/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvem ved ?????
Fra : refi
Vist : 983 gange
100 point
Dato : 10-03-09 15:52

Når vi ser billeder fra f.eks. NATO, EU, WM, EM osv. - er landene som oftest vist ved deres flag.

Ofte måske 20-30 flag...

HVEM bestemmer rækkefølgen af disse

Nogen der ligger inde med "beviser"

F.eks. så jeg lige Natos - Tyskland forrest Danmark som nr. 4 - så det kan ikke have med størrelse at gøre - ejheller indmeldelse (Tyskland var næppe nr. 1 i Nato )

Bud ? Beviser ?

Og jo - det er bevidst sat under smalltalk da der sikkert ikke findes et endegyldigt svar - eller gør der ???

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 10-03-09 15:57

Har fundet dette indtil videre.

Men ved ikke om det er gældende i andre lande ?

Det er fra siden http://www.klauber-flag.dk/pages.asp?page=5e

Dannebrog og internationale flag

Hvis der flages med Dannebrog og andre nationers flag, skal alle flag mindst have det samme vandrette mål, dog kan Dannebrog godt være større, hvis det hejses i en højere stang for at være mere synligt.

Dette skyldes især at der er over 28 forskellige højder på officielle internationale flag med samme længde, så derfor ses forskellen ikke så meget, når det er højden der er forskellig. Det er derfor Klauber-Flag altid benævner det vandrette mål først. Du kan se på flag alfabetisk hver nations flagstørrelse som forholdstal (eks.: 3:2 er 300 x 200 cm.).

Står flagstængerne på række, skal Dannebrog enten hejses på stangen længst til venstre for tilskueren, eller stangen i midten.

Dannebrog skal altid først op og sidst ned, derefter følger de andre nationers flag i alfabetisk rækkefølge (mest korrekt er fransk). Dette gælder også placeringen. Herunder ses to muligheder:

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 10-03-09 15:59

Denne side foreskriver også at det er alfabetisk, til begge sider for værtsnationen eller hoved nationen.

http://www.aalborgflagfabrik.dk/dk/flagdageregler/flag_regler/andre_nationers_flag.htm

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 10-03-09 16:01

Rækkefølgen af landene er efter fransk alfabetisk

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 10-03-09 16:03

Og så passer det jo meget godt med at du har set Tyskland forrest, Allemagne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-09 16:14

Belgien - Bulgarien - Canada må så også komme før DK (selv på fransk)

Deres EGEN hjemmeside har så en anden struktur....

http://www.nato.int/structur/countries.htm

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 10-03-09 16:16

Linket er på engelsk, det er nok derfor at Allemagne ikke står forrest.

Men ellers er svaret på dit spørgsmål altså at flagene bliver sat efter fransk alfabets rækkefølge

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 10-03-09 16:30

- det er vasketøjskurven der bestemmer: sidst ned, først op...

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 10-03-09 16:32

he he Stouenberg, så er det kogevasken der har gjort det Schweiziske flag mindre ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-09 16:58

Holder ikke....

En gentagelse af klippet viser at det faktisk er belgien der står forrest (ikke Tyskland) og DK som nr. 5.

Se det giver lidt mening efter det engelske alfabet

Og på de fleste billeder jeg kan finde er Sverige og UK sidst....

Så et eller andet er der åbenbart med alfabetet....

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 10-03-09 16:59

Jeg har linket og skrevet det der står i de forskellige flag regler, hvis du ikke vil acceptere det er det din egen sag

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 10-03-09 17:05

Hvis mødet du har set er afholdt i Belgien vil deres flag jo stå forrest, som beskrevet tidligere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-03-09 17:10

Nu er en række flag i EU eller andre store internationale noget for sig, men hvis der kun er få flag skal Dannebrog altid anbringes lige til højre for værtslandets flag, grunden er den simple at det er verdens ældste flag.

Minder mig om at da Kbh var vært for "fattigkonferencen" for snart 10 år siden blev vores dronning ved middagen anbragt ved siden af Fidel Castro....for en gangs skyld klædt i jakkesæt med slips.
Her var grunden at Fidel var den længst siddende statschef.

Hoffet havde ingen kommentarer

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 10-03-09 17:12

Alder har ikke noget med rækkefølgen af flagets placering at gøre.

Det placeres efter alfabetet, på fransk, efter værtsnationen el. lign.

