/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Aktier og førtidspension
Fra : WEBlance
Vist : 3144 gange
27 point
Dato : 11-12-08 13:26

Hej

Min kone har lige fået tilkendt førtidspension. Nu er det sådan at hun ejer nogle aktier og vi vil finde ud af om det får nogen betydning mht. udbetaling af pensionen? Dvs. får man mindre i førtidspension hvis man ejer aktier?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-12-08 13:33

Næ aktier eller anden formue må da være ligestillet.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-12-08 17:03

Alle indtægter - afhængig af størelse, har/kan få indflydelse på førtidspensionen.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 11-12-08 20:09

Er nok mere afgørende hvor stor værdi er , over 53.000 + går det ud over div. tilæg , søg på kommunes hjemmeside og se formue grænse

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 04-01-09 11:30

Citat
Din førtidspensions størrelse - grundsatser
Førtidspension er 188.448 kr. om året (2009), hvis du er enlig. Er du gift eller har en samlever, er grundsatsen 160.176 kr. om året (2009).

Du kan kun få satsen som enlig, hvis du er ’reelt enlig’. Der vil altid være tale om et konkret skøn, når kommunen skal vurdere, om du er reelt enlig, hvis du møder en ny partner. Kommunen ser bl.a. på jeres folkeregisteradresser, hvor ofte din partner overnatter hos dig, og om han eller hun bidrager til din økonomi.

Citat fra https://www.borger.dk/Emner/Pension/pensionssystemet/Folkepensionfoertidspensionmm/førtidspension/Sider/Førtidspension-nyordning.aspx

Førtidspensionens størrelse afhænger ikke af din formue men derimod om du er enlig eller samlevende. Aktierne kan dog have indflydelse på din økonomi i tilfælde af at du skal modtage nogle tilskud udover førtidspensionen.

Mvh. Ampere