/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Valg af riffel
Fra : kristian94
Vist : 4683 gange
30 point
Dato : 19-02-09 15:10

Hej,

Jeg er for nyligt blevet medlem her. Jeg er en dreng på (meget snart) 15 år, som har en stor interesse i jagt!
Glæder mig meget til af få jagttegn og senere riffeltegn. Håber der er nogle kloge "hoveder," som kan hjælpe mig med et par spørgsmål.

Jeg er ikke i tvivl om, at jeg skal have riffel, men hvad vil i anbefale?? Mærke? Kaliber? osv. Jeg vil gerne have en god "all-round" riffel! (ikke alt for dyr) - har læst at 6,5x55 skulle være en god en af slagsen.

Sidste spørgsmål er, hvor gammel skal man være for at tage riffeltegn? - har både hørt man skal være 18, og jeg også har hørt man bare skal have gyldigt jagttegn (16 år). Hvad er reglerne, hvad skal man gøre for at bestå?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-02-09 15:21

Så må du vente et år endnu, da du skal være fyldt 16 år

http://www.skovognatur.dk/Jagt/Jagttegn/proeve/

Citat
Personer under 16 år kan tilmelde sig jagtprøven, såfremt de fylder 16 år i prøveåret.

og det er jo ikke i år.

http://www.skovognatur.dk/Jagt/Jagttegn/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-02-09 15:26

Citat
Jægere, der ønsker at jage med riffel, skal bestå en prøve i skydefærdighed. Desuden skal de have våbentilladelse fra politiet.

http://www.skovognatur.dk/Lokalt/Nordsjaelland/Jagt/rRiffelproeve.htm

Så du har noget at se frem til

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 19-02-09 15:38

Så vidt jeg husker skal du være mindst 18 år før du kan få en evt. riffeltilladelse.
I dagens Danmark bliver ens straffeatest tjekket før en sådan tilladelse bliver givet.
MV2

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-02-09 15:49

Citat
Jagtrifler/salonrifler m.m.
Politiet udsteder kun våbentilladelse til at erhverve, besidde, bære og anvende riflede jagtvåben til personer, der ikke er belastende kendt i Kriminalregisteret.

Betingelser:

Tilladelsen er betinget af gyldigt/betalt jagttegn, og kan til enhver tid tilbagekaldes. Tilladelsen skal tilbagesendes til politiet ved fornyelse, eller hvis tilladelsen ikke benyttes. Overdragelse må kun ske til person med gyldig tilladelse til våbnet.

http://www.politi.dk/da/borgerservice/tilladelser/vaabentilladelse/

Citat
og jeg også har hørt man bare skal have gyldigt jagttegn (16 år).

Det er også rigtigt

http://www.jaegerforbundet.dk/page541.aspx

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-02-09 15:51

Der fik du en fin introduktion.
Hvad angår riffelkaliber, så er det forbundet med nogle overvejelser, som du selv giver udtryk for.
Da jeg begyndte som jæger, brugte jeg en gammel Mauser 8x57JS. En helt igennem fin sag, som jeg havde glæde af i mange år.
Dernæst købte jeg en .222 rem., som jeg stadig bruger. Den er fin til råvildt, men på et eller andet tidspunkt vil den nok blive forbudt til råvildt - efter samme overvejelser, som da man forbød US-karabinen, som var populær i årene efter krigen.
Derpå købte jeg en .243 W, som er en pragtfuld riffel til råvildt. Næsten ingen rekyle og en flot kuglebane. I Skotland må man i øvrigt anvende kaliberen til større hjortevildt.
Så købte jeg en .308, fordi jeg derved kunne købe billig træningsammunition. Det var dengang standardriffel i Hæren. Denne kaliber er anvendelig til råvildt og til det større hjortevildt herhjemme. En rigtig god kaliber til det hele - dog ikke til næsehorn og elefant.
Jeg har også en 30.06`er, når jeg er på grisejagt sydpå eller når jeg er inviteret til Sverige på elgkagt. Det er en lidt voldsom sag, som volder mange skytter store problemer, på grund af rekylskrækken. Hvis man ikke finder den rigtige kuglevægt til rådyr, oplever man ofte et alt for stort kødspild med en 30-06`er.
6,5x55 er en dejlig kaliber. En fin lige kuglebane, blød rekyl og billig ammunition. Og så kan du få en 6,5`er til ganske få basseører. Det er den mest anvendte kaliber i Sverige til elgjagt. Der var tale om at man ville forbyde 6,5x55`eren, men det blev ikke til noget, og du kan købe en patron, som gør den meget anvendelig til elg.
Endelig kan du få kløerne i en riffel med vekselpiber. Så kan du anskaffe dig f.eks. en .243`er til råvildt og en .308`er til det grove. Det ville være en ideel kombination - efter min mening.
Nu er det pengene som styrer verden - og hvis du er velbeslået, så gå ud og køb en riffel som passer til dig - rent fysisk.
Er du mindre velhavende, så kig efter en renoveret Mauser, som nok er den mest robuste konstruktion overhovedet.
I stedet for at gå til en forhandler, så besøg hjemmesiderne - som f.eks. www.Lauritz.com, hvor man kan gøre rigtigt gode køb. Du skal bare give dig masser af tid.
Held og lykke med projektet - og husk så, at du ikke må købe en for billig kikkert til riflen.
Med jægerhilsen
Tonganeseren.

