/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Håndboldspillets hjemland?
Fra : mangorossa
Vist : 634 gange
200 point
Dato : 30-01-09 21:54

Hvor eller i hvilket land opstod håndboldspillet?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-01-09 21:55

Hej.
Det er fra Egypten.

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 210 point
Dato : 30-01-09 21:57

Håndbold er faktisk opstået i Danmark

http://www.haandbold.com/bag_om_spillet.php

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-01-09 21:58

Øv ja det er det.
Citat
Håndboldspillet er af dansk oprindelse, men der er tvivl om årstallet. R. N. Ernst, gymnastiklærer i Nyborg, og den danske idrætspionér, Holger Nielsen, der var oberstløjtnant og idrætslærer ved Ordrup Latin- og Realskole, skulle dog i 1897-1898 have nedskrevet et regelsæt vdr. håndboldspillet. Baggrunden for spillet tilskrives Holger Nielsen, der pga. pladsmangel i skolegården, hvor udendørsidrætten skulle foregå, havde forbudt sine elever at sparke til fodbolden, når han ikke selv var til stede. Men han lagde mærke til, at når han igen indfandt sig, så legede eleverne med bolden og benyttede hænderne. Da spillet forekom ham meget alsidigt, løb, spring, kast, bøjninger og strækninger, satte han i de kommende år system i spillet og skabte de første regler for håndbold. Og han udgav i 1906 "Vejledning i håndbold". Spillet blev hurtigt udbredt via andre skoler og gymnastikforeninger til hele landet og videre over grænserne. I 1934 spillede Danmark sin første landskamp mod Tyskland, der dog desværre vandt 16-5.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 30-01-09 21:59

Hvorfor er det øv?

Godkendelse af svar
Fra : mangorossa

Dato : 30-01-09 22:00

Tak for svaret Kortoververden.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-01-09 22:00

Jamen jeg var sikker på at været blev "bildt" ind det var Egypten.
Men det er DK.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 31-01-09 01:11

Dejligt at du fandt ud af at det var DK..min kære husband påstod at det var Norge..