/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Politireform & prioritering
Fra : 3773
Vist : 612 gange
50 point
Dato : 08-12-08 15:31

http://horsensfolkeblad.dk/default.asp?artikelid=36978

Det kan vist ikke siges mere præcist!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-12-08 15:33

Næææ du har så evigt ret.
Hørte forleden dag at politiet havde fået besked på at de skulle nå at udskrive 1200 bøder i december eller var de bagud

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 08-12-08 16:33

Jeg har hørt at regeringen vil udliciter politiet, de er ikke tilfredse med at det giver underskud.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-12-08 16:45

Det er lidt fælt, er det ikke?

Skal vi så til at have Robocop'er til at rende rundt og plaffe løs?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 50 point
Dato : 08-12-08 16:52

Julius rammer, som så mange andre gange, lige i plet.

Det gør Piaskov også, indtægterne fra bøderne er jo en del af politiets budget, så ikke nok bøder giver alvorlige problemer, mens at arrestere en røver ikke giver problemer for politiet.

Kan I huske i sommers, hvor der var politiressourcer til at kontrollere en lille vej for at forhindre en eller anden religiøs sekt i at mødes, det var da endnu mere uforståeligt og underligt.

Men spørgsmålet er også, om alt var helt OK før politireformen, jeg har for fem-seks år siden tilkaldt politiet efter at blevet truet med tæv af en eller anden der ikke ville forlade min have, men det havde de da heller ikke tid til dengang. Jeg har snakket med mange andre, der heller ikke kunne få politiet til at rykke ud.

Måske skulle man altid have nogle citronhalvmåner på lager!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-12-08 16:53

Ups, der skulle have stået "mens IKKE at arrestere en røver ikke giver problemer for politiet."

Kommentar
Fra : chaufrat

Dato : 08-12-08 17:13

HA HA ja hvis det da ikke lige var så tragisk sandt, så er det da lige til at grine af! De mennesker der kommer i klemme griner sikkert ikke, men tegnigen er da god og situationen der er beskrevet passer desværre på vores dagligdag.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-12-08 17:30

LOOOL

Meget tragikomisk var der også episoden med knægten der var blevet frarøvet sin mobil af nogle andre knægte. Det havde man ikke tid til at kigge på (der var bold i fjernsynet, og hele styrken sad hjemme på gården og så bold).

Eller da TV2 målte politipatruljernes hastighed foran stationen. Eller fulgte fotovognene rundt for at se hvor hurtigt de kørte!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-12-08 17:35

Dog er vores ikke så skøre som de franske. De målte for nogle år siden en Citroen til at have kørt +1100 km/t, altså ligeomkring lydmuren. Den var i aviserne fordi de franske strømere fastholdt en eller anden latterlig stor bøde.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 08-12-08 18:00

Fartkontrol = med færre trafikdræbte bløde trafikanter. Jo større chancen er for at blive blitzet jo mindre er chancen for at vi slår uskyldige ihjel, men det er jo ikke et resultat der er værd at nævne.

Påstanden om at bødepengene går i politiets egne kasse lyder da spændene kan man ikke få noget der underbygger denne påstand?

Polities budgetter hænger sammen med nogle resultat aftaler som er forhandlet på plads med ministeriet.

DF og regeringen elsker at lave reformer, Kommunal reformer, Politireformer, Reformer på sundheds området. Alt sammen går ud på at flytte magt væk fra dem der ved hvor skoen trykker og ind på Borgen og hvor glimrende er det lige Lars Bilag og Lene Espersen har været til at få deres reformer til at fungere ?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-12-08 21:20

Hej Thomashaugaard

det kan du sagtens få dokumenteret, se finanslovforslaget for 2008 her http://www.folketinget.dk/UserFiles/1FD5DDEF-92B4-4032-A4C4-71B53FFFAB2D/finanslovforslag2008.pdf

