/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Forbinde til trådløs harddisk
Fra : RHJN
Vist : 920 gange
500 point
Dato : 12-02-09 19:17

Hej allesammen! Jeg har købt en ICY BOX HD Network Multimediaplayer og har forbundet den til mit netværk, men spørgsmålet er nu hvordan jeg kan forbinde min computer med hardisken via W-LAN. Hvordan tildeler man disken et netværksdrev? Og hvordan opsætter man FTP?

På forhånd tak!

..Rasmus

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-02-09 20:18

Det står alt sammen u brugsanvisningen.

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 12-02-09 20:19

Nej, det gør det ikke ... Det er derfor vi spørger herinde

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 12-02-09 20:42
Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 12-02-09 20:45

Det virker desværre heller ikke :-/

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 12-02-09 22:56

hvis det er meningen den skal have en IP, så må man gå ud fra at den får en IP når den bliver tilsluttet netværket og da det ikke er en fast IP som I selv har givet den så kan I bruge en netscanner til at finde ud af hvad ip den har fået og så se om I kan tilgå¨den via den IP og se om der er et bruger grænseflade som I kan administratrere den med.

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 16-02-09 22:26

Hjælp mig - er der slet ikke nogen der har erfaring med ICY BOX - jeg kan ikke finde den på netværket, kan ikke tildele den nogen IP-adresse, og syn's bare det er rigtig øv

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 16-02-09 22:31

Hej...

Hvilken sikkerhed har du på dit netværk ? Hvis det er noget med password m.v. kan det være at du skal have den sat til din pC via kabel for at sætte den op...

Mvh Finn

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-09 22:32

Hvis routeren har Mac filtrering og kryptering så kan den ikke vise sig.

Den skal vist også have adgang via routerens DMZ som går udenom routeren.

Kan den server ikke tilsluttes via netkabel så du kan styre den.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-02-09 22:35

Prøv at læs side 14 i det link JegErHer kom med:
http://storpipe.net/de/data/driver/ICY_BOX/handbuch/Manual_ib-mp308_engl_support.pdf

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-02-09 22:36

Getting started

After connecting LAN cable, you have to set network configurations of both Computer and IB-
MP308.
For using the IB-MP308 with UPnP AV first install a media server software application (not inclu-
ded) like TwonkyMedia (Trial version downloadable from www.twonkyvision.de) or Windows Media
Connect (included in the original software of Media Player 11..0 from Microsoft) on each PC you
want to stream media data from.
For using the IB-MP308 with Samba (SMB) select folders on any PC in your network which you
want to stream files from.

For detailed settings please refer to the complete and detailed manual at
www.raidsonic.de/en/pages/service/.

Now you are able to enjoy your favourite media on your TV screen.

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 16-02-09 22:38

Hej igen

lige et link jeg fandt, brugermanualen... : http://storpipe.net/de/data/driver/ICY_BOX/handbuch/Manual_ib-mp308_engl_support.pdf

Mvh Finn

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 16-02-09 22:40

Hmmm... det var vist allerede nævnt, kandu opdaterer lidt forskelligt synes jeg, nogen gange med det samme, men ikke lige nu ...

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 16-02-09 23:26

Jeg skal love for der kom respons nu - tak for det alle!

Jeg prøver lige at kommentere indlæggene et af gangen:

finnostervig: Sikkerheden her i huset er kun på routeren, og de informationer er indtastet på den eksterne harddisk ... Men problemet er at jeg ikke kan se den eksterne på netværket - det eneste tidspunkt jeg har forbindelse til den er via USB, og det var ikke lige det der var planen. Når jeg prøver at tilslutte den som netværksdrev laver den stien gennem min computer og ikke igennem routeren ...

Eyvind: Jeg aner ikke om den har de filtreringer ... Den er fra youSee, hvis det på nogen måde kan svare på dit spørgsmål!??! Det andet du spurgt om med netkabel; jeg fanger den ikke den vej. Indtil videre har jeg kun haft held via USB - ikke særlig praktisk

Klaudi: Takker for linket ... PDF-filen er en kopi af manualen der fulgte med. Det stykke software de snakker om ("TwonkyMedia") skal bruges til AV etc ... ikke bare til at opsætte harddisken på netværket ... Det er det der driller ... men tak for forsøget!

Så det jeg søger hjælp til, er:
Hvordan tildeler jeg min eksterne trådløse harddisk et netværksbogstav, så jeg kan tilgå den fra de 3 vista-computere vi har i huset? (Vi kører youSee bredbånd hvis det gør nogen forskel) På forhånd tak!!

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 17-02-09 00:26

Hej igen...

