/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
DVD regionskoder?
Fra : leob
Vist : 694 gange
100 point
Dato : 14-11-08 03:24

Jeg er på jagt efter en gammel film på DVD (Disse prægtige mænd i deres flyvende maskiner - Those magnificent men in their flying machines).
Den findes tilsyneladende ikke med danske undertekster.
Jeg kan se, at den er billigere at købe i USA (ca 13$ mod ca. 175 kr), men jeg mener, at der er noget med regionale koder som gør, at jeg måske ikke kan se den på mit TV via min danske Panasonic DVD
Er det rigtigt eller kan jeg bare købe den i USA uden problemer?
leob

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 14-11-08 06:11

Det er farvesystemet der er forskellige i USA og Europa . NSTC skal omkodes til PAL. Der findes et hav af programmer til det. Selv bruger jeg AVS-Converter, som er let at bruge, men koster 250 kroner for hele AudioVideoSuiten.
En omkodnig udføres som regel i realtid, så væbne dig med tålmodighed (ca. 1-2 timer).

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 14-11-08 16:05

Hvis du har en af de nyeste DVD maskiner, og at den er kodefri, så bør det ikke give nogen større problemer.
Alle DVD maskiner der sælges i Danmark, kan laves kodefri, hvis den er sat til kode 2, som bruges i europa. Metoden variere fra den ene model/mærke til den anden.
De vil oftest kunne klare de forskellige landes DVD film uden problemer.
Dog er der det med mange af de amerikanske film, at der opstår flimmer nederst i billedet, som skyldes at man over-there bruger færre linier i billedet.
Hvis du så har et af de nye fladskærme med HD, så vil du have flere valgmuligheder for billedvisning, og kan flytte billedet op og ned på skærmen, så flimret kommer under skærmkanten.
Jeg har selv flere DVD'er fra sydamerika, som også bruger samme TV system som i United-Bluf.

Godkendelse af svar
Fra : leob

Dato : 14-11-08 20:58

Tak for svaret severino.