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 10-03-09 17:19

Iøvrigt er denne regel under udfasning i EU, derefter vil det være landenes str det kommer an på, hvilket Frankrig er sur over. Sarkozy kom med en bemærkning til dette under sidste EU møde.

Fransk er diplomatiets sprog og det er derfor at flagene bliver placeret efter det franske alfabet.

Men indtil videre ER reglen altså at flagene placeres efter det franske alfabetet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-03-09 17:25

Hvis nu mødet var blevet holdt i Danmark, så skulle der flages på følgende måde (tror reglerner er ens for alle lande)

Citat
De øvrige landes flag skal sættes i alfabetisk rækkefølge efter landes navn på fransk, startende fra venstre. D.v.s. at det tyske flag (Allemagne) og det østrigske (Autriche) skal være længere til venstre end f.eks. det svenske. Hvis Dannebrog er placeret i midten placeres først til venstre herfor og derefter til højre og så fremdeles: E C A Dannebrog B D F.

Værtslandets flag bliver placeret i midten, hvis der er et ulige antal flag.

http://www.stilling-flag.dk/regler.asp

http://www.danmarks-samfundet.dk/aspbite/categories/index.asp?intCatID=37

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 10-03-09 17:27

Jo tak, præcis hvad jeg har skrevet og linket i tidligere indlæg, godt med lidt opbakning

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-03-09 17:27

Citat
Hvis nu mødet var blevet holdt i Danmark, så skulle der flages på følgende måde (tror reglerner er ens for alle lande)

Værtslandets flag er enten til venstre eller i midten.

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 10-03-09 17:37

Ja det er korrekt, ligesom jeg linkede til i starten med det her link

http://www.aalborgflagfabrik.dk/dk/flagdageregler/flag_regler/andre_nationers_flag.htm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-09 17:45

Citat
hvis du ikke vil acceptere det er det din egen sag

At få det accepteret kræver jo DU har ret....

Og det har du tilsyneladende IKKE da f.eks. UK er mellem de sidste - og den holder jo ikke hvis det franske alfabet bruges

Grande-Bretagne - STORBRITANIEN (England)

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 10-03-09 17:47

Du vil ikke accepetere det jeg og andre skriver, hvis du har set noget på et tv klip er det en sag, men at du ikke accepetere det der er gældende må jo så være op til dig.

Jeg forstår det bare ikke.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-09 17:58
Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-09 18:01

Der er jo noget der tyder på at de regler man har i DK ikke altid er de samme i andre lande...

Det var derfor nysgerrigheden kom op...

Citat
Du vil ikke accepetere det jeg og andre skriver

At 2 mener det er sådan skaber jo ikke en regel

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 10-03-09 18:03

Som jeg skrev, at hvis du har set et eller andet der anderledes kan det jo ikke være anderledes.
Det er jo ikke alle der enten vælger at følge de regler der er, eller er klar over dem.

Men dit spørgsmål lød :

Når vi ser billeder fra f.eks. NATO, EU, WM, EM osv. - er landene som oftest vist ved deres flag.

Ofte måske 20-30 flag...

HVEM bestemmer rækkefølgen af disse

Det har jeg samt andre svaret på ved at copy paste og sende dig link.
Men hvis du ikke føler du har fået svar på det spørgsmål, ja så er der jo ikke meget mere at gøre.

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 10-03-09 18:05

At 2 skriver det samme giver ikke en regel nej ! Men når nu vi begge sender dig materiale og læsestof om det så kan du da ikke blive ved med at benægte det.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-03-09 18:06

Citat
En gentagelse af klippet viser at det faktisk er belgien der står forrest (ikke Tyskland)

Nu har du jo tidligere taget fejl af flag

Er du sikker på, at UK er et af de sidste flag ???

Jeg har ikke set udsendelsen, men hvis du kunne henvise til et "klip" så vil jeg da kigge efter.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-09 18:32

Jeg skal se hvad jeg kan finde - ellers kommer det nok i nyherne igen...

I mellemtiden kan I jo forklare denne rækkefølge ved hjælp af alfabetet..

http://talbert.write-technical.com/korea/public/index.84.jpg

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-09 18:38
Kommentar
Fra : viper73

Dato : 10-03-09 20:13

Jeg kommer ikke med flere gentagelser end denne.

