/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Flytte hovedafbryder til vand?
Fra : Oldboston
Vist : 3964 gange
50 point
Dato : 28-02-09 02:41

Ved et ældre landsbyhus ligger hovedafbryderen til vand foran huset i en brønd. Man skal ned og ligge på jorden for at nå afbryder og ventil. Nogle af husets brugere er ældre personer, der har svært ved at ligge på jorden og række langt ned i brønden for at åbne og lukke, selv om det kun sker få gange om året.
Fra brønden er der så en rørføring ind i huset ved toilet, hvor varmtvandsbeholder findes, og videre til køkken og bryggers.
Men: Kan man flytte hovedafbryderen, så den kommer ind i huset? Jeg havde engang en bolig, hvor afbryderen lå lige inden for huset i kælderen. Hvis man enten kunne flytte den ind i huset eller kunne ændre de greb, der bruges til afbryder og ventil, så det blev "handicapvenligt", ville det være en stor lettelse.
Mog nogen har erfaring med dette?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-02-09 08:02

Lav en "forlænger" som sættes over hanen,
det er en almindelig ting som den lokale
smed ordner.
Og det er billigere en montering af ny hane
indendørs.

Det er vel ikke så tit der skal lukkes for hovedventilen.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 28-02-09 08:06

Det vil da være smartere at sætte en ekstra hane på, hvor du kunne ønske det.
Der skal være en hane på hver side af vanduret.
Du kan også flytte det hele indenfor. Og til sidst kunne du jo lave et håndtag, som kunne aktivere "hovedafbryderen".

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-02-09 09:14

Den med forlængeren er god nok.

Jeg kan huske fra lille af at vi fik lagt rindende vand ind til et landarbejderhus, den lange nøgle blev udleveret som standardudstyr.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 28-02-09 09:32

det skal altid ske i samarbejde med vandværket. De vil så lave en aftale med dig om hvordan det bedst udføres

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 28-02-09 09:42

Når man ikke rører ved uret, kan man gøre hvad man vil.
Uret er desuden monteret med plomber.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-02-09 09:51

Forkert topic, stilkene
Et ur på en vandafbryder.....tjaeh, hvorfor ikke.

Og jeg har har aldrig hørt om at man skal spørge vandværket om lov til at lukke for vandet for at skifte en vandhanepakning.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 28-02-09 12:02

LuffaA:
Ja, nu betaler vi jo vand efter forbrug, og vil tro at det gøres i det meste af Danmark.
Vi har jo så en målebrønd, hvor vandværket har monteret et vandur, - og for det ikke skal være løgn, så er der en hane (stophane) på hver side af vandmåleuret, og dette ur er plomberet, så ikke vi kan "fikse" med det. Iøvrigt kan du montere dette arrangement hvor du vil. - I kælder, eller andet steds indendørs, for så vil du jo spare målebrønden.
Det er selvfølgelig ikke noget, som folk der bor i lejlighed har indsigt i, - eller så har du ikke læst spørgsmålet, på samme måde som jeg.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 50 point
Dato : 28-02-09 22:07

Tja - nu kan jeg jo starte med at fortælle jer allesammen at det ur i taler om, det er det som på dansk hedder en vandmåler - den bliver monteret af vandværket som også ejer den.
Der skal en autoriseret gas- og vandmester til at lave noget som helst på dine vandledninger, om du så rører ved måleren eller ej.
Det er ikke en fuldstændig umulig ændring du ønsker lavet, men den skal udføres i samarbejde med vandværket og som sagt af en autoriseret mester eller hans folk - du skal være opmærksom på at det også vil komme til at koste lidt, så den nemmeste og billigste løsning vil være at få lavet en forlænger til hovedhanen ude i jorden, så den bliver nemmere at nå - det kan din lokale VVS - mand lave for et mindre beløb - det kan være en aftagelig nøgle eller en mere stationær forlænger som bliver fastgjort på hanen.
Lad en VVS´er se på det eller tal med vandværket.
hilsen
Bennymanden (Blik & Rør)

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 28-02-09 22:11

Hvad du laver efter vanduret, på den kolde side - kan du lave uden vandværkets indblanden.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-02-09 22:15

Citat
Hvad du laver efter vanduret, på den kolde side - kan du lave uden vandværkets indblanden.

