/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hvordan såtid efter månen er ?
Fra : ove112
Vist : 753 gange
50 point
Dato : 07-12-08 18:13

I mine unge dage var der en gartner der såede efter månen .Jeg troedr ikke på det .
men såede 1portion 3uger før så 2.uger før og 1uge og så ugen Det samme efter
Frøene kom lidt i1 lidt mere i 2 mere 3 . 4var overfyldt Så det passer
hvem kan hjælpe

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 60 point
Dato : 07-12-08 18:22

Jeg tror, du vil have stor glæde af denne side
http://www.biodynamisk.dk/sider/saakalender.html

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-12-08 18:29

Det kan godt være fornuftigt at så med en uges mellemrum, eksempelvis salat.
Men det har intet med månen at gøre. Skulle det gro bedre ved fuldmåne?

Stik hellere fingeren i jorden, der får du bedre information om så tidspunkter...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-12-08 18:39

Hvis det var om foråret (hvad det vel var) kunne det også være at jordtemperaturen var steget i løbet af de 4 uger, der var faldet regn osv, så forholdene for frøene var ideelle sidst i perioden.

Influenza (betyder indflydelse) hed tidligere månesyge, fordi man troede månen påvirkede sygdommen, ligesom det engelske ord for sindsyge, lunatic, igen handler om månen (luna på latin).

Men hvem ved, hvis frøene har læst deres horoskop, så...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-12-08 18:45

Måske på lavtliggende jord ved havet...

Månen styrer jo tidevandet, og har man brug for lidt ekstra væde ved fuldmåne, så OK

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 07-12-08 20:23

det bedste såtidspunkt er 2 - 3 dage før fuldmåne.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 09-12-08 16:48

frøene var rodendron sået sterilt ved 22 grader undervarme venlig hilsen ove

Godkendelse af svar
Fra : ove112

Dato : 19-12-08 16:38

Tak for
svaret HelleBirgitte. bogen er ok nu må jeg finde en boghandel der har så kalenderen i nærheden af Roskilde

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-12-08 18:17

Tak skal du have ' kalenderen kan du jo bestille på nettet - se mit link...