/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvem bærer skylden?
Fra : PeterTheisen
Vist : 670 gange
20 point
Dato : 07-01-09 17:33

Hvem bærer skylden i den igangværende konflikt mellem Israel og Palæstina?

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 07-01-09 17:37

Det gør Israel og Palæstina

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 07-01-09 17:37

hamsa

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 07-01-09 17:38

Hamas

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-09 17:42

Der skal 2 til tango

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-01-09 17:45

Den har vi sørme allesammen = FN.
Det var en grov ekspropriation i 1947, hvor Palæstina blev decimeret.

Har der nogensinde været fred siden ?
- vel egentligt forståeligt, at der ikke har været. At vreden ensidigt er rettet mod Israel, er uretfærdigt - den burde være rettet mod verdenssamfundet.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 07-01-09 17:47

perkerne

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 07-01-09 17:47

er den ikke også det ???det er da ikke andet end en skide flok terorister,,

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 07-01-09 17:48

Hamas, men Isreal ser dog ud til at overreagere.

Men i brund og grund er det Hamas der startede.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-09 17:52

Citat
Men i brund og grund er det Hamas der startede.

Hvem er Hamas

Er det en man burde kende

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 07-01-09 17:53

For resten at sige at det er Palæstina der skal ligge der hvor Isreal er nu er vildt misvistende, Det land blev købt af de daværende ejere som havde været i besidelse af det i mange mange år.

For øvrigt er de andre arabiske lande i besidelse af store landstykker som i så fald også skulle være en del af det samlede Palæstina, men det høre man ikke dem snakke om at de vil tilbage give.

Faktum er at Palæstinenserne aldrig kommer vidre hvis de forsætter i den tankegang med at det eneste Isreal vil er at dræbe dem, Isrealerne vil beskytte deres børn kan de kun ved at søger for at de ikke bliver angrebet dagligt.

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 07-01-09 17:55

REFI:

Hamas er en palæstinensisk islamistisk paramilitær og politisk organisation
.... også kaldt en terroristorganisation

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 07-01-09 17:55

Citat
Hvem er Hamas [Meget forvirret]

Er det en man burde kende [Meget forvirret]

Ja, det er det - Ihvertfald hvis du bare nogenlunde vil deltage i en seriøs samtale om emnet.

Måske du skulle finde et sted hvor folk er med på at gøre grin med emnet, jeg syndes ikke det er et emne som der skal grines af.

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 07-01-09 17:57

Citat
Hamas blev grundlagt af Ahmed Yassin og Mohammad Tahasent i 1987 som en afløsning for Det muslimske broderskab og er dedikeret til at udslette Israel og tage Palestina tilbage.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 07-01-09 17:58

Lidt historie og baggrundsviden.

http://www.folkedrab.dk/sw51908.asp

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-09 18:09

Citat
.... også kaldt en terroristorganisation

Den slags har INGEN berettigelse.....

Så den debat er da vist lidt entydig...

Citat
Ihvertfald hvis du bare nogenlunde vil deltage i en seriøs samtale om emnet.

HVOR ????

Det er vel ikke dette spørgsmål du mener for det har INTET med debat at gøre - det er bare "folks" meninger....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-09 18:10

- Ubesvarede 1
- Besvarede 18
- Annullerede 10
- Slettede 0
Ialt 29

Og spørger deltager jo ALDRIG i sine spørgsmål alligevel

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 07-01-09 18:11

Det giver ikke ret meget mening at snakke om skyld men grunden til at konflikten har udviklet sig her og nu er at der skal være valg i Israel og den siddende regering vil se beslutsom ud.

Den egentlige baggrund for konflikten kan vel hvis tingene skal gøres enkle tilskrives at folk deler sig i Jøder,Kristne og Mulimer og alle parter mener at de har retten på deres side og så var hele ideen om en stat kun for jøder en misforståelse for starten.

Hvis der skal skabes fred i det område er det FN der permanent skal ind og garantere alles sikkerhed og ideerne om såvel en jødisk som en palæstinensisk stat skal opgives.