..... rigtigt, men ikke uden en autoriserets indblanden - måleren er vandværkets og det er dem der plomberer den, og dermed også KUN dem der flytter den.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-03-09 00:26

>stilkene

Læser man spørgsmålet står der intet om vandmålere, det drejer sig KUN om at kunne lukke for vandet, noget som alle burde have let adgang til hvis der skal skiftes pakning eller der kommer en frostsprængning.

Vandmålere er noget Fanden har skabt, hvis de måler for meget ved en teknisk fejl får man en efterregning og skal så overbevise dem om at det er måleren der fejler, hvis man sparer meget på vandet og måleren intet fejler bliver vandafgiften sat op, ellers kan kommunen ikke få deres økonomi til at hænge sammen.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-03-09 00:27

Skulle der herske tvivl:
http://sik.bellcom.dk/Forbrugere/Goer-det-selv/Hvad-maa-man-selv-lave
Og der står b.la.:
Lovligt vvs-arbejde
Du må selv:
•   Udskifte vandhaner og pakninger i vandhaner.
•   Udskifte hånd- og køkkenvaske med tilhørende vandlås. Dog kun hvis en eventuel vandlås er monteret synligt, og kun hvis der ikke sker indgreb i den faste, eksisterende del af afløbsinstallationen.
•   Udskifte wc’er. Dog kun med et godkendt wc med samme tilslutningstype som det eksisterende, så der ikke sker indgreb i den faste vand- og afløbsinstallation. Ved wc’ets tilslutning til afløbssystemet skal du anvende godkendte tilslutningsstykker eller andet materiel, der er godkendt til formålet.
•   Udskifte vaske- og opvaskemaskiner til husholdningsbrug. Dog kun hvis den eksisterende maskiner er tilkoblet en spuleventil eller en afspærringsventil, og der ikke sker indgreb i den faste vandinstallation. Hvis en installation er forberedt til tilslutning af vaske- eller opvaskemaskine, bliver tilslutningen af vaske- og opvaskemaskinen betragtet som en udskiftning.
Det skal en autoriseret vvs-installatør udføre:
•   Alle former for indgreb i den faste, eksisterende vand- og afløbsinstallation i boligen.
•   Alle former for arbejde på gasinstallationer.
•   Nye vvs-installationer i boligen.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 01-03-09 02:56

Citat
Det skal en autoriseret vvs-installatør udføre:
• Alle former for indgreb i den faste, eksisterende vand- og afløbsinstallation i boligen.

jamen her har du jo selv givet svaret på hvorfor <Oldboston> skal have fat i en autoriseret gas - og vandmester for at lave de omtalte ændringer ...............

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 01-03-09 21:13

Foreløbig tusind tak for de mange gode svar.....dem vil jeg studere nærmere og så tale med vandvæk/VVS'er. Det skal selvfølgelig gøres rigtigt, og jeg er kun ude på at det skal være let at åbne og lukke for vandet. Jeg vender tilbage med points en af dagene, men alle svarene er faktisk rigtigt gode.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-03-09 00:09

Oldboston -> alle tiders ..... snak med myndigherne omkring det du gerne vil have lavet ......
jeg glæder mig til at høre hvad du finder ud af .... jeg var engang lærer på teknisk skole og udtaler mig her, kun om ting jeg ved noget om .... uden at kunne diskutere med "bedrevidende" medlemmer af sitet !!!!!!
På eet af mine papirer står der: "Autoriseret Gas- og Vandmester" og et andet "A-certificat" ................................. men det var før jeg mødte <stilkene> jeg fik disse påtegnelser -
hav´en rigtig god uge allesammen

Bennymanden

(iøvrigt er jeg ligeglad med pointene)

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 02-03-09 19:37

Du får ALDRIG vandværket til at flytte vandmåleren......
Grunden hertil er, at de ejer og har vedligeholdelsen af vandrør hen til og med måleren. Hvis måleren bliver flyttet ind i huset, ja så ejer vandværket pludselig x antal meter vandrør, af ubekendt type, som de skal rep. hvis de går i stykker.

Du må dog godt, uden problemer, få monteret en afspæringshane hvorsomhelst på din egne rør, og altså også inde i huset hvor vandet kommer ind. Men måleren må og får du aldrig flyttet.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 03-03-09 18:18

Vrøvl gasmanden. Et lille lokalt vandværk er ofte til at sankke med, når det gælder flytning af vandmåleren. Spørg vandværket.........som før skrevet. De er de eneste der kan give lov

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-03-09 18:22

Jeg kigger kun på vandmåleren når jeg har taget det årlige bad........

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 14-03-09 04:02

Tak for det udmærkede svar, bennymanden.