/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
liberalisme og socialisme
Fra : pkforever888
Vist : 1336 gange
75 point
Dato : 26-02-09 19:49

Hvad kendertegner en liberalistisk tankegang og hvad kendetegner en socialistisk tankegang?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 85 point
Dato : 26-02-09 19:54

Den meget korte udgave er at liberalisten går ind for fuld frihed til den enkelte, og enhver er sin egen lykkes smed. Når vi alle gør det bedst muligt for os selv bliver det også bedsts for samfundet.

Socialisten mener at vi alle er lige og skal arbejde efter evne for samfundet, der så fordeler goderne efter den enkeltes behov, og ikke efter hans indsats.

Begge systemer har vist at føre til kaos, hvis de praktiseres fuldt ud,

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 26-02-09 19:57

Ja - Netop ! ...

Den socialistiske tankegang er, efter min mening den bedste, men den er desværre blevet misbrugt i tidens løb i forskellige lande.

Men grundtanken er god.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-02-09 20:00

Transor kom først, ville have skrevet næsten det samme, bortset fra at liberalisten faktisk ikke tror på samfundet, som jeg opfatter som en gensidig kontrakt mellem alle i landet om at vi har en eller anden form for fælles ansvar overfor hinanden.

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 26-02-09 20:04

Nu håber jeg ikke, at du er samme person, som før har stillet (fornuftige) politiske spørgsmål, og så annulere dem, selv om du fik gode svar ...

Ja, jeg er da ligeglad om du er den samme - bare du ikke annulerer ...

Kommentar
Fra : pkforever888

Dato : 26-02-09 20:09

Citat
Nu håber jeg ikke, at du er samme person, som før har stillet (fornuftige) politiske spørgsmål, og så annulere dem, selv om du fik gode svar .

Har aldrig annuleret et politisk spørgsmål.
Jeg har nemlig altid fået svar
Mener kun at man skal annulere et spørgsmål når man ikke har fået svar.

Godkendelse af svar
Fra : pkforever888

Dato : 26-02-09 20:10

Tusind tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 26-02-09 20:15

Citat
Mener kun at man skal annulere et spørgsmål når man ikke har fået svar.

Det kan jeg lidt at høre...
(Nåh man trods alt bruger tid og energi på at svare fornuftigt)

Og undskyld jeg troede du var en anden ...

JR

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 27-02-09 02:37

Mener kun at man skal annulere et spørgsmål når man ikke har fået svar.
SÅ SKIDT MED AT EN MASSE HAR BRUGT TID PÅ DIN SKIDE MAXI

Kommentar
Fra : pkforever888

Dato : 27-02-09 15:59

Jeg har kun annulleret spørgsmål når jeg ikke har fået et gyldigt svar og hvis jeg har stillet et spørgsmål som jeg endten har løst selv eller hvis mit spørgsmål er ugyldigt

Citat
SÅ SKIDT MED AT EN MASSE HAR BRUGT TID PÅ DIN SKIDE MAXI

jamen skal man så acceptere et svar som er ugyldigt?

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 27-02-09 20:08

svar der er mulige løsninger på det problem, der stilles op, er vel gyldige.
Hvis ? er upræcist, blir svar det oss, men det bliver de ikk ugyldige af. de skal måske bare ha ikk så mange stjerner