På side 43 under §11.23 finder du Politi

"11.23. Politi
01. Politiet og anklagemyndigheden m.v. (tekstanm.
103-108) (Driftsbev.) .............................................................. 7.592,4 -
02. Bøder, parkeringsafgifter, salg af pas, køreprøver og
kørekort mv. ............................................................................ 375,0 1.480,0
03. Radiokommunikationssystem til det samlede beredskab
m.v. (Driftsbev.) ...................................................................... 45,5 -
05. Politiklagenævn (Driftsbev.) ................................................... 4,9 -
06. Erstatning i anledning af strafferetlig forfølgning (Lovbunden)
.................................................................................... 11,3 -
07. Kommunal parkeringskontrol (Lovbunden) ........................... - 90,0
11. Erstatning til ofre for forbrydelser (Lovbunden) ................... 96,7 33,2
13. Det Kriminalpræventive Råd .................................................. 4,2 -
14. Rådet for Større Færdselssikkerhed ....................................... 12,9 -
30. Politiets anlægsprogram (Anlægsbev.) ................................... - -"

hvor du kan se, at der er budgetteret med udgifter til bøder, pas mv. på 375 mill. kr. og indtægter på 1.480 mill kr, eller nettoudgifter 1,1 milliard kr., som politiet SKAL have i kassen for at deres budget hænger sammen, og som det samlede Justitsministerium igen skal have i kassen for at deres budget hænger sammen. På samme måde skal DSB have billetindtægter for at have nok til deres udgifter og for den sags skyld vil din kommunes biblioteksbudget også indbudgettere bøder for for sent afleverede bøger mv.

Det er der ikke noget nyt i, sådan har det været i mange år.

ps. Jeg har arbejdet i div. ministerier ca 30 år, ca halvdelen af tiden som budgetchef, sådan en oplysning er nem at finde når man kender systemet.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 08-12-08 22:52

Hey Vagn

Jeg har læst det du har skrevet men jeg kan ikke ud af det se at de budgettere indtægter går i politiets egen kasse.

Jeg kan ikke ud af det læste se at de indtægter ikke går direkte i statskassen på lige fod med andre afgifter.

Ifølge den logik så burde en extra indtægt på 300 mill. jo så også kunne omsættes i bonusordninger.

Jeg siger ikke at du ikke har ret jeg kan bare ikke selv læse det du siger.
Det fremgår jo også af punkt 02 at der også er tale om indtægter fra pas og kørekort som jo ikke mere ligger i Politi regi så der kan umuligt være tale om at de penge ryger i politiets budget uden at have været en tur forbi statskassen først.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 08-12-08 23:23

Jeg ved godt hvordan Politiet kan få bedre økonomi??.
Når der er Landskamp,prøv at se hvor mange penge de betaler for spillerne ??.
Med dette budget
Lad klubberne betale hvad det koster Politiet at holde ro og orden?
En ikke fodbold interesseret.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-12-08 23:26

Citat
Lad klubberne betale hvad det koster Politiet at holde ro og orden?

Det er blevet foreslået . Men det vil klubberne ikke være med til.
Så er det jo et spørgsmål om at de kan blive tvunget til det hvis politiet ikke stiller op når der er kampe

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 08-12-08 23:48

"Det vil klubberne ikke være med til" Nej Pia men hvis du eller jeg holder en fest hjemme i haven og der er for meget ballade og det er til gene for andre ja så stiller poltiet jo ikke med en styrke der sikre et roligt forløb nej de lukker festen.

At skatteyderne skal betale for at stille politi til rådighed for den professionelle underholdnings industri som fodbold er blevet til er langt ude i hampen.

Det svarer til at samfundet også skal betale for dørmænd på diskoteker.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-12-08 06:39

Hej Thomas

Nu skriver jeg ikke de indgår i politiets egen kasse, men de indgår i Politiets budget, som de som system skal holde sig inden for, såvel på udgiftssiden som på indtægtssiden.

Men selv om de måtte kradse ekstra penge ind i bøder eller andet kan de ikke bare bruge dem til citronhalvmåner, der skal såvel Justitsministeriet som Finansministeriet ind over, formenltig skal det også godkendes ved et aktstykke i Finansudvalget (hvis det ikke er de rene småpenge). Fordelen ved at skaffe "egne" penge er, at det så er nemmere at få lov til at bruge lidt flere end der oprindelig stod på budgettet.

