/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
soc.dem og velfærden
Fra : pkforever888
Vist : 825 gange
31 point
Dato : 02-03-09 20:56

På hvilke 2 områder har soc.dem haft stor indflydelse på den velfærdsmodel vi kender i dag?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-03-09 21:01

ingen

fjoget regerer

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 31 point
Dato : 02-03-09 22:09

Den danske velfærdsmodel er udviklet af socialdemokrater i fyrrene og halvtresserne.

Det som præger denne model mest er selve lighedstanken som går ud på at alle skal have de samme muligheder for uddannelse og sundhed.

At samfundet har ansvaret for at ingen lider nød.

At de bredeste skuldre skal bære de tungeste byrder.

En politik der er så grundlæggende rigtig at VOK regeringen på trods af at den sidder med et borgerligt flertal er nødt til på de fleste områder at føre socialdemokratisk politik.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 03-03-09 00:43

Efterlønnen Sv. Auken som arbejdsminister

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-03-09 00:48

De borgerlige har givet los for bygningen af storcentre så små butikker måtte lukke.
De borgerlige fyrede alle kontroludvalg og så nedsatte de endnu flere. De har sørget for at vi er kommet til at ligne svenskerne. Har vi ikke grinet af svenskernes regler? Vi har flere nu.

Og de borgerlige åbnede for alle de kemikalier i maden som gør mange syge i dag. For som Fjog sagde det, den enkelte må selv bestemme hvad de vil spise.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-03-09 00:50

Glemte at Socialdemokraterne lavede Bistandsloven.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 03-03-09 07:46

Socialdemokraterne og arbejderbevægelsen har i det hele taget fulgtes ad i tykt og tyndt i mange år (synes dog det løjer af her på det seneste).

Socialdemokraterne har et stort medansvar for mange af de gode vi har på arbejdemarkedet idag.
Barnets første sygedag.
Sygedagpenge.
At vi har en 5 dages arbejds uge, istedet for førhen 6 dage og 60 timer ialt!!!

Tja... Håber da socialdemokraterne finder tilbage til sine rødder igen.
Efter min mening trækker de for tæt mod højrepartierne efterhånden.

Godkendelse af svar
Fra : pkforever888

Dato : 05-03-09 22:35

Tak for det gode svar Thomas.Haugaard.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 08-03-09 11:54

Vi fik også af soc.dem.

- En kæmpe udlandsgæld

- En folkeskolelov ud fra devisen "Hvad alleikke kan lære skal ingen lære"

- Behøver jeg at nævne Nyrup fadæsen med efterlønnen ? ....."Så længeøøøøø jeg er statsministerøøø bliver der ikke pilleeeet ved efterlønnenøøøøø.
Det er kun Uffe der vil det'øøøøø"

- Kæmpe indvandring fra den muslimske verden

- Fodnote politikken

- Dyrtidsportioner, som kun gjorde skellet mellem fattig og rig endnu større.
(blev afskaffet af den borgerlige regering 1982/83)