/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
windows 7 afinstallere
Fra : ferik
Vist : 2523 gange
500 point
Dato : 28-01-09 09:42

jeg skal hjælpe en bekendt med at afinstallere windows 7, der er hentet på nettet
han har ingen skive
vi kan ikke afinstallere/formatere med xp pro skive
bærbar comp

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-09 10:01

Citat
vi kan ikke afinstallere/formatere med xp pro skive

Vrøvl - selvfølgelig kan I det

Men det vil ikke køre ordentligt med mindre det er den originale til maskinen eller du har drivere osv. på en anden skive.... (eller ved hvor de skal hentes)

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 28-01-09 10:08

det er et ungt menneske, der har den bærbare, jeg ved ikke hvor windows 7 er hentet
han har og kørte med en org. vista, før han prøvede med Windows 7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-09 10:26

Så bruger han da bare den Vista skive...

Læg skiven i og genstart maskinen - så starter den op på skiven....

Så følger han bare guiden....

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 500 point
Dato : 28-01-09 10:57

Windows 7 er hentet som Beta på nettet.

Han skulle måske ha' læst lidt på lektien og lavet en DUALBOOT installation? For så kunne han have afinstalleret uden problemer alá Vista under DUALBOOT:

http://www.pronetworks.org/index.php/guides/post/windows_vista_installation_guide/#remove

Hvis I vil geninstallere Win XP i stedet for Vista? Så må I nok 'NUKE' disken først:

http://www.dban.org/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-01-09 12:23

Spring alle de første forslag over, og læs mit tip: http://www.kandu.dk/Tip19108.aspx så er harddisken renset og formateret, bagefter kan i installere det styresystem i har lyst til, husk drivere til bundkort hvis i vil bruge XP, download af Gparted guiden er flyttet: http://peecee.dk/upload/view/151336

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-09 12:27

Citat
Spring alle de første forslag over

HVORFOR

Der er da ikke noget nemmere end at sætte originalen i

Det er faktisk det den er beregnet til

Al respekt for dit udmærkede forslag, men hvorfor gå OVER åen efter vand

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-01-09 13:31

Citat
vi kan ikke afinstallere/formatere med xp pro skive
Derfor

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-09 13:48

Men den udtalelse er et "falsum"

Citat
Vrøvl - selvfølgelig kan I det

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-01-09 16:43

NEJ -> refi ...man kan ik' 'bare' afinstallere Vista ved, at sætte en XP skive i drevet

Som sagt: NUKE disken !!!

...og så på med den dersens XP

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-09 16:55

Citat
NEJ -> refi ...man kan ik' 'bare' afinstallere Vista ved, at sætte en XP skive i drevet

JO

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 28-01-09 17:49

til refi
sammen med en IT supporter har jeg prøvet, både med en Vista skive og en Win XP Pro skive
uden held
jeg vil sige at min ven og mig har formateret og geninstalleret, mere en 300 computere,
så lidt erfaring har vi

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-01-09 17:58

Jeg har også været IT-supporter i mange år ..såeh ?

refi 'gætter

Tro mig på mit ord:

NUKE den disk ...for dælen da

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-09 18:18

Nej jeg gætter ikke.....

Hvad skulle dog forhindre en formatering af en harddisk med en installationsskive.....

Nå ja - brugeren....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-09 18:20

For slet ikke at tale om recovery-diske.....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-01-09 20:31

Nope refi -> Lyt og lær:

Bemærk i beskrivelsen af afinstallation af Vista:
Citat
If you want to get rid of all traces of Vista, then follow the steps below to delete:

Boot (folder and contents)
bootmgr

NOTE: You will be unable to delete the folder Boot or the file bootmgr WITHOUT following the process described below, as they are protected files. Leaving them on your system drive will however do no harm to your Windows XP installation. Any subsequent installation of Windows Vista will overwrite them.

Ja. ..en geninstallation af VISTA vil overskrive dem, men de vil stadig findes efter formatering og installation af XP, som dermed IKKE er en 'clean' installation.

De 'forsvinder' KUN ved brug af dban ..og SÅ kan man derefter installere en ren udgave af XP

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-09 20:35

Citat
som dermed IKKE er en 'clean' installation.

Det har jeg så heller ikke udtalt mig om

Påstanden gik på at jeg kunne formatere harddisken med en XPcd

Jeg er nemlig SIKKER i min sag da jeg gjorde for et par måneder siden på konens nye PC....

Den kører nemlig med programmer der IKKE kan køre på Vista...

Det er da muligt der er "rester" af Vista på maskinen - men XP kører...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-09 20:36

Citat
Leaving them on your system drive will however do no harm to your Windows XP installation

Og de gør jo tilsyneladende INGEN skade

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-01-09 20:38

Ja, ...og det er OGSÅ muligt at disse 'rester' forhindrer, at man installerer andet end Vista ..på 'nogen' maskiner

DERFOR ..igen: NUKE lortet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-09 20:44

Ja ja - vi bliver nok ikke enige

Have a nice day...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-09 20:45

PS...

Det var vel egentlig også Vista CD han havde

Citat
og kørte med en org. vista,

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 28-01-09 21:05

Nu er det altså Windows 7 der skal fjernes
jeg har før prøvet at fjerne
både Vista og Windows XP Pro

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-09 21:11

Det ændrer ikke noget....

Win7 er i bund og grund en "forbedret" Vista

Så kan det forbedrede diskuteres

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-01-09 00:49

Det er jo umulig at få et ord indført når de "lærde" skændes, Gparted kan løse opgaven, jeg har selv slettet min harddisk forrige weekend, der var netop en prøve Windows 7 på.
Ferik har du slet ikke overvejet at slette partionen og formatere med Gparted ?

Godkendelse af svar
Fra : ferik

Dato : 31-01-09 20:42

Tak for svaret molokyle.
tak for hjælpen fra alle
vi har ikke haft tid til at gøre det færdig, men jeg syntes at der skulle lukkes inden den første
Erik