/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Æg?
Fra : Sonie310
Vist : 1018 gange
100 point
Dato : 20-01-09 23:22

Hej.

Min kæreste har for 14 dage siden fået fisk i hans akvarie. Det er sværdfisk, salt og peber fisk, og så er der to albino sugemaller. Udover dét, så er der nogen eneklte snegle.

De sidste par dage har det lignet at nogen af salt og peber fiskene har parret sig, og så er der en hun af sværdfiskene som ikke svømmer lige så meget rundt som i starten.
Og så er der kommet nogle små hvide pletter på selve glasset. Er det æg, eller?

Umiddelbart ser alle fiskene sunde ud, og alle spiser og skider.
Men da vi begge ikke har den store erfaring med fisk, så er vi meget i tvivl, angående de pletter.

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-01-09 23:31

Er det på glasset nede i vandet? Eller over vandet?

Kommentar
Fra : Sonie310

Dato : 20-01-09 23:34

Det er kun nede i vandet.
Starter omkring 1 cm fra vandoverfladen, og så går det ned til midten af akvariet, cirka.

Nogen steder er der rigtig mange pletter på satte sted, og andre steder er der kun få.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-01-09 00:41

Det kan være snegleæg for fiskene lægger æg på blade eller beholder æggene inde i sig til ungerne er født.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 21-01-09 03:48

Det er uden tvivl snegle æg, vist de sidder i en slags genemsigtigt hinde på glasset

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-01-09 09:30

Sværdfisk??????

Det er da noget af et akvarium

Accepteret svar
Fra : Cirkelinedk

Modtaget 100 point
Dato : 21-01-09 09:44

Hvis de er gennemsigtige (ligesom en gele klat) og ikke meget større en en blyant i diameter er snegleæg. Men er det lige som små perler (mindre en hullet på en 1 kr) på hvert æg, så kan det godt være malleæg.

Kommentar
Fra : Sonie310

Dato : 21-01-09 12:45

Pletterne (æggene), er hvide og ikke gennemsigtige. Vi har ikke prøvet at røre nogen af dem, men de ser ikke ud som om, at der er noget gele omkring.
Der sidder ingenting på planterne, kun på selve akvariet og enkelte på termometeret.
De er blevet talt her den anden dag, og dér var der 70 pletter.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-01-09 14:55

Så må du væbne dig med tålmodighed at se hvad der kommer ud af de "pletter"

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 21-01-09 15:11

så kan i forsøge at skrabe æggene af med et knivblad til en hobbykniv, og sørg for at holde et lillefiskenet under, nede i vandet i akvariet.

Tag først en dyb skål, og kom akvarievand op i skålen. Skrab æggene af ruden, og klip bladet af der hvor æggene sidder. Og kom dem op i skålen med akvarievand, sammen med en lille bitte smugle 4-5 dråber) alm Atamon (som man bruger til at sylte med), og så en luftsten sat til en luftpumpe. Hvis det er malle æg, så skulle de gerne klække i løbet af nogle dage.

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 21-01-09 15:13

hov glemte at sige at inden i skraber dem af, så undersøg lige om nogle af de andre fisk er begyndt at spise af æggene, for ellers er det dumt at skrave dem af..

Kommentar
Fra : burrack

Dato : 21-01-09 16:05

Cirkelinedk,

Er du sikker på det er malle æg?

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 21-01-09 16:35

jeg er 99,9% sikker på det er malle æg, da malleæg er hvide eller gule, og snegle æg er gennemsigtige, men mysteriesnegle ( sådan nogle store snegle a la vindbejergsnegle) laver sådan nogle lyserøde klaser af æg, men det er gerne på dæksglasset. Har du evt en mail adresse, for jeg har et billede jeg kan sende til dig så kan du se om æggene ligner dem jeg har. Ellers sender jeg lige min mail adresse i din postbakke, hvis du har billeder af dem der er i jeres akvarie.

Godkendelse af svar
Fra : Sonie310

Dato : 22-01-09 20:41

Tak for alle svarerne :)