Kommentar
Fra : kristian94

Dato : 19-02-09 17:20

Hej,

Tusind tak skal i have for jeres dejlige svar - så blev jeg lidt klogerer :)

Har forelsket mig meget i denne her - har læst at Sabatti skulle være et godt mærke. Hvad siger i til sådan en sag?:

http://www.korsholm.dk/produkt.html?tx_ttproducts_pi1%5Btt_products%5D%5Bcategory%5D=4&tx_ttproducts_pi1%5Btt_products%5D%5Btx_korsholmproducts_producent%5D=15&tx_ttproducts_pi1%5BbackPID%5D=371&tx_ttproducts_pi1%5Bproduct%5D=6973&cHash=7907c9a12a

Venlig hilsen Kristian!

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-02-09 17:36

Sabatti er en ganske fornuftig og moderne riffel. Jeg købte en spritny .308 hos Lauritz.com for kun 1.600,- plus salær på 20%.
Den har en fin balance. Aftrækket er fornemt og sikringen kører let og alligevel markant. Altså ikke noget sjaskeri, som på mange billige rifler. Magasinbrønden er også forsynet med releaseknap, så du kan tømme magasinet nedfra.
De åbne sigtemidler er godt proportionerede - fin til skydning uden optik.

Ved skydningen var der kun en egenspredning på 15 mm, og det kan skyldes, at jeg i ren og skær begejstring rystede lidt på hånden.
Hold øje med Lauritz, idet der har været 3 Sabattier til salg - hvor højseste pris var 2.500.

Du kan nok prutte om prisen - hvis du selv møder op og får dig en snak med den gamle.

Men riflen kan anbefales.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-02-09 17:43

Og så er det en køn riffel.

Kommentar
Fra : kristian94

Dato : 19-02-09 20:36

Hej,

Jamen det lyder jo ganske fornuftig.

Er der egentlig forskel på en .308 og en 6,5x55, f.eks. med hensyn til baneskydning og om man må skyde de samme vildt arter osv.?

Lige et spørgsmål (måske lidt mærkeligt), hvor hårdt skyder de to kaliber - målt i meter i sekundet?

M.V.H.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-02-09 21:03

Her er en fidus:

Du går ind på Google-siden. Taster Normarkog trykker på Norma Denmark. Du trykker på Jagt og ser nogle muligheder - vistnok begyndende med Anschütz. Så scroller du ned på NORMA- altså blandt de ting du kan vælge til venstre for midten på skærkbilledet.
Du trykker på linien og derefter på JAKT - dernæst på JAKTPATRONER og finder den kaliber du ønsker oplysning om.
[B]Her finder du svar på alle spørgsmål. [/B]

Hvis du trykker på BALLISTIK, dernæst på METRISK, så indlæses der et lille hjælpeprogram. Endelig trykker du på JAKTPATRONER(øverst) og så kan du indprogrammere de faktorer du ønsker - f.eks. indskydningsafstand og sidevind etc. . Så kan du se de bane et projektil følger. Meget lærerigt program. Her kan du også se hvor langt man skal holde over et mål, hvis det befinder sig ude over den afstand riflen er indskudt på.

På banen skyder man både med 6,5x55 og .308 (7,62 - som den også hedder).

Hvis du ikke kan hitte ud af det, så skriv igen - og jeg iler til undsætning.
Hej.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-02-09 21:06

Og ja, du må skyde de samme vildtarter med 6,5 og .308.

