/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows XP cd starter ikke!
Fra : Leon85
Vist : 1738 gange
250 point
Dato : 19-11-08 22:55

I går da min pc frøs under musikoverføring til min mobil, genstartede jeg den ved at trykke på reset knappen. Men efter det kan Windows ikke starte, og kommer med følgende fejlmeddelelse:

"Windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget eller mangler:
\windows\system32\config\system
Du kan forsoege at reparere denne fil ved at starte Windows installation ved hjælp af installationsprogrammets cd-rom.
Vaelg 'r' i det første skærmbillede for at reparere."

Jeg har WinXP cd'en, men af en eller anden grund vil pc'en ikke boote fra den! Bios-instillingerne er som de skal være (dvs, boot fra cd-rom først, harddisken bagefter. Har prøvet at ændre rækkefølgen, men dette hjalp ikke. Jeg har prøvet med en cdrom bootdisk, og den virker fint. Pc'en booter fra den.
Jeg har også en bærbar pc, og den booter fint fra WinXP cd'en!

Er der andre muligheder for at reparere \windows\system32\config\system, udover at bruge WinXp repair-funktionen?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-11-08 23:06

Win xp cd er -så vidt jeg husker- en data dvd . Har du et dvd drev i maskinen?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-11-08 00:57

XP er på en CD og ikke en DVD så det kan ikke være problemet, desværre kan jeg ikke hjælpe med det problem, men du kan se ind hos Helgec: http://www.helgec.dk/ der er måske en guide som akn hjælpe dig, ellers kan du kontakte ham, det er en mand med virkelig stor viden om computere

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 20-11-08 08:06

First boot i bios, skal stå til cdrom, derefter sætter du xp cdèn i drevet, starter maskinen, når der står tryk på en vilkårlig knap for, at starte cdrom, gør du det, i første billed om repair trykker du R, derefter logger du på windows (1) siden på som administrator, så skriver du chkdsk /p /r og trykker enter, er den færdig står der WINDOWS:\ der skriver du exit, så genstarter maskinen og booter windows.

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 20-11-08 13:03

First boot står allerede til cd-rom, og pc'en booter automatisk fra cd'en (undtagen lige Windows XP cd).
Jeg har fundet en metode som jeg vil afprøve:

"Bootable Windows XP installation CD-Rom (with SP1) [updated! dec 17, 2002]

This will show you how to create a bootable Windows XP Home Edition or Professional installation/setup CD-Rom. Optionally you can integrate (slipstream) service pack 1, and add other stuff you want to your CD. The boot catalog and the NT bootstrap loader are hidden, just like the original bootable Windows XP CD-Rom.

Joliet extensions are enabled by default, so you can have long filenames on the CD.
Note: This will not create a "dual" bootable XP CD with Home edition and Professional together on one CD.

The steps to create are:

BCD installation instructions:

Download BCD full package v1.1.1 (523KB).

Or update from previous version: BCD update package (v1.1.0-v1.1.1) (5KB).
When updating from previous versions, just extract the package over the previous version, overwrite any existing files. The bcd.cfg file will not get overwritten!

Unpack the BCD package to some folder for example d:\bcd. If you want to be able to run it from a server you should unpack it to a share from where your workstations can run it. You will need to map a drive letter to that share and run bcd using that drive letter.
Make sure you also unpack the subdirectories!

Download wnaspi32.dll and copy it into BCD's d:\bcd\bin directory.

I have asked Ahead Software AG if I could distribute their aspi manager with my BCD package but they said: "...due to our licence agreement you could only let your users download it freely from our web site...".

Download Windows XP package v1.0 (wxp10.zip) (5KB).
Unpack it into the BCD directory, d:\bcd.
Make sure you also unpack the subdirectories!

The Windows XP package contains the Windows XP bootstrap loader (same as Windows 2000) and some other files used to build the CD.

You must copy the i386 folder from your Windows XP installation/setup CD-Rom.
For Windows XP Home Edition copy it to the d:\bcd\cds\wxphome\files\ folder.
For Windows XP Professional copy it to the d:\bcd\cds\wxppro\files\ folder.
Make sure you copy all files and all subdirectories!

If you're Windows XP files are already "slipstreamed" with a service pack you must also copy the win51ic.SPx or win51ip.SPx file.
This will prevent the CD asking "put the SPx CD into drive A:" during install.

The location of the i386 folder may differ, for example when you have a dual boot MSDN cd-rom it will be in \%lang%\winxp\%edition%, where %lang% is your language, like "ENGLISH", "GERMAN" and %edition% is "Home" or "Pro". Other CD's may have it just in the root or in some other location.

Optionally you can also copy the following files (not needed for bootable CD installation):
autorun.inf
readme.htm
setup.exe

If you have a Windows XP CD from MSDN...
Edit the file i386\txtsetup.sif
section [SetupData], and change the setup source path, it should read: SetupSourcePath = "\"

You can apply Service Pack 1 to this installation (integrated installation). So that you have an installation CD-ROM with the service pack built in.
Apply service pack 1 to your files using the "-s" option (you must supply full path).

For Windows XP Home edition: xpsp1_en_x86.exe -s:d:\bcd\cds\wxphome\files\
For Windows XP Professional: xpsp1_en_x86.exe -s:d:\bcd\cds\wxppro\files\

Notes:

The Service Pack file can have another name, like xpsp1_nl_x86.exe for Dutch language.
The xpsp1_en_x86.exe can only be run on a Windows 2000 or XP PC!
You should now have a win51ic.sp1 or win51ip.sp1 file in the files directory. Check this, to prevent the CD asking "put the SP1 CD into drive A:" during install.

All other files and folders you want on the CD-Rom must also be added to the files directory, these files will not be integrated in the Windows XP installation, they're just parked there. Things you could add are: latest patches, internet explorer, directx.

Add your files to:
For Windows XP Home edition: d:\bcd\cds\wxphome\files\.
For Windows XP Professional: d:\bcd\cds\wxppro\files\.

Open a command prompt, go to the d:\bcd folder and run:
For Windows XP Home edition: bcd wxphome.
For Windows XP Professional: bcd wxppro.
This will build the (bootable) ISO image and burn it to your recorder.

Melder tilbage om den virkede.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 20-11-08 13:07

Betingelsen er, at xpèn er en gyldig bootversion.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-11-08 13:25

Jeg har XP pro, og en gang imellem formaterer jeg, og jeg har prøvet at min CD ikke vil starte. Det gælder især hvis der er for mange opdateringer til XP som er installeret.

Jeg starter med at slette alle opdateringer, genstarte, og i 9 ud af 10 så starter XP med at installere.

Hvis den ikke gør, så går jeg simpelt hen ind i windowsmappen og sletter nogle filer. Så genstarter jeg med WP i skuffen, og så virker det.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-11-08 11:50

Der skulle stå XP. Undskyld.

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 21-11-08 16:03

"Jeg har XP pro, og en gang imellem formaterer jeg, og jeg har prøvet at min CD ikke vil starte. Det gælder især hvis der er for mange opdateringer til XP som er installeret."

Den mulighed har jeg så ikke, nu da jeg ikke kan komme ind i Windows. Jeg kan godt boote fra en speciel boot-cd, så fejlen må ligge i selve Windows XP cd'en, eller en begræsning i mit cd-drev?
Af en eller anden grund vil min bærbare pc ikke brænde den "hjemmelavede" Windows boot cd (har prøvet masser af gange), så jeg må ud og have fat i en pc som kan brænde det ned på cd'en uden at lave fejl.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-11-08 16:05

Eller ring til Microsoft og sig du har fejl i din disk. Prøv om du ikke kan få en anden.

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 21-11-08 16:15

Det er faktisk ikke min Windows XP cd jeg bruger (den stationære pc er brugt med Windows installeret), så jeg har ikke cd'en. Men det er heller ikke nødvendigt, da alle Windows XP cd'er indeholder mappen "i386" som man skal bruge for at reparere Windows.

Jeg har før repareret Windows med success (dog hvor fejlen ikke forårsagede at jeg ikke kunne starte Windows), hvor Windows overførte boot eller opstartsfilerne og alt det nødvendige til harddisken fra cd'en, som så gjorde at jeg fik adgang til Windows reparation efter en genstart.
Men ja, jeg må have fat i en anden og mere stabil brænder!

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 22-11-08 23:20

Ved hjælp af proceduren beskrevet i mit lange indlæg, "Bootable Windows XP installation CD-Rom," er det lykkedes at lave en bootable Windows XP cd. Jeg kan altså boote fra en Windows XP cd.
Der kommer den sædvanlige menu frem, men af en eller anden grund finder systemet ikke en Windows installation som kan repareres
Den finder de to harddiske, hvoraf det ene drev (D) er formateret og klar til at installere Windows på. Drev C hvor Windows XP ligger på, er markeret "ukendt," og eftersom det er længe siden computeren er blevet formateret, har jeg simpelthen valgt at gøre det (formatere C-drevet), og lave en ny Windows installation!
Vender tilbage når pc'en er oppe og køre.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-11-08 08:48

Du har mistet filsystemet på dit windowsdrev, det repareres, som jeg før har skrevet, kan du ikke låne en xpcd.

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 23-11-08 09:48

Jeg kunne ikke reparere Windowssystemet (genoprettelseskonsollen fandt ikke en installeret Windows version på harddisken, så jeg formaterede harddisken med Windows på (lå ikke noget vigtigt på, men har mistet en del musik og programmer).
Windows virker fint nu, men opstarten er meget langsom (der kommer en hvid bjælke først, og efter 5-10 minutter loader Windows.
Jeg er vist kommet til sætte pc'en til at boote på den anden harddisk (hvor Windows altså ikke ligger på)! Det ser altså sådan her ud:
http://img75.imageshack.us/img75/3527/unavngivetrx7.jpg

C-drevet indeholder ikke Windows (det er ikke et systemdrev). Af en eller anden grund er Windows installeret på D-drevet (drevnavne er forkerte?, men Windows er installeret på den rigtige harddisk). Kort sagt: Windows booter fra D-drevet, men tror at Windows ligger på C-drevet?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-11-08 11:44

I konsollen kan du selv bestemme, hvilket drev, der skal køres chkdsk på. Du markerer f.eks C på C:\ trykker returnknappen, og skriver D istedet, så der stå D:\ chkdsk /p /r, der skal mellemrum efter k og p

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 23-11-08 19:19

Nu da jeg har fundet ud af hvordan jeg booter fra Windows cd, (bliver nødt til at reformatere Windows igen, dog på en ny harddisk) vil jeg ændre spørgsmålet til:
Hvad er den mest effektive metode til at genoprette sit system uden at reformatere - hvis det går galt igen? (Hvis jeg igen ikke kan starte Windows igen). Et det Windows systemgendannelse? Hvad er jeres forslag?