At folk ved forskellige arrangementer, møder, turneringer m.m. vælger at sætte flagene op som vinden blæser er der ikke meget man kan gøre ved.

Reglerne er forklaret for dig som svar på det spørgsmål du stillede om flag GENERELT og ikke ved et bestemt billede.
Og så tror jeg at jeg fjerner fluebenet fra denne tråd, hold da op

Kommentar
Fra : lucerne01

Dato : 10-03-09 20:20

Ja jeg har nu også fulgt med i denne tråd.
Og jeg må nok sige at "beviserne" som du efterlyser ER blevet fremlagt.
Så kan man altid komme med alle mulige forskellige billeder der viser noget andet, og som man ikke ved hvor kommer fra og i hvilken anledning.

Så.. Som Tom Cruise siger i Jerry MacGuire " Show me the money "

Det er så Viper 73 i det her tilfælde ... he he

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-09 20:39

Nu snakker vi jo ikke alle mulige tilfældige arrangementer, men netop det clip der bliver vist....

Og det ER altså et officielt NATOmøde...

Deraf mit spørgsmål - reglerne er ikke svære at finde, men de er tilsyneladende IKKE ens for alle.

Spørgsmålet var.....
Citat
HVEM bestemmer rækkefølgen af disse

Tilsyneladende arrangøren (eller den "tømrer" der nu har hængt dem op).

Eller har TV2 manipuleret med "beviserne"

De link der henvises til med "påstand" om regler siger jo INTET om hvem der har besluttet reglerne, udover flagfabrikken selv samt at sådan er det - men HVEM har bestemt det ?????

ET ELLER ANDET STED må det jo være besluttet

Ellers er det jo bare en NORM og ikke en REGEL....

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 10-03-09 20:57

Tror sørme der er endnu en påstand om det jeg har skrevet, denne gang fra en amerikansk side som henter sin dokumentation fra US air force.

From USAF Instruction 34-1201:

"2.10.5. When flags of two or more nations are displayed, they are to be flown from separate staffs of
the same height. The flags should be of equal size. International usage prescribes the display of the
flag of one nation equal to that of another nation in time of peace. The flags will be displayed in a line,
alphabetically, using the English alphabet, with the flag of the United States at its own right (the
observer’s left). When in NATO countries, NATO member country flags are displayed in French alphabetical order."

http://en.allexperts.com/q/Flags-2191/NATO-Flags.htm#b

Jo tak

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 10-03-09 21:01
Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-09 21:06

Citat
using the English alphabet

Der røg så den franske påstand

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-09 21:08

Citat
When in NATO countries, NATO member country flags are displayed in French alphabetical order."

Gælder så tilsyneladende KUN for NATO

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 10-03-09 21:09

Du gad ikke læse videre hvor der står :

When in NATO countries, NATO member country flags are displayed in French alphabetical order."

Helt ærligt..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-09 21:10

Og den hænger så ikke sammen med mødet i netop NATO hvor clippet stammer fra....

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 10-03-09 21:10

Ih guder

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-09 21:11

Jo - du svarede bare for hurtigt...

Helt ærligt....

Accepteret svar
Fra : viper73

Modtaget 100 point
Dato : 10-03-09 21:11

Godt så

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-03-09 12:31

Letland har andre flagregler

Citat
Alle flag skal have samme størrelse og placeres i samme højde. Hvis der flages udendørs, placeres det nationale flag altid til venstre. Er der en række nationalflag, kan man dog sætte et flag i hver ende. Hvis andre nationers eller internationale organisationers flag vajer på linje med Letlands flag bestemmes deres rækkefølge efter lettisk, alfabetisk orden eller i henhold til det pågældende lands eller organisations protokol. Er to flag placeret indendørs, skal det nationale flag placeres til højre. Ved mange indendørs flag placeres det lettiske flag i midten og de øvrige i lettisk, alfabetisk orden.

http://da.wikipedia.org/wiki/Letlands_flag

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 21-03-09 11:56

Tak for svaret viper73.

Ihærdigheden belønnes....

Dette til trods er regler åbenbart til for at brydes og IKKE ens i alle arrangementer....

Den franske holder nok oftest - dernæst den engelske - men 100% er det åbenbart ikke - så vi kommer nok ikke nærmere...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-03-09 12:19

Vi får vel allesammen EU-flag i fremtiden....med et lille nationalflag på 4 x 5 cm nede i hjørnet