.308`eren er lidt mere powerful end 6,5`eren. Men så får du også mere rekyle. For en stærk ung mand burde det ikke være noget problem. Så vent til du skal bære bruden over dørtærsklen. Det kan gøre ondt.

Kommentar
Fra : kristian94

Dato : 19-02-09 22:08

Hej,

Tak for den lille fidus, og den gode vejledning :) - jeg er helt overrasket over, at man kan få så mange svar på en dag :)

Jeg har været inde at se fakta om de to kalibre (6,5x55 og .308), som jeg kan de det er det MINIMALE forskelle der er (skyder lige hårdt)!
Jeg var lidt i tvivl om hvad "anslagsenergi i joule" og "energi joule" betyder?

M.V.H.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-02-09 23:36

Hej Kristian94

Jeg faldt forleden over en glimrende artikel på www.skydestok.dk, hvor forfatteren kommer hele vejen rundt. Læs den, og du vil forstå alt om anslagsenergien - målt i Joule.
God fornøjelse.

Kommentar
Fra : kristian94

Dato : 20-02-09 15:20

Hej,

Jeg kan desværre ikke gå ind på linket!

Hvilke af disse to kalibre vil i foretrække? 6,5x55 eller .308, og hvilken skyder hårest?

V.H.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-02-09 16:17

Hej Kristian94.

Her er en lille oversigt over 2 ens kugler i henholdsvis 6,5x55 og .308 Win.

Kuglen er den mest anvendte herhjemme - og den mest lovpriste, fordi den er fornem til såvel råvildt som til større hjortevildt.

I 6,5x55 vejer kuglen 10,1 gram, og i .308 Win vejer den 11,7 gram. Den er pænt afrundet i spidsen og ødelægger ikke for meget kød. Rigtig god kugle.

Om udgangshastigheder:
Udgangshastigheden for en 6,5x55 kugle på 10,2 gram er 780 m/sek. ved mundingen. Når den er ude på 100 meter er hastigheden 677 m/sek. og på 200 meter er den på 497 m/sek.

Udgangshastigheden for en .308 Win. kugle på 11,7 gram er 796 m/sek. ved mundingen. Når den er ude på 100 meter er hastigheden 685 m/sek. og på 200 meter er den på 583 m/sek. .

Konklusion: .308`eren er altså en smule hurtigere end 6,5x55`eren.

Om anslagsenergi i Joule:
Anslagsenergien for en 6,5 x 55`er 2319 Joule ved 100 meter.
Anslagsværdien for en 6,5x55`er er 1717 Joule ved 200 meter.

Anslagsværdien for en .308`er 2746 Joule ved 100 meter.
Anslagsværdien for en .308`er 1990 Joule ved 200 meter.

Konklusion: .308`eren slår hårdere end en 6,6 x 55.

Når man så skal vælge kaliber, så skal man tænke på hvordan man selv kan håndtere den valgte kaliber.
Nu ved du, at en 6,5x55 er fuldt ud i stand til at opfylde lovgivningen til jagt på f.eks. kronvildt. Derfor skal du en tur på skydebanen, hvor du kan få lov til at prøve begge kalibre. Bemærker du rekylskræk, når du fyrer en .308`er af, så skal du ned i kaliberstørrelse - f.eks. til 6,5 x 55 eller måske ned til den fine .243`er, som er en rigtig dejlig råvildtkaliber.

Du skriver bare, hvis du har flere spørgsmål. Det er altid rart at kunne bistå en ungjæger med gode råd.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-02-09 16:19

Årh - for Fanden da.
Jeg glemte at skrive, at kuglen jeg skriver om er Normas ALASKA.

Kommentar
Fra : kristian94

Dato : 20-02-09 16:49

Hej !

Endnu engang tak :)

Jeg har skudt med min far's jagtgevær flere gange (ved godt at den måske ikke rekylere lige så hårdt), og jeg har ikke det fjerneste rekylskræk!

Hvad vil du personligt anbefale af de to kalibre (6,5x55 / .308)?

Hælder måske lidt til dette gevær:

http://www.korsholm.dk/produkt.html?tx_ttproducts_pi1%5Btt_products%5D%5Btx_korsholmproducts_producent%5D=15&tx_ttproducts_pi1%5BbackPID%5D=534&tx_ttproducts_pi1%5Bproduct%5D=2803&cHash=53fcac6826

Kommentar
Fra : kristian94

Dato : 20-02-09 17:21

- gelmte lige at spørge hvad "baser på låsestolen" og "baser" betyder? Sad lige og læste, og faldt lige over disse ord!

venlig hilsen..

