/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Sprogligt uvæsen
Fra : Klumme
Vist : 1005 gange
100 point
Dato : 31-12-08 17:36

Man kan vel lige nå en syrlig bøvs inden det bliver 2009.

Jeg har i 2008 lagt mærke til, at stort set alle danskere, som bliver spurgt om noget...det være sig på TV, radio eller bare almindeligt mennesker i mellem, starter deres svar med: "Jamennnn".

Nu har jeg hørt mig komplet døv på det ord, og undrer mig dybt over, hvor i himlens helvede det kommer fra. Så dette er altså spørgsmålet (til ære for de brugere som med det samme skriver...og hvad er sp. lool)

Det gælder alle, måske lige fraregnet HM Dronningen, så jeg behøver ikke engang at fremhæve nogen specifik gruppe. Når man først har set sig døv på dette uvæsen, er det komplet umuligt at komme fra det igen. Jeg kan ikke lade være med at sige det i munden på dem som bliver interviewet..... og det virker fuldkommen idiotisk og samtidig lidt skægt, at mennesker er så forudsigelige, at man med 98 % sikkerhed ved, hvad deres første ord er når de åbner munden. Prøv selv, men ADVARSEL..... det er uvanedannende

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-12-08 17:43

Jamennnn Klumme dog, se nu at komme i et bedre nytårs humør, du lader dig gå på af bagateller

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-12-08 17:51

Jammen - jammen er da et dejligt forkert ord, som jeg bruger tit og netop fordi ordet er forkert.
Ja eller nej og ikke noget men.

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 110 point
Dato : 31-12-08 18:08

Det kommer fra Jamaica og lyder originalt "Jah Man"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-12-08 18:10

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 31-12-08 18:10

Og Kandus ur er bagefter. Jeg har skam hørt Dronningens nytårstale og er i gang med at høre experternes evaluering!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-12-08 18:40

Citat
Jeg kan ikke lade være med at sige det i munden på dem som bliver interviewet
.. det er du absolut ikke alene om ....... kryds i stuen hvor er det også irriterende hmpffffff.

nå men jeg vælger at forsøge at overhøre det og vil kigge på raketter der IKKE farer tværs over veje og stier men pænt spreder sig over himlen og byder det nye år velkommen - senere vil jeg så trøste vovse når der bliver for meget af det

jamen -- øhhh - jo men - hov - altså - ihhhhhhhh - alt i alt så godt nytår herfra

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-12-08 18:40

kandu´s ur er overhovedet ikke bagefter - det er bare på forkant med udviklingen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 31-12-08 18:48

Hold op hvor du bare kan afspore et ellers seriøst emne mirit Godt Nytår allesammen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-12-08 18:50

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-12-08 18:54

Det er godt at nogen i konsensus tør træde i karakter på både den korte og den lange bane Hold kæft en flok lemminger

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 31-12-08 18:58

Jah Man nu vil jeg ud og fyre Og checke hummeren og damen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-12-08 18:58

Jammen i min optik virker det latterligt

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 31-12-08 18:59

Klumme.
Det er en ny måde at forsøge, at lyde somoms man er intelegktuel, tideligere var det et bøvet øøøh øh. Det er fordi folk fornyer sig.
Til digog til alle KANDUTTER
Højris

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-12-08 19:00

Altså ikke dit indlæg tedd... det var en tilfældighed......tjek du bare løs

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 31-12-08 19:01

Altså fyrværkeri, Arnold bil (hummeren) og damen i den rækkefølge.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-12-08 19:02

Citat
øøøh øh
dyrkes da lystigt af bl.a Mareritt Bjerregaard mfl. men de er vel konservastive LOOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-12-08 19:03

Husk beskyttelse til damen altså briller

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 31-12-08 19:03

Maden er færdig så det Jah Man

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-12-08 19:06

Hummer...misundelse er en grim ting, men tænk hvis man får en, som har mæsket sig i en strandvasker YAAAAK Føj for den lede

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-12-08 19:24

Når I accepterer mit synspunkt, bliver vi helt enige.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-12-08 19:34

Citat
Hummer...misundelse er en grim ting, men tænk hvis man får en, som har mæsket sig i en strandvasker YAAAAK

Klumme,hvor tror du ålen får sin føde fra?? (Heller ikke mange tilbage).
Døde får + andre dyr man sænkede ned under vandoverfladen.Døde hunde katte.
Begrebet genbrug,er altså en gammel "foretigelse".

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-12-08 19:44

Citat
Når I accepterer mit synspunkt, bliver vi helt enige.

Den går jeg ind for,bare vi understreger ordet: Mit. (Mosebaek).
Nu råber konen: Kylling & Hasselbalck kartofter er klar.Så vi ta`r lige en break.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-12-08 19:47

Ja men er bare en måde at give sig selv tid til at finde på et eller andet at sige.

Ja men godt nytår til jer alle.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 31-12-08 20:09

Hej Klumme

Ja jeg er også en af de danskere, som prøver at "pleje sproget"

Jeg kan f.eks kun forstå ca 75% af vores svigersøns ytringer, mest fordi han taler meget meget hurtigt (køkkenchef)

Tror, du kan hygge dig med denne side

http://misbrugteord.dk/

Godt nytår og tak for mange sproglige finurligheder og skønne kommentarer i året der gik

Helle Birgitte

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-12-08 20:12

Jamenn er sammentrykket af "ja, men"
En person man diskuterer med giver man ret , men bruger så "ja, men" til at tillægge noget til hans ord eller komme med alternativer.
Ja, men, bruges også som indledning til et spørgsmål.

