/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Styring???
Fra : theill
Vist : 693 gange
100 point
Dato : 04-01-09 13:22

Hej.
Jeg leder efter en styring der skal bruges til et fyr...

Tanken er at styringen skal have en regulerbar tempraturføler som føler på fyret, så når det f. eks. når under 40 grader, så slukker styringen f.eks. for sekulationspumpen.

Så kort fortalt skal jeg bruge en regulærbar føler med et relæ.

Håber der er nogle der kan hjælpe.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 110 point
Dato : 04-01-09 13:33

Det er jo bare en termostat, den kan du pille ud af en gammel vandvarmer...

Du kan også købe den ved den lokale elektriker.

vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-01-09 13:34

En almindelige fyr termostat kan også anvendes.

vh ben

Kommentar
Fra : theill

Dato : 04-01-09 13:46

Tak for svarene.
Det må gerne være noget man kan købe...
Også gerne et link til...

Kommentar
Fra : MuGG3K

Dato : 04-01-09 17:26

http://www.topvvs.dk/?gclid=CNSqrYut9ZcCFQrUlAod6mzkCQ#s%C3%B8g
Her er der en masse forskellige slags termostater med priser.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-01-09 17:52

Køb en standard kedeltermostat, eller gå ned til den lokale smed/vvs mand. Han har en til at ligge i gemmerne. Den er lige til at montere ned i kedlen i en ½" studs og kan bruges til det du ønsker

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 04-01-09 20:33

En gammel kedeltermostat er ikke optimal til formålet da den "tænder" ved faldende temp. Så skal der ihvertfald en relæ imellem hvis det skal virke. De nyere kedeltemostater kan dog så vidt jeg husker både "tænde" og "slukke", men de plejer at være ret dyre.
Du kan F.eks. bruge sådan en her: http://vvs-eksperten.dk/index/g-termostat-kp-90gr-p2949

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 10-01-09 19:35

Var det noget??????

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 16-01-09 23:21

du kan sagtens få kedeltermostat med skiftekontakt - dvs den bryder den ene og slutter den anden ved temperaturen. Så kan du slutte dit apparat til at bryde eller slutte ved de 40 grader. Alternativt så kan RSonline levere fine termokontakter der bryder eller slutter ved f.eks 40 grader, og først genindkobler igen v. 55 grader. Så hvis temp. forskellen på 15grader er okay, så koster de kun godt 20 kroner. kedel termostater ligger vel på 500+

Link (scroll lidt ned, så er der en oversigt over hvilke bryde/slutte temperaturer de leveres med):
http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=0339291

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 17-01-09 09:18

http://dk.rs-online.com/web/561460.html

Hvis man selv vil bygge den i kasse og vil have den justerbar.

Godkendelse af svar
Fra : theill

Dato : 18-01-09 09:42

Tak for svaret Benjamin.Hansen.