/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows 7 "MOLOKYLE"
Fra : ferik
Vist : 529 gange
500 point
Dato : 02-02-09 17:27

Molokyle skrev:
hvis I vil geninstallere Win XP i stedet for Vista? Så må I nok 'NUKE' disken først:

http://www.dban.org/

</MOLOKYLE>
vi har behov for lidt mere hjælp
har prøvet at hente et par programmer fra: http://www.dban.org/
men har ikke fundet noget vi bruge
har nogen et direkte link og måske lidt vejledning

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 02-02-09 17:34

Jeg forstår ikke rigtigt spørgsmålet er der en xp ver. på computeren samtidig med Vista ?

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 02-02-09 17:59

Det oprindelig ?
"jeg skal hjælpe en bekendt med at afinstallere windows 7, der er hentet på nettet
han har ingen skive
vi kan ikke afinstallere/formatere med xp pro skive
bærbar comp"

Windows 7 er af en bekendt installeret oven i Vista, det har ikke været mulig at afinstallere det

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-09 23:18

Det med at man skal Nuke disken er noget vrøvl, det er ikke nødvendig, kun hvis der er private ting på som skal slettes så de ikke kan gendannes, måske er det nødvendig at formatere den partion som Windows XP skal installeres på, med et ekstern værktøj, der Gparted velegnet jeg bruger den selv før installation af Windows XP, og har lavet en billed guide til hvordan den bruges: http://peecee.dk/upload/view/151336
Gparted hentes gratis her, den skal brændes som en ISO eller Image fil på en cd, computeren starter så fra denne cd og i kan formatere og flytte rundt med partioner, eventuel oprette nye hvis i vil have flere

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 02-02-09 23:19

Ok, er dette forstået korrekt, fra vista til win7 til xp?

hvis så, så er det nemt nok, bare i med xp skiven og boot op på den, slet partition og installer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-09 23:20

Ups jeg glemte linket hent ISO filen og brænd den: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 02-02-09 23:21

ahhh, o.v.n var hurtigere, men det er dog ikke nødvendigt at benytte gparted

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 02-02-09 23:33

EXTERMONATOR
Ok, er dette forstået korrekt, fra vista til win7 til xp?

JA!
Windows 7 er tilsyneladende installeret oven i Vista
XP eller Vista skive giver ikke nogen mulighed for at formatere/ændre drev

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 02-02-09 23:37

Jo, hvis du booter op på dem.

dvs. at du skal starte maskinen op på cd/dvd og ikke starte den normale windows op, er det måske det der går galt, du prøver at starte inde fra windows?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-09 23:38

Husk nu drivere til bundkortet, ellers vil i få problemer med for eksempel netkort eller lydkort eller noget helt tredie, hvis der ikke har været XP på computeren før

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 02-02-09 23:38

ahhh, kom lige i tanke om noget, du mangler måske en sata driver til din maskine for at skiverne kan se din hd

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-09 23:41

Har i forsøgt at lægge XP CDen i skuffen og genstarte ? Der skal så komme en besked: Tryk på en tast for at starte fra CD-ROM, tryk på en vilkårlig tast og i er på vej

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 02-02-09 23:41

o.v.n
vi vil prøve dit forslag
hele harddisken må gerne slettes
den bærbare computer er ca. 2½ år gl

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-09 23:43

Ja måske der problemet er, de der SATA diske kan XP jo ikke kende hvis der sådan en harddisk i computeren

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 02-02-09 23:46

med hensyn til drivere er jeg ikke sikker
maskinen er født med Win XP
har så senere kørt med Vista, hvorfor dette kan jeg ikke svare på
nogen skal tilsyneladende prøve det nye

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-09 23:48

Hvis den er født med XP så får i sikkert ingen problemer, i har sikkert en cd med bundkort drivere

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 02-02-09 23:50

? er det denne ISO fil der skal hentes
gparted-live-0.4.1-2.iso Mirror 100026368 134477 i386

