundet i dda i 1880:

Navn: Jens Enevoldsen Køn: M Alder: 42 Civilstand: Gift
Fødested: ??
Kilde: FT-1880 Amt: Skanderborg Herred: Voer Sogn: Hansted Stednavn: Raadved bye
Matr.nr/adresse: Et hus Husstands-/familienr: 9 Indtastningsnr: B1719 Løbenr.: 40

Hele husstanden:

Jens Enevoldsen 42 Gift Husfader, Inderst, Daglejer i Agerbruget ??
Dortea Rasmussen 37 Gift Hans Hustru Oder
Enevold Jensen 10 Ugift Deres børn Hansted sogn
Ane Marie Jensen 4 Ugift Deres børn Hansted sogn
Rasmus Jensen 3 Ugift Deres børn Hansted sogn
Ane Sofie Jensen Under 1 år Ugift Deres børn Hansted sogn

--------------------------------------------------------------------------------

Den ældste af disse børn, Enevold Jensen er født i 1870. Jeg tror godt man i 1870 kunne få faderens fornavn som efternavn. Eftersom han hedder Enevold efter sin bedstefar tror jeg ikke der er ældre børn (måske en datter?). (Der er jo alligevel drengen født efter Rasmus, som også hedder Enevold ????). Lidt mystisk.

Og hvor er Ane Sofie Jensen i 1890 ?? (måske død!)

/Frits

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-09 10:45

Godt igen, Frits.

Nu mangler vi vist kun at finde Agnes, hun ér født på Grenå egnen siger fru Jensen.

Og en rettelse:
>>KoneElse Marie Jensen Hadsund ????
>Else lyder rigtigt for Hilmer tager senere navneforandring, noget med El..,

Hilmers kone hedder ikke Else, men Elinor Kjøge med j, og Kjøge familien er på plads.
(Naturligt at slægtsforske med den før Jensen).
Så Else Marie er en tilfældig kone, fadder, ikke hustru.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-09 11:01

Eksempelvis kunne de jo sagtens have en ældre datter, der r flyttet hjemmefra:

Randers, Djurs Nørre, Grenaa Købstad, Lillegade, 1, 1, FT-1901,
Jens Mikkelsen 17-06-1847 Gift husfader Vognmand Kastbjerg Sogn, Randers Amt
Marie Magdalene Mikkelsen, Født Andersen 11-05-1854 Gift husmoder Hammelev Sogn, Randers Amt
Marie Mathilde Mikkelsen 12-05-1887 Ugift barn Grenaa Købstad, Randers Amt
Anders Kristian Mikkelsen 30-05-1895 Ugift barn Grenaa Købstad, Randers Amt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-03-09 10:01

Sidste hypotese: Jens, uægte barn?
"
Skanderborg, Voer, Vedslet, Wedslet Bye, en Gaard, 2, FT-1840, C6541
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Sørensen 51 Gift Awlsbestyrer
Cathr. Marie Jensdatter 34 Ugift Tjenestepige og Huusholderske
Jens Enevoldsen 3 Ugift hendes Barn
Niels Simonsen 16 Ugift Tjenestedreng
"

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 14-03-09 11:44

Du har ret. Jeg har lige kigget i AO - Skanderborg, Voer, Vedslet, 1836-1855, opslag 9, nr. 9.

Her står Jens Enevoldsen 5. eller 15. december, døbt i Vedslet kirke 14. januar 1838.

Moderen: Tjenestepige AneMarie Jensdatter tjene??? for Jens Bærentsen i Vedslet
Faderen: til fader udlagt ??? Enevold Enevoldsen ???? for fuldmægtig ??? i Horsens

Jeg har også forsøgt mig på forskellig vis med Agnes Mikkelsen uden at finde hende. Det sidste er at gå kirkebøgerne igennem for Grenå og omegn for årene 1882-1884; men det må vente til iaften eller i morgen.

/Frits

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-03-09 12:04

Godt Godt, Frits.

Nu skal du ikke bruge hele din fritid på Jensen Enevoldsen familien,
hun kommer i aften og får så at vide hun er uægte barn.

Du ved vel, at det er forkert oversat fra tysk: "Ohne Ehe", uden for ægteskab...

God Søndag,
Svend fra Sønderborg

Kommentar
Fra : vith

Dato : 14-03-09 12:07

Kan det være denne Agnes?

Randers, Rougsø, Estruplund, Ingerslev By, Ingerslev, 1 Hus, Ft 1890, A7510
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Laus Mikkelsen   44    gift   Husfader   Husmand. Daglejer i Agerbruget   Holbæk
Mette Marie Mikkelsen   44    gift   Husmoder      Estruplund
Marie Elisabet Mikkelsen   10    ugift   Barn      Estruplund
Marie Mikkelsen   8    ugift   Barn      Estruplund
Agnes Mikkelsen   6    ugift   Barn      Estruplund
Maren Mikkelsen   3    ugift   Barn      Estruplund
Ane Mikkelsen   3    ugift   Barn      Estruplund
Pigebarn   0    ugift   Barn      Estruplund

Kirkebog 1876-1891 Estruplund, Rougsø, Randers opslag 61 nr 5

Kommentar
Fra : vith

Dato : 14-03-09 12:14

Ups - havde lige overset at Frits allerede havde fundet hende tidligere i tråden - men så fik du da opslaget i kirkebogen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-03-09 12:45

Ja vith, det kan sagtens være hende?
Men ville man så sige Grenå omegn??

Jeg tager det op med fru Jensen...

Er ked af at jeg ikke kan give jer begge points, men du får næste gang.

Accepteret svar
Fra : f.larsen

Modtaget 171 point
Dato : 15-03-09 00:07

Fadderne til Hilmer kan vi med vith's gode hjælp godt læse til at være:

1. Kone Else Marie Jensen, Hadsund
2. Kone Marie Knop el. Knap
3. Skomager Dusine Knop el. Knap
4. Barnets Fader

Jeg har lige fundet en Agnes Mikkelsen fra Grenå egnen:

Randers Amt, Djurs Søndre, Homå, 1877-1892, Opslag 49, nr. 1

25.januar 1883, døbt i kirken 31 august 1884??, Agnes Mikkelsen, Husmand Niels Peder Mikkelsen ???? og Hustru Ane Kjerstine Olsen af ???hede, ???, ???

Undskyld spørgsmålstegnene. Det første ?-tegn er undren over dåben 1½ år efter fødslen. De andre er mangel på evne til at tyde skriften. Det må jeg overlade til en anden. Jeg er ikke så god til at tyde de gamle præsters håndskrifter. Men, dette kunne kune være den rigtige Agnes.

Nå, det er blevet sengetid, så ikke mere "higen og søgen i gamle bøger" for nu.

/Frits

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-03-09 08:27

Tak for svaret f.larsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 15-03-09 09:41

Hej Svend

Jeg samler ikke på point. (kan ikke bruge dem til noget)
Det primære for mig er at hjælpe, for jeg synes at jeg selv får god hjælp på kandu, og DET kan jeg bruge til noget!

Og hils fru Jensen

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 15-03-09 09:50

Selv tak.

Det var sjovt at kunne hjælpe med det. hils fru Jensen.

/Frits