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-02-09 19:42

Hej igen Kristian.
Hvor er det lækkert med ungjægere, som vil vide noget.

I låsestolen er der i de fleste tilfælde boret huiler til baser, som er stål eller aluminiumklodser, som ringene skal spændes fast på. Ringene er dem som holder kikkerten fast. Hvis du køber en Sabatti, så vil jeg anbefale dig at gå ind på www.gunsandpowder,dk hjemmesiden. Der tilbyder de f.eks. kikkerter, baser og ringe (Leupold ) til næsten halvdelen af den pris, som Korsholm forlanger. Jeg vil senere på aftenen finde varenumrene frem.

Hvis du kan købe en riffel (6,5 eller .308) til samme pris, så vil jeg anbefale en .308W - især da du ikke er bange for et våben.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 20-02-09 19:48

Baser er til at sætte en kikkert på, altså de ringe der holder kikkerten skal altid sættes på en base, ang rekyl så kan man ikke sammenligne rekyl fra en jagtgevær og en riffel, da man typisk skyder stående med et jagtgevær og liggende med en riffel og man er meget mere følsom overfor rekyl liggende.
Jeg skyder selv med en 6,5/55 og synes det er dejlig kaliber, men skulle jeg købe en ny riffel i dag, købte jeg den i dag i 308 win da der er større udvalg i ammonition og fordi der er nogle lande, f.eks tyskland hvor 6,5/55 (af en eller anden mærklig grund) ikke er tilladt til kronvildt og vildsvin, ikke at man sikkert nogensinde kommer til at jage der, men det er rart at have muligheden.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-02-09 20:26

Helt rigtigt Simon. Mange jægere bliver overrasket, når de skyder stående til vildt i bevægelse. Man bemærker ikke rekylen, fordi alle sanser er rettet mod vildtet. Anderledes er det, når man skyder liggende. Så får man det fulde smæk på kroppen.
Nu er hverken .308 eller 30-06 noget særligt, hvis man er rutineret, mens det bliver temmeligt anderledes, når man går over til 9,3 skytset - eller.500 nitro. Så kan man mærke rekylen.

Kommentar
Fra : kristian94

Dato : 20-02-09 20:29

Hej,

Dvs. at der skal være baser på en riffel, for at kunne montere en kikkert?

Er der baser på dette gevær? (kan der monteres en kikkert)

http://www.korsholm.dk/produkt.html?tx_ttproducts_pi1%5Btt_products%5D%5Btx_korsholmproducts_producent%5D=15&tx_ttproducts_pi1%5BbackPID%5D=534&tx_ttproducts_pi1%5Bproduct%5D=2803&cHash=53fcac6826

Jeg kan jo næsten rengne ud at i har jagttegn, men hvor tager man det hende?
Min far tog det på en aftenskole, men det strækker sig jo nemt over 5-8 måneder! Kan det ikke gøres på en anden måde, så det kan gøres hurtigere? I såfald, hvor hende? Hvordan gjorde i? Jeg bor i Midt-/vest jylland.

V.H. Kristian

PS. Håber ikke i bliver trætte af alle mine spørgsmål

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 20-02-09 20:41

Tonganeseren Jeg mener nu mere at når man skyder stående så kan kroppen til give sig bagud og man nemmere ved at få våbnet ordeligt til skulderen, når man skyder liggende, så kan kroppen ikke give sig og man kan være uheldig at få en over kravebenet og det er ikke behageligt(hellr ikke med en 6,5/55).
Hvornår rekyl er noget særligt er meget forskelligt for folk, for nogle vil en 3006 være ubehagelig, for andre er en 9,3*62 et luftgevær, det kommer også an på så meget andet end kaliberen, ens egen størrelse, våbenets vægt, skæftetype og (især) om skæftet er tilpasset til en.
Jeg kan tydeligt huske dengang hvor jeg for første gang prøvede at trykke fars forholdsvis tunge 16/70 s/s af, dengang syntes man jo at man ved at blive væltet bagover af rekyl(ok jeg var heller ikke så gammel) og første gang jeg skød en 24 serie lerduer var skulderen "farvet" og øm flere dage efter, nu bemærker jeg set ikke hvis jeg skyder 75 eller 100 skud og det er endda samme våben, det jeg prøver jeg sige er nok at som begynder virker rekylen meget voldsomere end den måske rent faktisk er, og man skal forstå at en nyjæger godt kan få rekylskræk også selvom han eller hun skyder med en 6,5/55 eller 308.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-02-09 20:54