Du er nødt til først at kunne se den på netværket, den skal sikkert sættes op med kabel, til at kunne logge på dit trådløse netværk, password.. automatisk ip adresse etc. , senere kan du så dele den på det lokale netværk.

Mvh Finn

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 17-02-09 09:31

Hej Finn ... ja, det var osse det jeg havde "snuset" mig frem til - og lidt dét, der er mit problem. Maskinen kører med et linux-interface, og det har jeg bare slet ikke noget forstand på. Jeg havde forventet at jeg kunne tilmelde den en "arbejdsgruppe" eller noget som i windows, men nej ...
Nogen idé til hvordan man gør det?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-09 09:45

Nu har jeg kigget med på den manual.....................hold da op et omfattende apparat du har der.
Men på billede 7 kan man se at den kan tilsluttes pc med kabel (USB) og tilsluttes router med netkabel.
Når den har forbindelse med kabel til router kan routeren også se den, og der kan stilles i routeren, så den får et fast lokal IP nummer.
Hvis din router tildeler dette område 192.168.1.0 - 192.168.1.254 ...........
vil jeg vælge dette til "ICY" 192.168.1.200

Så bør du kunne tilslutte via netværket på 192.168.1.200 og så selv tildele et drevbogstav eks. Y
Du bør vælge et bogstav langt fra d,e,f som tildeles dit USB grej.

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 17-02-09 10:20

Ja, jeg tror osse det er ret så omfattende - "desværre", fristes jeg til at sige ...
Jeg kan SLET ikke finde ud af alle de forskellige indstillinger - og som tidl. nævnt: Hvorfor kan man ikke bare tilføje den i en arbejdsgruppe, og så kører det - det havde været SÅ meget lettere?
For at jeg kan fp den konkrete hjælp, vil det så hjælpe om jeg skrev alle de indstillingsmuligheder ind heri som der er?

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 19-02-09 12:44

Jeg har nu til tildelt mit apparat en IP - den hedder nu 192.168.0.99, og HURRA (!) - jeg kan ping'e den ... men jeg kan stadig ikke se den under "netværkssteder", "denne computer" eller andre finurlige steder ... Why!??
For så vidt jeg ved, så skal jeg kunne se den dér, før den kan tildeles et drev-bogstav?

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 19-02-09 23:10

prøv at kører

\\192.168.0.99

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-02-09 23:39

Citat
men jeg kan stadig ikke se den under "netværkssteder"

Har det mon noget at gøre med arbejdsgruppe "MSHOME" eller "WORKGROUP" at gøre?

mvh klaudi

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 20-02-09 00:00

Hej med jer - igen-igen ... Når jeg kører " \\192.168.0.99", får jeg fejlen: "Der kan ikke opnås adgang til \\192.168.0.99" ...
Mht arbejdsgruppe er det ikke noget der vil fungere her ... Den eksterne kører på linux-styresystem, og benytter sig derfor ikke af arbejdsgrupper lissom en windows ville gøre det ...

Men flere forslag modtages gerne!!

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 20-02-09 16:28

øh underligt.
Tja hvis du forventer at se den under "netværkssteder" skal den sidde i et Domain eller en arbejdsgruppe, og jo Linux kan sagten begge det gører via et program som hedder SAMBA, men denne type netværkdisk er normalt WEB/Menu styre så du ser ikke navnet SAMBA på programmet men det er det den benytter som du ser på side 14.
når hvis du besøger deres FAQ -> http://www.raidsonic.de/en/pages/service/faq.php
ser du det kan være grundet du ikke har formateret den endnu.

Is hard disk not recognized by Windows?
A brand-new hard disk is not partitioned and formatted. Thus it is not indicated in Explorer or on your desktop. This hard disk must be initialized, partitioned and formatted by your operating system after the first switching on.
The procedure is as following:
Click the symbol desktop with the right mouse and select the point "Administration". In the following window you can select the tool manager and the connected hardware will be indicated. Then under drive you can find the hard disk used in external enclosure. Now search the data carrier administration on the left side and select it. On the right half you find now all drives. The new data carrier is grey deposited. Select it and click in the term field "data carrier 1" with the right mouse. If you are asked whether the dynamic data carrier should be converted into basis data carrier, please confirm it. Now the data carrier can be partitioned and formatted if you click in the grey field besides the term with the right mouse and select "new partition". The opening assistant indicates how it is going on. Now you can adjust the partition size, the data system used and also format. If you can not select the quick format,
the formatting can take a little bit more time while the data carrier is not at disposal of the data storage.

