/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Granfætter
Fra : vvdriver
Vist : 4419 gange
50 point
Dato : 19-01-09 23:01

Hvordan er jeg i familie med min granfætter ?, ved godt han ikke er min søsters dreng .
Det er på min mormors side.
Har haft besøg af en der var igang med en Bog,Slægtsforskning.
Han fortalte tre huse fra mig, havde jeg en granfætter.
Hilsen den anden granfætter
vvdriver

Accepteret svar
Fra : LisBJensen

Modtaget 60 point
Dato : 19-01-09 23:07

Hej

fandt dette: http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-192.html

Betegnelsen "Grand" foran fætter, onkel eller tante benyttes, når man omtaler sine forældres slægtninge. Ens grandfætter er altså ens mors eller fars fætter.
Dette gælder også den modsatte vej, således at en grandfætter er ens egen fætters søn.

Lis

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-01-09 23:09

Jeg har flere granfætre og grankusiner.
Og jeg tror at granfætter/kusine bruges i flæng.

En fætter/kusine af mig er søn/datter af vores forældres søskende og deres ægtefælles søskende. Granfætre/kusiner er børn af vores bedsteforældres søskende, eller oldeforældres søskende.

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 20-01-09 00:33

Jeg vil vise et eksembel fra min famile,
(for øvrit hed grandfætter på min fars egn ved Holstebro: næstsøskende)

mine forældre: Agnes og Hagbard: ægtepar
deres børn: Karen og Kirsten: søskende
deres børn: Susanne og Dan: kursine/fætter
deres børn: Sebastian og Astrid: grandkusine/grandfætter

godt råd: søg på google, og du vil via wikipedia, finde alle mulige navne på familie på kryds og tværs.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-01-09 01:07

Mine grankusiner er børnebørn af min oldemors mindre søstre. Det er sjovt med al den familie især når man finder dem nu og den ene bor i Sverige og den anden i USA.

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 20-01-09 10:34

Der findes flere steder på nettet hvor LisBJensen's beskrivelse bekræftes.

Citat
Grand foran tante, onkel, fætter eller kusine betegnede oprindeligt, at der var tale om ens fars eller mors tante, onkel, fætter eller kusine. En grandonkel/grandtante var altså ens fars/mors onkel eller tante. En grandfætter eller grandkusine var så ens mors/fars fætter eller kusine.

Men i moderne sprogbrug bruges ordene grandfætter og grandkusine ofte om ens mors/fars fætters/kusines børn, altså et niveau neden under. Dette svarer til ens halvfætter/halvkusine, eller næstsøskendebarn. I denne forstand svarer det til det engelske ord "Second Cousin"

Begge brug af grandfætter er officielle, i den forstand at de er medtaget i 5 binds supplementet til ODS, der dækker årene 1992-2005 (findes endnu kun i trykt udgave). Altså: En grandfætter kan betegne en forælders fætter, men det kan også betegne en forælders fætter/kusines drengebarn

En måske lidt lang smøre fundet her http://da.wikipedia.org/wiki/Grandonkel

Mvh f.larsen

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 20-01-09 22:22

Har jeg forstået det ret.
Dem der er/var fætre og kusiner til MIN mor,er mine granfætre/grankusiner.
vvdriver

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 20-01-09 22:35

Helt rigtigt.

Dine forældres fætre/kusiner er dine grandfætre/grandkusiner.
Du er også deres grandfætter/grandkusine afhængig af dit køn

Mvh f.larsen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-01-09 22:47

Og du kan kalde børnene af dine bedsteforældres/oldeforældre/tipoldeforældres søskende for grandfærte/kusiner. Der hvor jeg kom fra (København) brugte vi ikke næstsøskendebarn, der var enten fætre/kusiner eller granfætre/grandkusiner. Enkelte gange har jeg hørt grangrankusine. Hovedsagen var at vi vidste at vi var familie.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 22-01-09 08:11

Tak for alle svarene. Der var flere der med rigtig svar.
Hvem skal have poin
LisBjensen var først, så det bliver hende
vvdriver

Godkendelse af svar
Fra : vvdriver

Dato : 22-01-09 08:12

Tak for svaret LisBJensen.
Hilsen
vvdriver

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 22-01-09 09:32

Det holder jeg med dig i.

Mvh f.larsen