Men hvis de mangler indtægter er udgangspunktet at det skal spares indenfor politiets, subsidiært Justitsministeriets budget, igen med mulighed for aktstykker mv.

At der så indgås særlige politiske forlig om politi (og forsvar, bl.a.) gør godkendelse endnu mere komplicerede er en anden sag.

Og så er jeg helt enig i dine sportsbetragtninger, fatter ikke beskyttelsen ikke bare lægges oveni billetprisen, men at det er skatteborgerne der skal betale for, at en del af sportspublikum ikke kan opføre sig ordentligt!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-12-08 10:40

Problemet er vel ikke hvor pengene havner. Mere problematisk synes jeg det er, at man åbenlyst jagter tunge bøder, istedetfor at skyde mere bredt. Samtidig klæder der ordensmagten særdeles dårligt at de ikke overholder egne intensioner og placerer fotovognene på de farlige og udsatte steder.

Et par eksempler:

Under bygningen af Billund Lufthavn brugte man helt åbenlys fotovognene til inddrivelse af fartskat fra håndværkerne. Man opstillede fotovognene på de fine lige landeveje og skiftede side til aften, således at man fik både morgenrykket og aftenrykket. Havde vognene været brugt som MAN PÅSTÅR, havde de istedet været opstillet inde i småbyerne - f. eks. ved skolerne.

Et par af de større tidligere amtsveje hos os er blevet rettet ud. Der er på behørigvis indrettet gemmesteder på de øde og lige strækninger hvor udsigtforholdene er gode. Der har man ved flere lejligheder holdt fartkontrol op til 3 GANGE PÅ EN UGE. De nærliggende byer med skole osv får desværre kun sjældent besøg af ordensmagten.

Skulle vi tale kampagner, kunne det jo klæde ordensmagten, hvis de konsekvent vinkede folk med forkert lygteføring ind. Som udgangspunkt er de første 500 hjemme for at køre med tåbelys. Og ve mig om ikke halvdelen af dem kunne få 500 mere for manglende sele. Og med en smule omhu kunne 75% af dem man vinker ind sansynligvis få en hilsen for at bruge håndholdt mobilos. Og når man så har dem, kunne man ligeså godt checke om de har drukket. Sådan en kampagne ville være velset (ikke af dem der mener tåbelys har sin berettigelse (hvem er det egentlig liiige der kan have glæde af at lyse vejen op 10 meter foran bilen, når man bevæger sig med 130 km/t = 36 meter/sek)).

Men nej, i politiet verden findes der kun 2 slags kampagner - fart og sprut. Og farten nupper vi helst på landeveje eller motorveje.

Tåbelygter, venstrekørsel og håndholdt mobilsnak er som udgangspunkt fredet.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 09-12-08 11:32

@3773 ligemeget hvad du siger er farten den største enkeltstånde dræber i trafikken.

Om vejene er rettet ud eller ej så er der en hastigheds begrænsning der skal overholdes og den gennemsnitlige fart på landevejene er dalet efter fotobiler blev en daglig foreteelse. Jeg personligt ser ike nær så mange der drøner gennem en lille landsby med 120 efter at konsekvenserne er blevet skærpet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-12-08 15:30

Muligt Thomas, så kører du sikkert heller ikke slet så langt som vi andre. Og uanset hvad du påstår, vil jeg æde min gamle hat på at især de uforklarlige frontalsammenstød slet og ret skyldes mobilsnak, eller at man SMS'er. Iøvrigt har jeg intet imod fartgrænser og overholder dem skam ofte, for ikke at sige tit. Men det generer mit øje at man påstår eet og gør noget andet (placeringen af fotovognene). Det generer mit øje at omkring hver anden bilist på motorvejen finder det ok at tale i håndholdt mobilos. At de så samtidig er så uopmærksomme at de ikke magter at holde til højre og heller ikke magter at blinke ved vognbaneskift , såehhh tjaeeee......