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 20-02-09 16:56

Den er formatteret, og jeg kan arbejde med den via USB som et eksternt drev - ingen problem den vej. Problemet er at den skal fungere trådløst på netværket, og at jeg skal kunne tildele den et netværksbogstav så alle maskinerne i huset kan bruge den ...

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 20-02-09 18:47

ok men du kan ikke samtidig har USB kablet i & Netværk, USB slå Netværkdisk fra normalt

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 20-02-09 18:53

Jeg har ikke USB kablet i når jeg kører netværk ..

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 20-02-09 19:05

Check side 63 i manualen vedr. NFS (SAMBA for den er hvor den er klienten / NFS er hvor den er server) ser det ud til
Skift protocol til -> NFS

Står også i Quick Guide side 17

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 20-02-09 19:39

Det hjælper desværre heller ikke Øv!

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 20-02-09 22:59

Hvad er der under NDAS det står der ikke i manualen ?

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 20-02-09 23:03

Under NDAS ... Hmm ... jeg er ikke sikker på jeg lige ved hvad du mener ??

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 20-02-09 23:10

side 63 er der et menu punkt hvor der står NDAS.

Prøve evt at FTP dig til den

Start - kør - FTP 192.168.0.99

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 20-02-09 23:38

Hmm .. ja, det havde jeg ikke prøvet før!!
Efter at have indtastet ID + passw. skrev den at jeg var logget ind ... men der skete ikke rigtigt mere, og jeg kunne ikke dir'e den eller noget ...

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-02-09 07:23

ok så er der et eller andet sted hvor du skal opsætte hvad som skal shares via FTP/NFS
på side 63 står der 'Indicate the shared folder path', men det er som om alt dette er hvor MP308 er clienten, for jeg ser intet med rettigheder/adgange nogen steder.

? Go to the 2nd page and select [Protocol] icon and press
[ENTER] button then you will get the above page.
? By using arrow buttons, go to the bottom setup.
By using arrow & number keys, set the configuration and press
[ENTER] for saving of the configuration.
? Press [SETUP] button for the saving of the configuration.
i) Select Protocol : Select one
ii) SAMBA Server Address Setting : Select Auto or Manual
iii) SAMBA Server Address : Put the server address
iv) NFS Server Address : Put the NFS server address
v) NFS Shared Folder : Indicate the shared folder path.
vi) FTP Address : Put the FTP address
vii) FTP ID : Put the FTP ID

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-02-09 07:38

PS. da du formaterede den skete det via PC'en (USB) eller via WEB interfacet ?
For hvis den er formateret med andet end 'EXT2/EXT3' virker det ikke på det fleste enheder jeg har mødt.

og 'EXT2/EXT3' via USB får du ved at hente ->

EXT2/EXT3 Filesystem for Windows    EXT2/EXT3 Filesystem driver for Windows NT4.0/2000/XP/2003/Vista    Filesystem
http://www.raidsonic.de/de/pages/service/driver.php

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-02-09 08:02

faktisk står der ingen steder noget med "Connect FROM PC via Network" kun "Connect TO PC via Network" så spørgsmålet er om den supportere sharing via netværk.
Den har en FTP Server, så den vej burde det kunne lade sig gøre men om du kan Mappe et drev, kan jeg ikke finde noget sted.

Hvis det var mig ville spørge dem via deres support side -> http://www.raidsonic.de/en/pages/service/support.php

PS. hvis du kigge på 3010 manualen viser den tydeligt NAS support -> http://www.raidsonic.de/de/data/driver/ICY_BOX/handbuch/Manual_ib-mp3010hw_e_support.zip , så jeg tror det kraver en ny firmware hvis de gider lave sådan en :(

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-02-09 08:49

Hvis den er købt over internettet og er under 14 gammel, ville jeg sende den tilbage og får den "nye" model hvor NAS support er tydeligt.
og WLAN sker via en USB dongle = mulighed for senere opgradering til N-Draft
Og prisen her hjemme ligger meget tæt mellem de 2 modeller.

http://www.shg.dk/p/2117654

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-02-09 09:38

Lige en lille indskydelse.
Hvis du vil omformatere til ext2 eller ext3
Så kan du hente denne CD >>>>>>>>>>gparted<<<<<<<<< som arbejder i "live" tilstand og bootes op med CD.
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779
Vælg evt. >>>> gparted-live-0.4.1-2.iso<<<<< og brænd den som image/iso/billedefil

Ps. Jeg har selv en lille server Allnet 6200................men kan ikke huske adgangen til den via lokalnettet, så jeg bruger den via filezilla ftp. fordi den har adgang gennem routeren over DMZ, som peger direkte, når IP-adressen slås op.