/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Tage fliser op
Fra : taunusanden
Vist : 3441 gange
100 point
Dato : 02-02-09 18:33

Den kære baggang jeg er igang med...
Jeg fik et godt svar sidst jeg skulle vide noget om hus og gørdet selv herinde, så prøver igen

Jeg skal have taget en række fliser op for at flytte afløbet til vaskemaskinen over i den anden side af gangen.
At støbe, rette af og lægge nye fliser har jeg styr på.
Det er almindelige (?) 20x20 fliser, ligesom et badeværelses gulv.
Min plan er, at skære fugerne op omkring fliserne med en vinkelsliber monteret med diamant klinge, og så håbe at jeg kan slå fliserne løs med hammer og mejsel, uden at ødelægge dem.

Er der nogen der har erfaring med dette?

Ellers skal jeg jo ud og købe en pakke fliser og det er jo ikke sikkert dem jeg kan finde er helt magen til, det må jo gerne se lidt godt ud, selvom det bare er en baggang.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 02-02-09 19:16

Du skal ikke regne med at kan optage dine fliser uden at beskdige dem.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 110 point
Dato : 02-02-09 19:21

Hvis du ikke har prøvet det før, kan det være svært. Den første går næsten med garnti i stykker.

Men Hvis du fjerne alle fugerne først, omkring alle dem der skal op kan du være heldig at en af disse slipper eller lyder hul. Så kan man være heldig at kunne få de ander til at slippe ved at slå under med en fladmejsel (Elektriker mejsel).

Du kan også være uheldig at de alle sidder så godt at du ikke får dem fri, det er lidt lotto.
vh Ben

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-02-09 19:59

Det lyder lidt som jeg har forventet, øv

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 02-02-09 22:36

Jeg tror bestemt ikke du skal forsøge at skære i fugerne, de er sandsynligvis hårdere end fliserne, og du vil ikke kunne styre vinkelsliberen.

Om du kan tage fliserne af, afhænger også af hvilken type det er, og hvad de er gjort fast med, men chancen for at de alle kommer af i god behold er nok lille.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-02-09 08:16

... med mindre fliserne sidder løse (hul lyd når der bankes på dem med fx plasticskaftet af en en skruetrækker), sidder de så fast, at de går i stykker. Man kan ikke brække dem af - uden de knækker, eller der går skår i dem!

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 03-02-09 08:54

Jeg tror du skal krybe til korset og lægge nogle nye, evt oven på de gamle!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-02-09 09:10

fortvivl ikke. det kan sagtens lade sig gøre. fliserne kan sagtens tages op på den måde. men det kræver en rolig hånd. det kan gøres lidt lettere hvis du lægger et brædt langs fugen der sal skæres og så lader klingen køre op ad brædtet. så smutter den ikke over i de fliser der skal blive liggende.
og husk at holde brædtet godt fast. du kan stå på det mens du skærer eller sætte dine knæ på det.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 03-02-09 10:09

Pas på med at stå på brædtet når du skærer med vinkelsliber, min svogersøn gjorde det samme med en belægningssten han skulle skære over, det kostede akillessenen. Det er nu 5 år siden, og han har stadig gener.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-02-09 11:02

Det er da utroligt, -- bliver jeg virkelig nødt til at underbygge min påstand. Jeg har på et tidspunkt arbejdet for et firma som lavede murer-betonarbejde for et større VVS-firma, og alle deres skader under gulve, i firmaer eller private. Og desuden meget forsikringsbetingede skader.
Jeg har i denne forbindelse, optaget mange klinker, og har aldrig kunnet optage gamle klinker uden at 90 % gik i stykker. Hvis du kan gøre det bedre er det kun fordi dine ekst. klinker er nedlagt meget sjusket, d.v.s., at der ikke er klæb på undersiden, så de simpelthen ligger løse.

Godkendelse af svar
Fra : taunusanden

Dato : 03-02-09 18:03

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Fliserne ligger desværre ikke løse, de er lagt rigtig godt.
Desværre, jeg er lidt træt af at "ødelægge" noget der rent faktisk er lavet godt i det her gamle møghus..

Jeg kan ikke lægge fliser ovenpå de gamle, så kan jeg sgu ikke åbne døren mere, men tak for forsøget

Der er ikke andet for, jeg må jo bare forsøge at tage dem op sam beskrevet, og så håbe på det bedste. Ellers må jeg købe en pakke fliser der ligner mest muligt.

Tak til alle for indlæggene