Men hold du bare fast i at tyve, rockere, røvere og 2. G'ere kan holdes nede vha intensiv fartkontrol. Helst placeret rimeligt udspekuleret og på gode og lige landeveje!

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 09-12-08 16:26

Nej jeg nøjes med 140 km om dagen 5 dage om ugen og jeg er vist ikke den eneste der har fået en speder fod der var mindre tung efter mine 2 første klip.

Jeg fik ikke mine klip foran en skole men allivel virker de klip på den måde at jeg har sat farten ned generelt og er jeg mon den eneste det virker sådan på ?

At politiet også skal løse alle deres andre opgaver er da en selvfølge.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-12-08 12:15

Netop......Essensen i tegningen er netop, DET GØR DE IKKE......

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 12-12-08 12:44

Det gør de ikke nej men at påstå at grunden til at de ikke gør det er at de har travlt med at tjene penge til etaten ved at lave fartmålinger er lige så langt ude.

Torsten Hesselbjerg blev fyret mens den minister der har fulgt planerne på allenærmeste hold fra ideen til reformen blev undfanget og hele vejen den gennemførelse, bliver hyldet som de konservatives frelser og nu har fået ansvaret for at redde bankerne.

Synes i sin tid tilnavnet den talende kavalergang var lidt for groft men det ser mere og mere velplaceret ud.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-12-08 13:09

Det had mod "ikke-røde politikere" må du gerne beholde for dig selv.

Problemerne med politikorpsets "en-øjet-hed" ligger længere nede i rækkerne. Jeg kan da huske at Lene måtte til at trække statistik på fotovognenene, hvorefter hun indskærpede hvad ideen var med disse. Dette har man stadig ikke efterlevet særlig mange steder. Ergo tages beslutningerne om opstillingen af denne på et lavere plan, hvor man åbenbart ikke læser biblen ens. I Århus området er de ret flinke til at placere ved skoler og sådan, hvorimod Vejle-drengene går efter kassen, der hvor det skæpper bedst. Til gengæld er Århus drengene flittige med deres laser på motorvejsbroerne.

Iøvrigt er tegningen en såkaldt vittighedstegning (til din orientering). Og ideen er netop at befolkningen lades tilbage med opfattelsen af at det ikke er helt skævt, det der antydes. At en sådan mistanke breder sig i befolkningen, er etaten absolut selv skyld i. Der har været for mange svigt, fejl og dumheder. Samtidig har man så åbenlyst kun koncentretet sig om fartovertrædelser. Som jeg så smukt skriver, ville det klæde etaten liiiige at nuppe en anden kampagne eller to. Det kunne hjælpe lidt på retsfølelsen, hvis man nuppede et par hundrede med tåbelys og knaldede et par tusind for at snakke i mobil. Samtidig ville en byge bøder til venstre-kører-folket og dem der ikke gider blinke nok have en vis opdragende effekt. Dine to klip hjalp jo dig til at se lyset, ikk'?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 12-12-08 13:51

Har absolut intet "had" mod borgerlige eller andre politikere men du mener at hvis skatteministeren planlægger og gennemfører en reform af skatteligningen i danmark og den så ender med at fungere af h til så er skatteministeren uden ansvar ?

At politikerne ikke er ansvarlige for kommunal reformen?

Hvis Lene E ikke har fået de svar hun bad om fra sine underordnede og hun vælger ikke at gøre noget ved det hvis ansvar er det så ?

Hvad er hendes ansvar i forhold til politireformen ?

Eller er det som det gamle ordsprog siger: sejren har mange fædre mens nederlaget er forældreløst ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-12-08 14:01

Gider du lige?????

Hyg dig over den morsomme tegning, ikk'?

Godkendelse af svar
Fra : 3773

Dato : 12-12-08 15:47

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-12-08 16:04

Selv tak, man må håbe det går fremad med reformen nu, med flere penge og ny oversherif