Helt enig - Simon. Det der sker, når man skyder liggende er nemlig, at kolben kommer for langt op på kroppen - og så kan det gøre ondt. Har man været soldat og har prøvet at affyre en serie energa-granater på Garanden, så lærer man hurtigt at anbringe kolben rigtigt.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-02-09 20:58

Hej Kristian.
Du tilmelder dig et jagttegnskursus, og du finder undervisngstilbuddet blandt de forskellige interessegruppeforeninger. Smut hen på rådhusets kulturelle forvaltning. Her kan man fortælle dig hvilke tilbud der er i regionen.
Og ja. På Sabattien er der boret huller m/gevind til montering af baser. Når du kommer så langt, så skriver du igen, og du vil modtage en masse gode råd om hvordan du monterer baser og ringe. Kig på Leupols quick-release ringe og de tilhørende baser. Smaddergodt produkt. Og husk nu at købe det hos Guns and Powder. Du ringer til firmaet og fortæller dem hvilket våben du har købt - og så kommer tingene med posten. Godt firma.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-02-09 10:58

Har jeg misforstået noget .... kristian94 er jo ikke fyldt 15 år endnu, så det er da først til næste år, han kan begynde at "Du tilmelder dig et jagttegnskursus"

Citat
Personer under 16 år kan tilmelde sig jagtprøven, såfremt de fylder 16 år i prøveåret.

Han kan måske tilmelde sig et kursus, men han kan da ikke i indeværende år gå op til en prøve.

Hilsen ans, som ikke er jæger, men kun har læst mig frem til "reglerne"

God weekend

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-02-09 13:35

Så vidt jeg ved, så kan Kristian allerede nu tilmelde sig et jagttegnskursus - og jeg tror også at han kan gå op til prøven i det kalenderår han fylder 15. Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-02-09 14:21

Citat
Personer under 16 år kan tilmelde sig jagtprøven, såfremt de fylder 16 år i prøveåret.

Fra denne side

http://www.skovognatur.dk/Jagt/Jagttegn/proeve/

http://www.skovognatur.dk/Jagt/Jagttegn/

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-02-09 15:09

Ok - og naturligvis. Det har jo altid været 16 år.

Kommentar
Fra : kristian94

Dato : 25-02-09 15:59

Hej,

Tusind tak for alle jeres dejlige svar.. Nu jeg jeg lige lidt at "sove" på! :)

Venlig hilsen Kristian

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-02-09 16:08

Næ, næ - Kristian. Smut ind på www.lauritz.com under våven og se, at der nu er en Sabatti Rover til salg - og den bliver billig. Den er i kaliber 6,5 x 55.
Få en kammerat eller din far til at købe den til dig - så kan du bagefter overtage den, når du bliver gammel nok.

Kommentar
Fra : kristian94

Dato : 25-02-09 16:24

Hej,

Min far har desværre ikke riffeltilladelse endnu :(

Jeg må bare krydse fingre for, at der er et lige så godt tilbud om et års tid :)

Jeg har også set på denne her, hvad siger til den?

http://www.korsholm.dk/index.php?id=57&tx_ttproducts_pi1[image]=&tx_ttproducts_pi1[product]=10555

VH.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-02-09 16:36

Fin bøsse - ingen tvivl om det, hvis man agter at dyrke flugtskydning. Jeg har aldrig anskaffet mig en bøsse med løse chokes, fordi øvelsen på skydebanen gerne skulle medvirke til at blive en god skytte, når der skydes til vildt. I mine øjne er det ikke fornuftigt at bruge en choke på banen, for derefter at skifte den ud, når man går på jagt. Men det er så min helt egen mening.

Kommentar
Fra : kristian94

Dato : 25-02-09 17:30

Okay. Vil det så sige, at den ikke kan bruget til jagt, men kun flugtskydning? Kan man ikke bare helt undlade at bruge chokes?
Faktisk er jeg ikke helt med på, hvad choke er! Ved godt det bruges til regulere spredningen af hagl.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-02-09 17:42

Helt rigtigt, og uanset chokes, så kan enhver haglbøsse anvendes til almindelig jagt, hvis det drejer sig om kaliber 12, 16 eller 20. Spørgsmålet er så hvilke byttedyr du efterstræber. Bliver du vild med skovjagt på duer eller sneppe - for den sags skyld, så er en åben bøsse en fin ting. Går du efter hagljagt på harer, gæs, ænder eller endog rådyr, så skal haglene samlen på en anden måde. Hvis jeg var dig, ville jeg vælge en bøsse med 3/4 på det ene løb og 1/2 på det andetl.

