/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Hjælp til trylledej
Fra : jihaa
Vist : 2046 gange
17 point
Dato : 07-12-08 07:46

Hvorfor er det lige at jeg ikke kan røre salten ud i vandet - bruger godt nok varmt vand. Har prøvet i en gryde men MEGET varm vand - har prøvet med varm vandhanevnad , lunken men det vil bare IKKE

Og hvorfor er det lige at mine aftryk de hæver Jeg har prøvet Amo mel og spars egen. Ved godt at de anbefaler Munkemel - men kan ikke finde det nogen steder.

Har desværre kun 17 point men håber at nogle vil bruge tid på at hjælpe mig alligevel

Kommentar
Fra : kmb1969

Dato : 07-12-08 08:58

Prøv med denne opskrift:

4 kopper hvedemel
1 kop fint salt
1 kop + en lille sjat lunkent vand (prøv dig frem med sjatten)
Lidt madolie

Rør det hele rundt, så du får en dej, som er god at modellere med, men som ikke kan spises.
Figure, håndaftryk, pynt eller hvad du har lavet, skal bages ved 200 grader til det er blevet lysebrunt.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-12-08 09:07

Citat
ikke kan røre salten ud i vandet
Hej du skal blande salt + mel , derefter tilsætter du vand + evt lidt olie. ( Jeg har altid brugt varmt vand fra vandhanen).

Nogle billige meltyper er tilsat hævemiddel - det kan være årsagen til, at dine aftryk hæver.

Go´ fornøjelse med det

Accepteret svar
Fra : Line99

Modtaget 17 point
Dato : 07-12-08 09:15

Det er kun en vis mængde salt (køkkensalt) der kan opløses i vand, herefter vil det bare ligge som 'saltkrystaller' der ikke vil opløses. Så hvis du har overskredet det forhold kan saltet ikke opløses uanset hvor meget du varmer. En kop salt og en kop vand, altså en til en, vil aldrig kunne opløse saltet, jeg tror grænsen er 25% salt i forhold til vand, men når melet kommer i kan saltet jo godt blandes rundt alligevel.

Den opskrift som kmb1969 har givet dig ser da fin ud - lige bortset fra at jeg ikke ville komme olie i da det kan give fedtpletter der hvor ungerne 'ælter' rundt.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 07-12-08 09:34

Jeg fandt lige lidt om gammeldags saltproduktion, hvor man netop kogte vandet (det kaldes at syde slat) og indsamlede 'salt flagerne'.

Sydesalt
12. juli 2006 kl. 20:00 på DR2

Til saltsydning bruges 12% saltholdigt vand (forefindes ved Læsø, normalt havvand indeholder omkring 2% salt).

Vandet inddampes over åben ild ved ca. 85 grader i mange timer, afhængig af vandkarrets størrelse, i Frilandshaven, tog inddampningen omkring 6 timer. Vandet inddampes til lagen når 26% saltkrystaller udfældet på overfladen, hvorefter temperaturen sænkes til ca. 65 grader.

Under inddampningen benyttes en saltrive i vandoverfladen til at opløse overfladesaltkrystallerne. Når 1/3 af vandet er tilbage, afkøles den til ca. 40 grader, hvorefter saltet opøses, afdryppes og tørres i sol og vind.

Den resterende lage kan bruges til terapeutiske bade.

Kilde: http://www.dr.dk/DR2/Frilandshaven/H%C3%A5ndv%C3%A6rk/20060711112028.htm

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 07-12-08 12:24

Så vidt jeg ved skal du bruge en type hvedemel med lavt glutenindhold for at være sikker på at dejen ikke hæver. Og det er de billigste meltyper der har lavt glutenindhold.

vh
hyldeborg

Kommentar
Fra : jihaa

Dato : 08-12-08 08:24

Sikke mange der har skrevet - hvor er det dejligt.

Den opskrift jeg bruger ligner ekstrem meget den du anbefaler kmb1969.

HelleBirgitte - der står bare i de fleste opskrifter at man skal opløse saltet i vandet og først derefter tilsætte melet. Ang meltyper - så har jeg prøvet amo hvilket for mig ikke er en billig mel Prøvede i går med Spars egen igen og det gik fint fint og det er da en billig mel - hvorfor skal det være så besværligt

hyldeborg - de virkede også med spars egen men de fleste opskrifter står der bare, at det billige mel kan indholde hævemiddel - hmmm

Line99 - det er jo en helt videnskab med det salt Super beskrivelse af det med salten - så tror da f.... jeg ikke kan få det opløst Lavede i går nogle perfekte aftryk af min datter på ½ års fødder og hænder - dejligt

Jeg ville ønske jeg kunne give jer allesammen point for at i gad svare og bruge tid på mig - men Line99 får de sølle 17 point for svaret me salten

Godkendelse af svar
Fra : jihaa

Dato : 08-12-08 08:25

Tak for svaret Line99.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 08-12-08 13:48

Velbekomme jihaa