/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
ADHD
Fra : Mikail2
Vist : 433 gange
10 point
Dato : 12-11-08 21:12

Jeg har Adhd

Samt kroniske rygproblemer.

Hvordan er det trin for trin når kommunen skal vudere en.

Håber der er nogle der vil bruge tid på det og beskrive det i detaljer.

Kommentar
Fra : clou

Dato : 12-11-08 21:14

Har du prøvet at læse på foreningens hjemmeside? måske har de der en række af facts om, hvad der sker på dette felt.

Clou

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 12-11-08 21:18

måske ville du komme i kontakt med flere der der ved noget om det, hvis du stiller spørgsmålet i "Andet helbred"

Kommentar
Fra : clou

Dato : 12-11-08 21:20

Det er rigtig svært at fortælle hvad kommunen vil gøre - kommunerne arbejder jo desværre ikke ens.

Alt mulig held og lykke fremover.

Clou

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-11-08 21:27

Du skal først og fremmest i behandling for dine sygdomme.

Hvis/når du ikke kan blive helbredt, skal din arbejdsevne vurderes, dette gøres ved en arbejdsprøvning

Alt efter hvor meget du kan, kan der blive tale om fleks/skånejob/pension/omskoling

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 12-11-08 22:33

Jeg går ud fra at du mener i forhold til at afklare din fremtid på arbejdsmarkedet/fremidigt forsørgelsesgrundlag.

Allerførst handler det for kommunen om at fastslå hvad du fejler. Dvs, at din helbredsmæssige situation skal afklares, hvilket gøres ved hjælp af lægefaglig dokumentation. Det kan være din læge der laver en beskrivelse af din generelle helbredstilstand, specialister som udtaler sig om dit helbred indenfor deres specialer. Det kunne i dit tilfælde være en psykiater, og en rygspecialist (alt afhængig af hvad din ryg fejler) eller de sygehuse du har været i kontakt med.

Der skal således dokumenteres en diagnose og en prognose for sygdomsforløbet og der skal lægeligt vurderes hvorvidt der er nogen resterende behandlingsmuligheder. (Behandlingsmulighederne skal udtømmes) Dvs. at man fra kommunen formentlig afventer, at du vil være færdigbehandlet i sundhedssystemet, før de kan tage stilling til det videre forløb.

Når du er færdigbehandlet og du stadig er syg/handicappet skal det afklares hvad det har af betydning for din evne til at arbejde. Dette uagtet, at din læge og dig selv måske mener, at du er fuldstændig uden evne til at arbejde. Det handler ikke om at kommunen ikke tror på dig eller din læge! Det handler om, at der i den sociale lovgivning er krav om, at alt skal forsøges før man kan udelukke det. Og alt skal dokumenteres.

Det kan betyde, at man vil forsøge at etablere en "arbejdslignende" situation for dig. Dette kan foregå som et revalideringsforløb, såfremt du vurderes at være i stand til dette og berettiget til det. Det kan også foregå som en arbejdsprøvning/Jobtræning.

Samtidig er der lovkrav om der skal ligge en beskrivelse af dig i form af en "Ressourceprofil".

Overordnet kan man sige, at der er 3 trin på trappestigen.
-Helbredsmæssig afklaring
-Arbejdsevne afklaring, herunder feks. revalidering, arbejdsprøvning
-Afgørelse i forhold til fleksjob eller førtidspension.

Jeg vil erfaringsmæssigt sige til dig at det kan være en langvaring process at få bevilget flekjob eller pension.

Held og lykke med det hele

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-11-08 22:43

Nåå ja, så langt kan det også beskrives, men intet nyt alligevel

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 12-11-08 23:00

Nordsted1, sikke en negativ kommentar. Jeg synes, at thomazo kom med en rigtig god forståelig og udførlig redegørelse. Hvis man ikke selv ved hvad man skal igennem er det ikke altid nok med en kort kommentar.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-11-08 09:33

Efter den gamle lovgivning (førtidspension) indtil den 31. december 2002 er det rigtigt, hvad thomazo skriver. efter den nye lovgivning, arbejder mange kommuner desværre videre med den. I den gamle lov fokuserede sagsbehandlerne på hvor meget erhvervsevne en person havde tilbage, og det var MEGET baseret på lægelige oplysninger.

Den nye lov (førtidspension) fra 1. januar 2003 taler alene om, hvor mange arbejdsmæssige resourser man har tilbage. Dette kan så ske gennem en arbejdsprøvning. Dvs. at der i princippet ikke behøves at forligge lægelige oplysninger, da det er arbejdsprøvningen der viser hvilke/hvor mange ressourser man har tilbage. Men virkeligheden er, at man alligevel ønsker lægelige oplysninger - også i forhold til ressourceprofilen, men man kan i realiteten tilkendes pension uden disse! Det var nok nogens' politikerdrøm!!!

Møllen maler bare videre i samme spor. Mikail2 husk så, at besvare og ikke annulere dine spørsmål.

Kommentar
Fra : Mikail2

Dato : 13-11-08 15:35

Det fysiske:
Har prøvet genoptrænig hos fysioterapi, kiropraktor, alle former for smertestillene( Blokader, dolol m.m.) Reumatelog de alle siger det er kroniske ryg problemer jeg har og der ikke er noget at gøre ved det...
Det psykiske:
Har fået konstateret Adhd i en alder af 30år. Er 30 nu.
Er på Truxal( Beroligene) Skal til at prøve noget andet som jeg ikke lige kan huske hvad hedder.

Det eneste jeg har skal til at prøve med kommunen er, at jeg skal til jobcentert i 6uger 10 timer om ugen for at få afklaret noget som jeg ikke ved hvad hun mener med.

Er det. måske starten på at lave en ressource plan.

PS: Ind til videre tak for jeres svar og tid