/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Gendan vista ultimate ???????
Fra : solling
Vist : 1360 gange
85 point
Dato : 14-02-09 10:05

Hej allesammen. Jeg har netop købt en brugt hp bærbar med vista ultimate. Den er 2 uger gammel og virker som en drøm, bortset fra at jeg mangler mange vista features, som den tidligere ejere har fjernet. Han ville lægge windows xp på den, men det kunne ikke lade sig gøre og derfor ville han ikke have den alligevel. Nå men han har altså slettet alverdens ting fra hpén.... bla. kan jeg ikke installere nogen printer, for der findes simpelthen ikke den der mappe der hedder "printer". Jeg har heller ikke nogen netværksmappe, ingen søgebar når jeg trykker nede i venstre hjørne på startknappen osv osv osv osv. Nu er mit spørgsmål om det er muligt at gendanne vista som det var da den blev købt? Jeg har fundet svar på et lign. spørgsmål men det var bare en acer pc:

Som peet-49 foreslår, så brud recovery partionen.
Du bruger den sådan:

Sådan bruger du recovery partionen.

Brug af D2d Recovery:
(Denne funktion fylder 10 GB i en skjult partition på harddisken).

Denne gendannelsesproces hjælper dig ned at gendanne C-drevet med de oprindelige programmer, som var installeret , da du købte din notebookcomputer.
Følg nedenstående fremgangsmåde for at genopbygge C-drevet.
(C-drevet omformateres, og alle data slettes). Så opret siggerhedskopi af alle datafiler, før du vælger denne mulighed.

Bemærk: Tryk på<F2> under POST for at starte BIOS-programmet.

Inden du udfører en gendannelse, skal du kontrollere BIOS-indstillingerne.
1. Kontroller, om Acer disk-to-disk recovery er aktiveret eller ej.
2. Sørg for, at indstillingen D2D Recovery under Main er Enabled.
3. Afslut BIOS-programmet, og gem ændringerne. Systemet genstarte.

Sådan starter du gendannelsesprocessen:
1. Genstart systemet.
2. Mens Acer-logoet vises, tryk på <Alt>+<F10> samtidig for at få adgang gendannelsesprocessen.
3. Oplysninger om Systemgendannelse finder du i vejledningen på skærmen.

<Alt> + <F10> virker nu ikke altid, hvis det sker kan du gøre følgende - Download og brænd www.helgec.dk/insert.iso (brændes som bootimage, se hvordan på www.helgec.dk/livecd.html ) herefter kører du programmet www.helgec.dk/gparted.html nu kan du se din recovery partition - højreklik på partitionen - vælg menuen "Manage flags" sæt flueben i feltet "boot" genstart computeren og nu starter du op på recovery

altså hvis <Alt> + <F10> ikke virker

Det ser altså ud til at det godt kan lade sige gøre på en acer, men kan man også gøre det på en hp? Ham der havde den før har lavet en cd med driverene der lå på computeren men ikke det som hpén kalder en recoverydisk..... på disken ligger flg. mapper:
RECOVERY som indeholder en masse filen som hedder: protect_spanish, protect-finnish, protect-danish osv osv...Så er der en mappe som hedder SWSETUP som er den mappe hvor alle driverene ligger. De har alle mærkelige navne som "Inetsec", HPASL, QLB, QPW ..så jeg ved ikke rigtig hvilke type drivere der ligger i dem....

Jeg har tjekket om der er oprettet nogen gendannelsespunkter, men der er der desværre ikke....
Håber der er nogen der hved hvad jeg kan gøre....

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-02-09 10:15

Under opstart bruger du F11 til de nye HPèr

Kommentar
Fra : solling

Dato : 14-02-09 10:22

ok så det er ikke nødvendigt at lave en recovery.... den bliver gendannet til fabriksindstillingerne hvis jeg går ind under f11 i opstarten ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-09 10:23

Citat
Det ser altså ud til at det godt kan lade sige gøre på en acer, men kan man også gøre det på en hp?

Det gælder for ALLE nyere maskiner.... (stationære som bærbare) - Var der et preinstalleret system fra start, ligger det der stadig - men man bør alligevel brænde en extra kopi på CD/DVD....

MED MINDRE BRUGEREN BEVIDST HAR SLETTET PARTITIONEN (det sker IKKE ved et uheld )

Kan du ikke lige finde F-tasten, behøver du blot at kigge i start eller i stifinder - der vil drevet være vist.....

F.eks.
Tryk på Computer (den viser alle tilsluttede drev)

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-02-09 10:26

Er recoverypartitionen intakt, får du flere muligheder under F11 i opstart, prøv så finder du ud af det.

Kommentar
Fra : solling

Dato : 14-02-09 11:09

når jeg trykker F11 under opstart skriver den bare "f11- recovery" kortvarigt og derefter starter den op som normalt... selv om jeg trykker en hulens masse gaange ????

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-02-09 11:11

HP Support tlf: 70202845

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-09 11:45

Ja - så er partitionen nok ødelagt....

Prøv at finde den i START - PC-hjælp og -Værktøjer - Recovery Manager

Findes den heller ikke - så har forrige ejer "slettet" sporene/mulighederne

Kommentar
Fra : solling

Dato : 14-02-09 12:00

øv der er den heller ikke.... men som sagt er dr næsten ikke noget tilbage.... men han sagde at han havde brændt alle programmer og hvad der ellers var ned på disken, så jeg må jo prøve at nørkel med den mappe som hedder RECOVERY på disken.... han sagde at det bare var noget der lå på C: drevet og han gemte det for en sikkerhedsskyld...

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-02-09 12:04

Prøv supporten, bare sig recovery ikke virker, så er der mulighed for en ny recovery dvd.

Kommentar
Fra : solling

Dato : 16-02-09 11:18

Jeg må lige prøve at ringe til den support en af dagenen