/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
montering af ventilator
Fra : krasmus
Vist : 2735 gange
40 point
Dato : 11-11-08 12:24

Hej
Hvem kan hjælpe, har lige købt en ny ventilator med tids- og fugtstyring.
Den skal monteres direkte med en sort(strømførende) ledning og en blå(neutral).
Der er følgende tilslutnings muligheder på ventilatoren:
L = line
TL = afbryder via lyskontakt
N= neutral
Jeg har kun en sort og en blå ledning.
Når jeg monterer sort i L og blå i N kører ventilatoren hele tiden også hvis monteringen er omvendt.
Hjælp hjælp
Håber jeg kan hjælpe med andre svar
hilsen
krasmus

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-11-08 12:37

Har du en ontakt til tænd og sluk for det pågældende tilslutningssted?

Ellers vil den naturligvis køre hele tiden, indtil boligen er tør.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 11-11-08 13:14

Prøv at sætte hygrostaten(fugtføleren) så lavt som muligt og se om den ikke stopper efter nogen timer, når fugtniveuet er faldet.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 11-11-08 15:53

Hej Krasmus
Der skal være en ledning fra klemme L på ventilatoren til fasen (den med fast strøm, det kan gøres ved at trække en ekstra ledning fra afbryderen), den ledning der giver strøm til lampen skal forbindes til klemme TL på ventilatoren og til lampen, og nullen skal forbindes til klemme N på ventilatoren og til lampen. så starter ventilatoren når du tænder lyset, hvis der er fugttigt og kører til fugtføleren siger at nu er luften tør nok, men minimum i den tid der er indstillet på tidsstyringen.

Kommentar
Fra : krasmus

Dato : 12-11-08 08:53

Hej igenJeg har endnu ikke fået løst mit problem.Kort fortalt: Jeg har en ny ventilator til mit badeværelse, den har flg. tilslutnings klemmer:L = line (strømførende)
TL = afbryder via lyskontakt
N= neutral (ikke strømførende)
Jeg har kun 2 ledninger at tilslutte med: en strømførende, som altid er med strøm, altså ingen kontakt, og en blå neutral ledning.
Jeg har ikke mulighed for at tilslutte via lyskontakten.
Hilsen
krasmus

Accepteret svar
Fra : bjarnebr

Modtaget 40 point
Dato : 12-11-08 12:30

Hej Krasmus
Prøv at tilslutte den til TL i stedet for L, ellers er der kun en vej ud at problemet, og det er at lade en elektriker gøre som jeg beskrev i mit tidligere indlæg.

Godkendelse af svar
Fra : krasmus

Dato : 13-11-08 09:22

Tak for svaret bjarnebr.
Det ser ud til at fungere perfekt nu. Det var åbentbart min tålmodighed, som ikke kunne vente så længe så jeg kunne se resultatet.
Jeg brugte klemme L og N, herefter skulle indstillingerne for fugt og tid "bare" justeres, det var her min tålmodighed knækkede. Det kunne importøren jo godt skrive i vejledningen.
Tak og god weekend, når du kommer så langt.
I øvrigt et godt medie,
krasmus