/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Utidig udbetaling af ratepensi
Fra : WEBlance
Vist : 1590 gange
50 point
Dato : 15-11-08 11:06

Hej

Min kone blev pr. 01.11.2008 førtidspensioneret pga. kronisk sygdom (Sclerose), i en alder af 31 år. Da jeg selv har været syg og min kone ikke er på arbejdsmarkedet mere og kun har fået syge-/dagpenge i næsten 1 år, er der temmelig lavvandet i kassen. Derfor har vi så undersøgt mulighederne for at få udbetalt hendes pension. Igennem hendes tidligere arbejdsplads har hun en ratepension, og pensionsselskabet (Nordea) har oplyst os at hvis hun skal have pensionen udbetalt inden hun fylder 60 år, skal der svares 60% i skat.

Havde det været en kapitalpension kunne hun nøjes med at betale 40% fordi hendes sygdom medfører 100% uarbejdsdygtighed. Dette er så åbenbart ikke tilfældet når der er tale om ratepension.

Er der nogen mulighed for at få udbetalt pensionen nu og ikke skulle svare 60% i skat?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 15-11-08 11:54

Prøv at henvende jer til SKAT, de må kunne fortælle om reglerne.
Husk at medbringe oplysninger om ordningen, da der evt. er inkluderet en invalide pension i ordningen.

Og der er rigtigt som du siger angående Kapitalpension ophævelse i forbindelse med nedsat funktionsevne:

Citat
ved udbetaling til ejeren på grund af varigt nedsat funktionsevne (note 1), der er indtruffet efter oprettelsen af kapitalforsikringen eller opsparingen i pensionsøjemed, som berettiger ejeren til at oppebære førtidspension efter reglerne i lov om social pension eller til at få forsikringssummen udbetalt i medfør af policens bestemmelser om udbetaling ved invaliditet (se skd. 1975.34.269 om udbetaling fra en kapitalforsikring uden tilknyttet invaliderente).
Det bemærkes, at udbetaling fra en opsparingsordning mod betaling af 40 pct. i afgift, i tilfælde af indtruffen varigt nedsat funktionsevne alene kan ske efter modtaget dokumentation for tilkendt førtidspension eller dertil svarende udenlandsk afgørelse om nedsat funktionsevne. Adgangen til at ophæve kapitalpensionsordningen til lav afgift er betinget af, at kontohaveren bliver varigt uarbejdsdygtig efter kontoens oprettelse. En dokumenteret forværring af kontohaverens funktionsnedsættelse (note 1) efter kontoens oprettelse vil kunne begrunde ophævelse af ordningen.
Det er muligt at afgiftsberigtige kapitalpensionsordninger med 40 pct., selv om der er foretaget indbetalinger til ordningen, efter at funktionsnedsættelsen er indtrådt.
Det er således muligt for personer, der har fået konstateret en varig funktionsnedsættelse, at fortsætte indbetalingerne til kapitalpensionsordningen i en periode, f.eks. hvor den pågældende fortsat opretholder en tilknytning til arbejdsmarkedet
ved udbetaling til ejeren på grund af varigt nedsat funktionsevne, der er indtruffet før oprettelsen af kapitalforsikringen eller opsparingen i pensionsøjemed, hvis ejeren på tidspunktet for oprettelsen af kapitalforsikringen eller opsparingen i pensionsøjemed modtog invaliditetsydelse i henhold til lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 759 af 2. august 2005.

Hele teksten kan ses på:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=103471&vId=202083&i=273&action=close#i103471

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 15-11-08 12:00

Evt. kan I også hente lidt informationer her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=17381

Prøv at kigge på §8 stk.3

Citat
3. Der kan ikke aftales senere forfaldstidspunkt for sidste rate end første policedag efter den forsikredes fyldte 85. år. Rateudbetalingen kan tidligst påbegyndes ved forsikredes fyldte 60. år og tidligst 5 år efter, at policen er oprettet, jf. dog § 15 B, stk. 1, medmindre lavere aldersgrænse end forsikredes fyldte 60. år er godkendt af Skatterådet. Det kan dog tillige aftales, at udbetalingerne påbegyndes i tilfælde af forsikredes invaliditet eller død før det fyldte 60. år. Forsikringen kan også tegnes som en ren risikoforsikring, der kun kommer til udbetaling i tilfælde af forsikredes invaliditet eller død før det aftalte udløbstidspunkt, men må i så fald ikke give ret til udbetaling, hvis forsikrede bliver invalid eller dør senere end første policedag efter det fyldte 75. år.

Kommentar
Fra : WEBlance

Dato : 15-11-08 12:19

IBM760 - de oplysninger du giver er mht. kapitalpension. Det er ikke de samme regler gældende for kapital, som med ratepension.

Jeg har været i kontakt med skat, og de siger 60%.

Annuller spørgsmålet
Fra : WEBlance

Dato : 14-12-08 23:19

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål