/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel, =hvis(...... osv.
Fra : alfabeta
Vist : 923 gange
123 point
Dato : 28-11-08 13:06

Hvordan får jeg større glæde af =hvis formler?

Jeg har et tal som skal ganges med 10% hvis der stå 01 i celle a3, står der 02 skal tallet ganges med 15%, og står der 03 skal tallet ganges med 20% ... osv

P.t. har jeg fra 01 til 20 som hver i sær hænger sammen med et procent sats.

Kan nogle hjælpe????

Vh Alfabeta

Accepteret svar
Fra : Leo.pedersen

Modtaget 133 point
Dato : 28-11-08 13:16

Hej

Det lyder som om du istedet skal bruge "lopslag".

Dvs. at du et andet sted (evt. anden arkfane) har en tabel, f.eks. i området fra A1 til B3, således:
1 10%
2 15%
3 20%
o.s.v.

Der hvor du så ellers har "hvis", der bruger du så: (forudsat at 1, 2 o.s.v. står i søjle B.)

+lopslag(B20;A1:B3;2;falsk)

Dvs. der er følgende parameter:
"nøglen"
"dataområde"
"hent fra søjle nummer i dataområde"
"sand / falsk)

Håber du kan bruge det

Hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 28-11-08 13:22

Hej

Der dukkede lige en anden funktion op fra baghovedet.

Hvis tallet, 1, 2 eller 3 står i A1, så kan du bruge følgende formel:

+vælg(A1;10;15;20;26)

Så vil formelen give 10, hvis der er 1 i A1 og tilsvarende give 26, hvis der står 4 i A1.

God fornøjelse

Hilsen

Leo Lund
www.fidus.dk

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 28-11-08 13:24

Hej

Hvis der virkelig står 01, 02, 03 og ikke 1, 2, 3, så skal du i stedet bruge:

+vælg(værdi(A1);10;15;20;26)

for at få fjernet nullerne.

Venlig hilsen

Leo Lund
www.ogo.dk (3. og sidste reklame...)

Kommentar
Fra : alfabeta

Dato : 28-11-08 13:46

Hej Leo Lund

Du har nok ret. Jeg vil alligevel prøve at præcisere mig.

Ark1 er dækningsgrader:
A3=01 og B3=10% (grp. 01 er 10%)
A4=02 og B4=15% (grp. 02 er 15%) osv.

Ark2 er Hovedark:
C2 taster jeg hvilken grp. A2 er ligmed
C3 taster jeg hvilken grp. A3 er ligmed. Og sådan bliver jeg ved nedad.

D2 skulle så gerne vise en indkøbspris * med procentsatsenpå varen i A2
(indkøbsprisen kommer fra Ark3)

Kan jeg så stadig bruge lopslag?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-11-08 14:20

HVIS=(celle=10%,så skriv det,ellers skriv det) er umiddelbart formlen, hvor teksten skal udskiftes med tal eller celleangivelse.
Kommandoen kan godt kombineres med flere HVIS, hvor man blot skal huske at afslutte parantenserne i den rigtige rækkefølge.
Da du tilsyneladende køre over to regneark, skal du huske at have arkangivelsen med, så den kommer ind i den rigtige celle på det rigtige ark.

Kommentar
Fra : alfabeta

Dato : 28-11-08 14:37

Hej Severino,

Velkommen!

Den formel kender jeg. Men jeg skal bruge en formel, hvor der er flere hvis'er involveret.

Altså:

=hvis(a1=01;10%...a1=02;15%...a1=03;20% og den formel kan jeg ikke rigtig finde ud af.

I kolonne C (som befinder sig i dækningsgrad-arket) har jeg mine grupper stående.
01 er en grp. som svare til 10% i dækningsgrad
02 er en grp. som svare til 15% i dækningsgrad ..osv..

Ude i kolonne D (som befinder sig i hovedarket) har jeg mine indkøbspriser stående.

I kolonne E (også i hovedarket) ønsker jeg automatisk min indkøbspris ganget med den dækningsgrad der nu svare til den pågældende varegruppe.

Kan du følge mig??

Godkendelse af svar
Fra : alfabeta

Dato : 28-11-08 15:13

Tak for svaret Leo.pedersen.

Jeg skulle lige finde ud af det med at "hente fra rigtig søjle nummer i dataområdet"

Men ved du hvordan man bruger =hvis(A1=01;10%..A1=02;15%..A1=03;20% osv.

Vh. Alfabeta

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-11-08 15:22

Systemet bygger på den engelske udgave IF-Then-Else som så på dansk har fået formlen HVIS.

HVIS=( A1=A2,"Ens",HVIS=(A1=A3,"Anderledes","Dur ikke"))
Her er der så to HVIS'er, men endnu flere kan sættes ind i hinanden. Man skal blot huske at afslutte med det rigtige antal paranteser!