/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
resize
Fra : Sønder
Vist : 711 gange
200 point
Dato : 16-11-08 13:06

Jeg skal ofte ændre størrelsen på mine billedfiler, når de skal sendes til div. internetsider.

Jeg synes det giver nogle ganske voldsomme ændringer

eksempler.

900x733 pixel giver 404 kb
samme billede ændret til
890x725 pixel giver 211 kb

et andet.
533x800 pixel giver 406 kb
samme billede ændret til
532x799 pixel giver 229 kb

og allerværste.
800x600 pixel giver 503 kb
samme billede ændret til
799x599 pixel giver nu 123 kb

Gør jeg noget forkert?

Oftest har man et max kb, man ikke må overskride.
Er der et sted, jeg kan gå ind og ændre hele filstørrelsen i stedet for at eksperimentere med pixel gange pixelstørrelsen?

Jeg bruger enten Camedia master, Photoshop C2, eller Irfan View.

mvh
Sønder

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-11-08 13:26

Oftest er der både begrænsning på pixel- og kb størrelse, og derfor er det bedste at resize billederne ved at lave dem på ca 800 pixel i bredden og så derefter vælge kb-størrelsen.

Nu ved jeg ikek hvilket program du bruger, men i photoshop resizer du først, derefter vælger du "save as" og der kan du så med "skyderen" vælge kb-størrelsen der kommer tættest på den størrelse billedet maks må ha.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-11-08 13:29
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-11-08 14:02

Det har jo også noget at sige hvor meget billedet komprimeres,
jeg bruger IrfanView og gemmer i JPG med en Kvalitet på 80, det syn's jeg virker ok

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-08 14:14

Kandubrugeren Bent Juul her skrevet dette i flere tråde, hvor brugerne har været tilfredse med svart fra ham

Du kan bruge XnView hvor jeg har lavet en guide her http://tips.bsjh.dk/xnview/ til at resize flere billeder på en gang til samme størrelse.

Programmet hentes her http://pagesperso-orange.fr/pierre.g/xnview/endownloadwin32.html vælg den første der hedder "Setup "Multi-Language)"

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 16-11-08 14:29

dova: Jeg ville helst bruge din løsning, da jeg bruger Photoshop (C2) i forvejen, men når jeg vælger "save as" er der da ikke nogen "skyder". Hjælp!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-11-08 15:28

Sønder, er du sikker på at du gemmer som JPEG-fil?
For hvis du gemmer f.eks. som BMP-fil, så er der ingen "skyder"..

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-11-08 16:01

Hej
Jeg bruger et nemt og hurtigt gratis program
Pixresizer. Her kan man vælge hvor mange % billedet skal reduceres - efter faste %-satser.
http://bluefive.pair.com/

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 16-11-08 16:19

I Photoshop CS2 og alle andre versioner er der en boks hvor du skal vælge kvalitet når du trykker save as. Det er tal fra 1-12. Jeg bruger 5 til nettet, 8 til billeder der skal sendes og ikke må fylde for meget og 12 til at gemme i maximumkvalitet, men prøv dig frem.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-11-08 19:35

Citat
men når jeg vælger "save as" er der da ikke nogen "skyder". Hjælp!
Så er det måske fordi du gemmer alene i psd, men vælger du at gemme jpg så kommer omtalte skyder hvor du kan vælge kvalitet.

Men vær opmærksom på at den først fremkommer efter at du har valgt navn og jpg-formatet og trykket på Gem.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-11-08 20:57

Jeg har sendt dig besked

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 16-11-08 22:16

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/learnmore/tips/eschelman2.mspx

denne resizer er lynhurtig at bruge,
den ”placerer sig i musen” (h/klik) så du har den altid ved ”hånden”
samtidig resizer den billedet direkte i den mappe fotoet befinder sig i,
du skal altså ikke åbne nogle programmer, eller ”save” gemme i en anden mappe osv.

og du kan hurtigt bestemme størrelsen.

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 200 point
Dato : 09-12-08 14:21

I CS2 kan du under Save as, finde Save for Web.
Tryk på den, så får du 2 store billeder op, under dem kan du se, at det til venstre ikke er komprimeret, og det til højre er, eller bliver komprimeret efter en lille skyder der sider foroven til
højre, til venstre for den kan du også ændre dit billede til JPEG,hvis det er i et andet format.
Men først bør du rezise dit billede, til den størrelse det skal have på nettet, og det passer i de fleste tilfælde med 900x600.
Find nu den lille skyder, og lad være at fortælle den ikke er der, bare tryk på knapperne deroppe,
så skal du nok finde den.
Save for web har ingen Exif oplysninger gemt i billedet, men til gengæld mange og hurtige
parametre.
Kig på det, CS2 er et fint billedeprogram.
En anden ting, det sidste du skal gøre med dit billede er at tilføre det lidt skarphed (USM),
Og så Save for Web til allersidst.
Workflovet, det var det der i gamle dage hed arbejdsgangen. bør være:
Åbn billedet, beskær det (hvis det skal) rezise det, så skal ændringer i farver m.m. laves,
næstsidst er USM, altså lidt skarphed, og til sidst Save for Web.
Når du trækker i skyderen, ser du kb ændre sig under billedet til højre.
Husk at lukke dit spørgsmål,.

Hej Bent og Dova og I andre.
Som regel er det Workflovet der laver de største problemer, og billedet resikerer at blive
ikke helt så godt, hvis man hele tiden går tilbage og ændrer.
Vi ved jo alle hvor uforståeligt de billedeprogrammer virkede de første gange man sad
og rodede med dem var, og især størrelsen på billederne kan give hovedpine, især
hvis de skal laves om til papirbilleder, og man også skal tage hensyn til de rigtige farveprofiler,
men den tager vi en anden gang.
Hilsen Keld-W

Godkendelse af svar
Fra : Sønder

Dato : 09-12-08 16:37

Tak for svaret Keldd. Jeg kigger på det når jeg kommer rigtig op at køre, -har i øjeblikket nedbrud og har måttet formatere, så jeg skal lige have alle programmer ind igen
hilsen
Sønder

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 09-12-08 16:50

Sønder
Når du skal finde skyderen til kb størrelsen, er det som sagt (skrevet) til højre foroven,
der hvor der står Qualitet, først når du trykker der. kommer skyderen frem.
Det lyder spændende det du har gang i, sikken nogen sjove ord man så kan sige.
Ok, tak for dennegang, og god
...............Hilsen......
....................Keldd.......

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-12-08 17:01

Hej keldd længe siden, har tænkt på hvad du går og laver - og hvad det bliver til med din fotografering