Men undersøg nu markedet - før du træffer en beslutning.

Kommentar
Fra : kristian94

Dato : 25-02-09 18:09

Så man kan simpelthen bare sige til sin forhandler, hvilke chokes man ønsker?

Bare rolig jeg har ca. et år til at finde det perfekte gevær!

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-02-09 18:16

Mjaaahhh - hvis man har pengene til det. Så kan man forlange alt det man vil - og få det. Det jeg tænker på er, at du finder en god brugt bøsse med de chokes du ønsker. Men sådan er det med os gamle. Vi er blevet nærige og vil helst ikke give mere end nødvendigt af de rare kroner. Så hvis du ønsker en bøsse til allround jagt, så er de chokes jeg nævnte det der bedst opfylder kravene.
Men det er en flot bøsse du viste linket til.

Kommentar
Fra : kristian94

Dato : 25-02-09 18:40

Okay..

Der står i linket jeg viste, at den leveres med chokes! Så kan man vel sige, hvilke chokes man ønsker!

Hvad med sådan et sæt?
http://www.korsholm.dk/produkt.html?tx_ttproducts_pi1%5Btt_products%5D%5Bcategory%5D=61&tx_ttproducts_pi1%5BbackPID%5D=371&tx_ttproducts_pi1%5Bsword%5D=browning&tx_ttproducts_pi1%5Bproduct%5D=2727&cHash=460dc50554

Hvad skal man vælge af chokes til f.eks. rådyr, og modsat f.eks. duer?

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 25-02-09 19:48

Der er kun en måde du finder den rigtige bøsse på, og det er ved at komme ud i butikken og prøve at smide dem til skulderen, føles den ikke rigtig, er det ikke nogen god bøsse til dig(også selvom den hedder browning eller noget andet fint) Om bøssen har chokes eller ej skal du ikke gå så meget op i, jo javist er det da rart at kunne skifte boring alt efter jagtform, men hvis man kan ramme og overholder de anbefalede skudafstande skal vildt såmen nok falde nok, det gjorer det da i hvert inden chokes blev opfundet, en normal fast boring er 1/4 og 1/2, og mener også det er noget nær den perfekte kombination til det meste.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-02-09 23:05

Helt rigtigt - Simon, men jeg har prøvet adskillige bøøser, som passede perfekt til mig, men som jeg ikke ville give en rød øre for. Og det har ofte drejet sig om meget billige våben med aluminiumsbaskyler, som alle bør holde sig fra.
Den rigtige rækkefølge må derfor være, at man finder sig et produkt af god kvalitet - for dernæst at få bøjet skæftet, så våbnet passer til en.

Du skriver, Simon, at en normal boring er 1/4 og 1/2, og det er også en fin fordeling, hvor man med held kan bruge den til flugtskydning og til almindeligt forekommende jagt. Men du finder nok ikke en havjæger/strandjæger med en så åben bøsse, og det er der naturligvis en forklaring på, idet en gås eller ederfugl gerne skal træffes af ikke kun et enkelt yderligt siddende hagl. Her skal man have et pænt samlet skud. Når jeg er på råvildtjagt, så bruger jeg en af bøsserne med 3/4 eller 1/1 boring på et af løbene. En åben bøsse kan naturligvis også bruges, men så er min maksimale afstand 10 meter til rådyret med 3`er hagl af bedste kvalitet. Impact - f.eks.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 26-02-09 17:28

Det er korrekt at 1/4 og 1/2 ikke er perfekt til standjagt, men med en patron der passer til geværet ka jeg også love for at en edderfugl nok skal få en håndfuld hagl, ang rådyrjagt, så ser jeg ingen grund til en lukket bøsse, 1/4 giver rigeligt med hagl på 20 m, det handler i stedet om at bruge patroner at en ordelig kvalitet og hagl i en tilpas størrelse.

Kommentar
Fra : capzis

Dato : 19-05-09 14:14

du skal være 16 år. og så når du har bestået selve jagt prøven kan du tage til rifel? OKAY?