/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Hints til en matematik opgave?
Fra : nikolaj-n
Vist : 478 gange
50 point
Dato : 05-01-09 19:18

Mit spørgsmål er: hvordan eller hvad skal jeg gør først? Skal der tegnes eller regnes eller begge dele?

Et firma, der fremstiller juice, ønsker, at deres kartoner skal rumme 1/3 mere. Den nuværende juicekarton er 9,7 cm*9,7 cm.*20,8 cm.
- Forslå nogle nye mål, så den nye karton ligner den gamle mest muligt.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 05-01-09 19:22

Begge dele du skal sælge dig selv

Kommentar
Fra : nikolaj-n

Dato : 05-01-09 19:31

Tusind tak for hjælpen (:

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 05-01-09 19:34

Og husk at acepter nede i venstre hjørne

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 05-01-09 20:00

Jeg vil løse opgaven således, at den nye karton har samme proportioner som den gamle. Dvs at at alle 3 længder på kartonen skal ganges med en faktor for at den bliver 1/3 større.

Det kan f.eks. skrives matematisk således:

x*y*z=V

(f*x)*(f*y)*(f*z)=f*x*f*y*f*z=V*(1+1/3)

Herfra kan du selv isolere faktoren f og beregne de nye længder af kartonen.

Håber det er hint nok.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : voo

Dato : 05-01-09 20:16

Jeg ville beholde det ene breddemål og højden for så skal tappeanlægget sikkert ikke ombygges
Voo

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-01-09 00:33

ved at ligne mest muligt menes formentlig ligedannet.

alle sider skal øges med den samme faktor. volumet øges med længdeforholdet i tredie potens.

Det er vel hint nok.