/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Rangorden i Excel?
Fra : marialouise
Vist : 3451 gange
100 point
Dato : 04-03-09 11:00

Jeg har lavet et excel ark, til en salgskonkurrence i min butik, og vil gerne lave en rangorden, så man nemt kan se hvilken plads man har fået.

Jeg har 5 kollonner:
A. kollonne med navn
B. kollonne salg af en bestemt varegruppe
C. kollonne samlet salg
D. kollonne regner procentdelen af gruppe B i forhold til gruppe C =(B2/C2)*100
E. ville jeg så gerne have at den kunne rangere de 10 medarbejdere med pladser fra 1-10
ELLER man kunne gøre så den sorterede navnene med tilhørende tal, fra 1 til 10??

Er det noget der kan lade sig gøre??

Mvh Maria

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 110 point
Dato : 04-03-09 11:57

Hvis det er ud fra det samlede salg (kolonne C), du vil rangere dine medarbejdere, kan du bruge denne formel (indtast i celle E2 - træk nedad til E11, så alle ti rækker er dækket):

Engelsk: =COUNTIF($C$2:$C$11;">"&C2)+1
Dansk: =TÆL.HVIS($C$2:$C$11;">"&C2)+1

Formlen tæller, hvor mange medarbejdere, der har højere samlet salg, og lægger 1 til. Hvis der er to medarbejdere, der har lige stort salg, vil de komme på en delt placering, og den efterfølgende placering springes over (som det normalvis gøres inden for konkurrencer).

Simon

Godkendelse af svar
Fra : marialouise

Dato : 04-03-09 12:05

Super, tak for hjælpen -det var procenten jeg ville rangere efter, men det var jo nemt at ændre til kollonne D.