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 07-01-09 18:11

REFI:

Den slags har MASSER berettigelse

Citat
Hamas anses af mange lande, deriblandt USA, EU[1] og Israel, for en terroristorganisation.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-01-09 18:33

Vi må 2000 år tilbage

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-01-09 18:35

Religion...religion og religion

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-09 18:55

Citat
Den slags har MASSER berettigelse

Nu tror jeg du MISFORSTÅR hvad jeg skriver

NEJ - en terrororganisation har INGEN berettigelse

Fes den ind

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-01-09 19:43

Den er svær. Sagen starter vel for næsten 2000 år siden, da jøderne bliver fordrevet.

Så fik de i begyndelsen af 1900-tallet nogle løfter der aldrig blev indfriet, blev Holocaustet af tyskerne før og under 2. verdenskrig, nogle af de rige og indflydelsesrige jøder støttede de allierede, øvede (i øvrigt sammen med palæstineneserne terror mod den britiske besættelsesmagt efter 2. verdenskrig (opfandt vejsidebomben) og fik så landet i 48, hvorefter deres naboer startede en krig, som Israel vandt.

Så lidt flere krige og så den i 67. Israel vandt igen (med kraftig støtte både i den og de tidligere krige fra USA og den vestlige verden), så lavede FN den første resolution (tror den hedder 243, og i øvrihgt under dnask forsæde i sikkerhedsrådet) om at Israel skulle trække sig tilbage til 48- grænserne, der er lavet mange tilsvarende siden. Igen har ingen fra "vores" side nogensinde alvorligt sagt bøh til Israel så de har fulgt FN, men i stedet accepteret/hjulpet dem? til at få atombomber. Irak er godt nok noget andet!

Det "sjove" er, at Abraham (Ibrahim for muslimer) er stamfader til såvel jøder (og derigennem kristne) som muslimer, idet hans førstfødte, ishmael efter koranen skulle ofres ligesom det efter biblen var Isak (Yitzak, hvis man er jøde)

Grundlæggende skal der to til at slås, og det er begge parter åbenbart med på.

Nå, må slutte nu, der er en udsendelse om nabokrig blandt danskere på DR om et øjeblik, må se om vi også kan være med

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 20 point
Dato : 07-01-09 19:46

Skylden for krigen i Palæstina ligger entydigt hos en vis hr Johansen fra Nordborg på Als. Han døde desværre i efteråret 1949, og det hjælper ikke så meget at give ham skylden.

Eller FN har skylden, da de ret tankeløst forærede Jøderne/Zionisterne nogle andres land ved en resolution. Det var primært USA der arbejdede for resolutionens vedtagelse, og det var kun med nød og næppe at USA kunne skaffe flertal, det hævdes hårdnakket at de købte de sidste stemmer hos små-stater i stillehavet. Men det hjælper ikke så meget at give FN skylden, sket er sket.

Eller skylden ligger hos politikerne i Israel, der skal snart være valg, og at give palæstinenserne nogle bomber plejer at give nogle ekstra stemmer.

Eller Palæstinenserne har skylden, da de har valgt Hamas, som de færreste uden for Palæstina kan lide, bl.a. fordi de har det med at sende små-bomber ud i hovedet på Israelerne, for at høste lidt medvind.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 07-01-09 21:06

Det er svært at vide hvem der har skylden. Det er nemt at sige Hamas, men der er måske en grund til at de sender raketter igen og igen. Vi hører jo ikke om de svinske ting Israelske agenter laver i Palæstina. I det hele taget får vi kun de oplysninger man ønsker vi skal få. Sandheden er mange gange en hel anden.
Men under alle omstændigheder er krig noget lort, fordi mange uskyldige bliver dræbt og lemlæstet.
Der er forfærdeligt at se uskyldige børn få revet arme og ben af og jeg fatter ikke at verdenssamfundet gør noget mere effektivt for at få stoppet krigen. Den har jo været der de sidste 50 år. Og om 50 år siger vi vel det samme.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 07-01-09 21:15

Tak for svaret BertelBrander.