Udtrykket kan bruges og bliver flittigt (mis)brugt når nogen VIL have ret.

Tillægsslang der irreterer mig mest er unge mennesker der siger helt vildt fedt i hver eneste sætning de udtaler.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-12-08 21:18

Hej Helle Birgitte.

Sig mig lige først...er / var dine forældre radikale og havde problemer med at bestemme sig til om du skulle hedder Helle eller Birgitte. Hver for sig er det jo såre alm. og søde pigenavne, men ualmindeligt at se dem sammen. Nå pyt med det...det som "irriterer" *ss* mig er, at det er så langt at skrive, så hvis du vil have mig undskyldt, omdøber jeg dig i kandusammenhæng til Helle. Er det dig meget imod, må du sige til, så vil jeg selvfølgelig seriøst overveje at bruge mere af mit resterende liv på at skrive dit fulde navn. Jeg vil ikke tage på min kappe, at du traumatiserer fordi jeg er doven. LOOL

Og så..... http://misbrugteord.dk/ er en vildt fed side LOOOL Øhhhh jamen jeg mener, at den er meget spændende og goshhh hvor jeg genkender disse sproglige urenheder. Et sprog er jo som en ost...det udvikler sig og det har jeg heldigvis ikke spor i mod. Godt for mig, for det står ikke til at ændre, men lykkeligvis er "inkubationstiden" normalt så lang inden nye vendinger og ord af DSN ophøjes som værende autoriseret dansk, at vi gamle kan nå at dø inden det er "fy fy " at bruge de gamle ord og vendinger.

Forskellen på sprogets langsomme forandring og trivielt brugt sprogligt uvæsen er derimod stor. Når en eller et par stykker starter med at bruge et fikst, smart, og måske opportunt udtryk eller metafor, går der et nanosekund, så er der pludselig en hob som synes at det lyder døds mart og inden man får set sig om, render alle rundt og bruger de samme udtryk. Et sted man tydeligt ser denne sproglige massepsykose brede sig med warp 3, er i folketinget. Dette morer mig lidt, i det medlemmerne, partierne i det daglige netop kæmper for at skille sig ud fra de andre, men på no time render de alle rundt og slynger alvorsfuldt, med vaselinesmurte mundvige, om sig med udtryk som: "træde i karakter, i min optik, på den lange/korte bane" osv osv. Det er mig ubegribeligt at de ikke selv kan høre, hvor latterlige de lyder.

Godt nytår

Kommentar
Fra : iah

Dato : 31-12-08 21:18

Citat
hvor i himlens helvede det kommer fra

Hvad mener du selv om dette udsagn...? Det er da noget forvrøvlet sludder vil jeg mene.

Eller er jeg ret enig.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-12-08 21:25

Citat
Eller er jeg ret enig.
.. det må du da selv vide

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-12-08 21:29

Mosebaek

Citat
Klumme,hvor tror du ålen får sin føde fra?? (Heller ikke mange tilbage).
Du mener at manglen på ål skyldes, at der er for få strandvaskere...Jammen lool så har du jo nærmest selv løst problemet. Alle de skide perkere du vil rykke hovedet af, smider vi da bare i havet, så vi igen kan mæske os i ål , hummer og andre ådselsædere til en fornuftig pris.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-12-08 21:36

iah
Det er da fordi det lyder smart - forbogstavsrim h/h Men skal vi gå i dybden, er det en slags selvfølgelighed, i det himlen og helvede teologisk uløseligt hører sammen.

Hvorvidt (ikke hvor vidt, for så er det en afstand) du er ret enig LOOL Tjaeee det må du, som miritdk skriver, selv finde ud af

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 31-12-08 21:45

Hej Klumme
Citat
var dine forældre radikale og havde problemer med at bestemme sig til om du skulle hedder Helle eller Birgitte

næ, næ - det er kun i Kandu sammenhæng jeg kaldes sådan. Kald mig Helle - Birgitte - begge navne........ I don´t mind

Men ikke flere kommentarer her fra mig i aften - er på vej i seng - virus ramt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-12-08 21:54

Poor you Helle
Så vågner du op næste år lool og er rask. God bedring

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-12-08 22:09

Jamennnn

I samtlige ordbøger er ordet jamen godkendt, så hvorfor ikke bruge det

" udtryk for at gøre indvending mod noget" " Fx kom nu! - jamen jeg har ikke tid."

Nåmennn jeg har ikke mere tid nu ... Godt nytår

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-12-08 22:16

Jamen....Øhhhh....jamen.....øøøhh hvad det lige var jeg ville sige.....øøøhhhh...ska' vi nu ikke ligøøøø......jamen øøøhhh okay da.....

Jamen så............Godt Nytår Klumme

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-12-08 22:50

Jamen i lige måde Dova

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 31-12-08 23:05

For det bedste forkerte svar LOOOL

Politikkens Retskrivnings - og Betydningsordbog
Citat
jamen 1 ORDKLASSE: konjunktion DELES: ja-men 1. = svar hvor man udtrykker et forbehold el. en modstand d jamen dog, var det så slemt? · kom nu! Jamen jeg har ikke tid

Bemærk formuleringen svar hvor man udtrykker et forbehold el. en modstand

Jeg nægter pure at tro og har heller ikke erfaret ved aktiv lytning, at den markerede forudsætning for brug af jamen er opfyldt, når man pr. automatik starter hver eneste svar med jamen.

Således passeret... Godt nytår til alle.

Klumme

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-01-09 11:54

Lige i øjeblikket er det vist av mand

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-01-09 16:20

Ingen medlidenhed herfra, tedd

Godt nytår, tedd!