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 02-02-09 23:54

jeg mener at det er SATA harddisk

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 02-02-09 23:57

vi overvejer at købe et kabel, til ekstern brug, og tilkoble harddisken til en anden computer og slette på den måde

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-02-09 00:00

Tag lige et kig ind i computeren, er harddisken tilsluttet med et bredt kabel eller et smalt ?
Gør det før i går videre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-02-09 00:03

Lidt nede på denne side er der et billede af et IDE (PATA) kabel, er harddisken tilsluttet med et sådan kabel ? http://www.tomshardware.com/de/foren/240936-10-festplatte-wechseln

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 03-02-09 00:06

ved nærmere eftertanke, kan jeg sige at det er en SATA disk
computeren står ikke hos mig nu, men en ven af mig, har haft harddisken ude
vi har eksterne kabler/stik til IDE, men ikke til SATA

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-02-09 00:09

Jeg vil anbefale at i følger med her: http://www.kandu.dk/Spg131940.aspx nemmest er det hvis i har diskette drev, ellers skal i til at lave en ny installations dvd, med SATA drivere og meget andet
Det vil ikke hjælpe jer at formatere med Gparted

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 03-02-09 00:10

vi har set på kabel hos Nierle
http://www.nierle.dk/
vare nr 5191

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-02-09 00:13

Jeg TROR ikke i kan installere drivere og Windows med harddisken ekstern tilsluttet glem det med at tilslutte en anden computer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-02-09 00:16

Jeg har selv et kabel, magen til det i ser på, fint kabel med mange muligheder, men i kan ikke bruge det i den aktuelle situation

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 03-02-09 00:19

http://www.kandu.dk/Spg131940.aspx
det faktisk en større omgang

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-02-09 00:22

Ja det er noget af en omgang, den første gang i skal lave en sådan dvd, sikkert nemmere anden gang, der skulle vel ikke tilfældigvis være et diskette drev på computeren ? Så er det meget nemmere

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 03-02-09 00:25

fra o.v.n
Jeg TROR ikke i kan installere drivere og Windows med harddisken ekstern tilsluttet
vi vil kun slette harddisk med kabel
og så sætte tilbage

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 03-02-09 00:34

det er en lille nem operation at lave en xp cd med driveren på, det kan vi nemt hjælpe med
hvis der skal vista eller nyere på maskinen kan den indlæse driveren fra både cd og usb, så der er det slet ikke noget problem

hvis vi skal hjælpe med at lave en xp cd (kun nødvendigt hvis der ikke er noget diskettedrev) skal vi vide hvilken maskine det drejer sig om.

er det en mærkevare computer skal vi bruge mærke og model, er det en "byg selv" skal vi vide hvad bundkortet hedder (mærke og model)

så kan vi hurtigt pege på den driver du skal hente og lave en step by step guide

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-02-09 00:51

Der må du så overtage EXTERMINATOR jeg følger med på sidelinjen og håber at lære noget

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 03-02-09 00:54

så er det vist sovetid
Erik

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 03-02-09 00:59

skal jeg nok, men husk lige at jeg mest er på hjemme, de har en ide om at jeg rent faktisk skal ARBEJDE når jeg når jeg er derovre hvor jeg indtager min kaffe

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 05-02-09 23:30

Spørger lige forsigtigt, sover du stadig ferik?

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 05-02-09 23:43

nej jeg sover ikke, men der har simpelhen været så meget
jeg vender tilbage
Erik

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 500 point
Dato : 05-02-09 23:49

Det kender jeg godt, vi tager det bare når du engang har tid/overskud til det

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 05-02-09 23:54

jeg har haft flere pensionister jeg skulle hjælpe
og jeg har et barnebarn på besøg, (LIDT INFLUENZA) HUN ER 9 ÅR
hun har computer med, vi brugt noget tid med at formatere den og installere på ny
brugt tid på at sende en del mail til venner
hilsen Erik

Godkendelse af svar
Fra : ferik

Dato : 11-02-09 20:38

Tak for svaret EXTERMINATOR.
vi har fået fat i et kabel
Sata/Usb og formateret harddisk, lagt Windows ind
nu kører computeren, som ny