/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmeforslag
Fra : qvinde
Vist : 2382 gange
300 point
Dato : 08-01-09 18:42

Hejsa kandu bruger

Vi er en familie på 2 voksne, og 1 barn på 5 år. Vi bor i et bindingsværkhus på landet, hvor vores varmekilde p.t er brændeovn og gammelt oliefyr fra 1985, hvor vi stå at skulle udskifte olietanken i år, samt brænder.

Vi bruger kun Oliefyret til opvarmning af varm vand, brændeovnen varmer hele huset op. Vi bruger ca. 8-9 meter brænde om året, og olie ca. 400-500 liter olie om året.

Har i nogle gode forslag til hvad man kan vælge istedenfor som varmekilde?. Vi har kigget lidt på de nye brændeovne der er på markedet, både dem der har tilsluttet en vandtank, og også dem der kan fyre med træpiller, men har ikke rigtigt kunne finde nogen der har erfaring med hvordan de kører, og det er jo en stor investering, hvis de ikke kører ret godt.

Hilsen Lisa Hansen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-01-09 18:55

Elvandvarmer

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 08-01-09 19:02

Jeg forstår det ikke.....

I står over en stor økonomisk udgift til at varme det varme vand op, i løbet af året.

Og nu spørger I om alternertiv til opvarmningen????

Hvis det er det varme vand I mener vil Jeg give Teil ret.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 08-01-09 19:04

Ja som alle kan se, er konen og Jeg nu nået til rødvinen...

Jeg håber I forstår hvad Jeg prøver at sige højre op.

Gasmande2

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 08-01-09 19:45

Hej.
Har I overvejet solvarme kombineret med en lagertank med en elpatron i.
Det bør kunne etableres for under 25.000, hvis du selv er lidt fiks på fingrene med rør osv. (kun ved montage af varmedelen - ikke vanddelen, den kræver autorisation)

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 08-01-09 19:57

Elvandvarmer, jeg er helt enig med Teil.
Jeg bor selv i et hus med en gammel Salamander kedel hvor jeg fyrer med træ som eneste varmekilde, derudover kombi-elvandvarmer der er tændt hele året, da jeg ikke altid gider vente på varmt vand i hanen når jeg ikke lige har fyret op
Det er jo heller ikke nødvendigt at fyre hele dagen de fleste dage om året...
Min påstand er nu at en elvandvarmer kan de fleste vel selv montere.

Elvandvarmer der også kan køre som gennemstrøming i kombination med anden varmekilde er jo nok det bedste.

Men ellers er den her en billig løsning:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5035&Grp=&n=30100

Kommentar
Fra : qvinde

Dato : 08-01-09 20:11

Bruger en elvandvarmer ikke meget strøm

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 300 point
Dato : 08-01-09 20:21

Hej Lisa.
Som flere allerede har været inde på, så må det være det varme vand der er/bliver jeres problem.
En brændeovn som varmer hele jeres hus op med et forbrug på under 10 m3 brænde om året, den ville da godt være ærgelig at skille sig af med (billigere bliver det ikke).
Det nemmeste, og også den billigste løsning ville være at vælge en kedelunit til olie, evt. med en el-patron i varmtvandsdelen. På den måde kan i benytte hele det eksisterende anlæg til varme og brugsvand. Jeg går ud fra at i har radiatorer i huset som kan bruges til at suplere brændeovnen, og bruges hvis det er meget koldt eller indtil brændeovnen er blevet varm.
Hele dette anlæg vil jo så fortsat kunne bruges, og med el-patronen til at lave det varme brugsvand om sommeren og i meget varme perioder vil i jo så også kunne minimere olieforbruget i disse perioder.
Denne løsning vil kræve langt de færreste ændringer på jeres installation og i slipper for yderligere besvær med brænde.
Der findes mange udmærkede pillefyr på markedet, men det kræver jo at der skal laves en del automatik med indføringssnegl og så videre, så det bliver en noget mere kostbar løsning og stadigvæk skal i have lavet noget med varmtvandsbeholder til brugsvandet, her kan selvfølgelig også laves noget med en el-patron - men en dyrere og besværligere løsning.
I må se jer lidt omkring og sammenligne priser og hvordan det bagefter vil være at bruge.

Men jeg ville passe på den dejlige brændeovn hvis det var mig.

http://www.lavprisvvs.dk/shop/sime-aqua-30-213705p.html

http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Oliefyr-kedler--Baxi-Block-20-MK3-14-20kW-Kedelunit-183175.html

På disse link kan i se et par eksempler på kedelunits til olie, der kan i alle tilfælde sættes el-patron i varmtvandsbeholderen, som så kan lave varmt brugsvand uden at fyret kører.

Men hvis i kikker jer lidt omkring findes der rigtig mange muligheder og igennem forhandlere af pillefyr er der altid mulighed for at komme til at se diverse anlæg i drift.

Held og lykke med jeres valg
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 08-01-09 21:16

Citat
Bruger en elvandvarmer ikke meget strøm

Mit samlede el forbrug er årligt ca 3000kwh med elvandvarmer tændt hele året.
Selvfølgelig vil jeres forbrug være højere som familie, i modsætning til mig der bor alene.

795kr til en simpel elvandvarmer på 50 liter er ok, i min verden.
Et nyt fyringsanlæg (kedel, brænder, tank/silo, opsætning, div. uforudsete materialer osv) koster vel 25.000kr og opefter, tager en del år at tjene sig selv ind, skal vedligeholdes, bruger både olie/piller og lidt strøm.
Der er jo lovpligtigt årligt eftersyn på alle olie brændere, dog er det langt fra alle der overholder det...

Tænk også på at der så kun er en skorssten der skal fejes, i modsætning til nu hvor i sikkert har to skorsstene. Ja, det er en lille udgift, men det tæller jo altsammen med

En elvandvarmer, vil jeg påstå, koster mindre i el at bruge til varmt vand end ca. 400-500 liter olie koster om året.

Jeg vil holde med bennymanden i at en brændeovn som i har med det lave brændeforbrug, den er værd at holde ved!! Jeg kan ikke fyre mit gamle hus fra 1877 (efterisoleret engang i sin tid...) op med så lidt træ på et år, jeg bruger vel nærmere 15m2 om året. Det er sgu en god brændeovn i har

Godkendelse af svar
Fra : qvinde

Dato : 10-01-09 16:15

Tak for svaret bennymanden.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-01-09 02:59

Selvtak qvinde Jeg håber det var til en smule hjælp. Det er en ret stor beslutning i er i gang med at træffe, så mit bedste råd er at se jer godt omkring inden i træffer afgørelsen, der kan være temmelig mange penge at spare ved at træffe den "RIGTIGE" beslutning.
Undersøg alle muligheder, evt. også naturgas - hvis jeres olietank har nået en alder hvor den alligevel skal udskiftes, så er der jo også en udgift her.
Jeres eksisterende anlæg kan jo opvarmes på mange måder, evt. også med en form for fastbrændsel - men jeg mener at en økonomisk løsning vil være at bruge el til jeres varme brugsvand, i alt fald i sommerhalvåret.
Hav en god søndag.
hilsen
Bennymanden