/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kalkstriber i toilettet
Fra : Peter_Gimm
Vist : 4097 gange
200 point
Dato : 20-03-03 17:27

Hej,

Vores toilet bliver ved med at få klakaflejringer over "vandlinjen", nu er det efterhånden blevet så slemt, at det ikke kan fjernes på almindelig vis...
Nogen der har et godt råd til hvordan man fjerner det ?

Skal nævnes at toilettet IKKE står og løber...

På forhånd tak

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 20-03-03 17:39

Hej Peter Gimm
Køb citronsyre i krystalform ,tøm noget af vandet i wcet og kom lidt vand i noget citronsyre og rør det til en tyk grød og smør det på lad det sidde et par timer og skrub igen.

mvh mcloud

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-03-03 17:56

Et par stykker toilet papir vædet med kalkfjerner plejer at fikse det. Evt "pumper" du lige noget af vandet væk fra vandlåsen med din svubber (hvis du har en).

Materialisten har også phosforsyre, der er betydelig skrappere og mere effektivt.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-03-03 18:16

Ak ja, der er mange råd - her hos os skyller vi ud inden vi går i seng. Herefter dropper vi en opvaskemaskinvasktablet (langt ord) i toilettet. Lader det stå og 'syde' natten over, og næste morgen skyller vi ud... vupti og toiletkummen er renset for diverse aflejringer.

Hygge...

NB: alle former for syre skader porcelæn... inkl. skurepulver

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 20-03-03 18:31

Hej Peter_Gimm

Alle de ovenstående råd er gode, men husk - inden du bruger et afkalkningsmiddel - skal du vaske kummen grundigt af, skrub rigtigt godt på kalkkanten, med f.eks. Ajax eller opvaskemiddel. Hvis du ikke fjernet fedt og snavs først, virker ingen kalkfjerningsmidler.

Med venlig hilsen
Frank

Accepteret svar
Fra : Thorbimse

Modtaget 200 point
Dato : 20-03-03 19:10

Jeg har haft samme problem jeg har fundet noget der hedder Closan Wc-rens med eddike det tog mig en 3 -4 gange første gang hvor jeg lod det sidde og virke lidt men så var det også rent og så har jeg købt Closan WC-Blokke til at hænge i toilettet og efter jeg har gjort det så er der ingen kalk i midt toilet det hele er købt i Super Brugsen

Med vendelig hilsen

Thorbjørn

Kommentar
Fra : per0702

Dato : 20-03-03 20:06

WC rens og børsten hver dag vil give en pænt toilet uden kanter. Men husk hver dag.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 21-03-03 07:49

hej !
jeg skulle flytte,og mit toilet var helt kalket til,citron syre hjælp slet ikke.jeg spurte i silvan,da
sagde eksperten jeg skulle købe et nyt toilet
en malermester sagde jeg skulle bruge en straber dvs et barber blad der sidder på et hvis nok blåt skaft,som kan bøjes efter ujævnheder,som der er rundt i tointtet (kan købes mange steder).
det hjælp,og kalken forsvandt helt (næsten op under).
det bliv osse godkendt - pas blot på du ikke ødelægger imaljen.

Kommentar
Fra : Peter_Gimm

Dato : 21-03-03 09:28

Prøver lige et par af rådenen over weekenden...
Vender tilbage mandag - men foreløbig mange tak for rådene !

Der bliver skrevet at alle form for syre skader porcelæne, gælder det også det nævnte citronsyre i krystalform ?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-03-03 13:50

Syre er syre... uanset hvilken form du benytter det i. At det skader behøves ikke at medføre ødelægge, kun hvis syren 'æder' emaljen (den blanke overflade) væk. Herved åbner du til den porøse porcelæn og så er skaden uoprettelig.
Du kan også prøve at påsmøre et ordentligt lag brun sæbe (krystalsæbe), afdække det med husholdningsfilm og lade det stå natten over.
Kan du ikke fjerne det med de 'lette' forslag, så kan du benytte afkalker... her findes 1000 vis på markedet og effektiviteten er lige så svingende. Det bedste og billigste (lugter også kraftigt) er eddikesyre... men så er vi tilbage ved syre igen, så pas på med at lade det sidde for længe.
Mekanisk fjernelse... barberblade og hvad ved jeg er også farligt for din porcelæn og bør kun benyttes på steder med MEGET belægning, det sidste i bung gørende arbejde skal du gøre med mindre drastiske metoder.

Hygge... og go' weekend
Søren

Kommentar
Fra : ppmb

Dato : 02-04-03 23:22

Rådet med toiletpapir er ganske udemærket, men brug ganske almindelig husholdningseddike i stedet. Måske skal der et par gange til, men det er ikke nær så kradst som de andre midler, men det virker.

ppmb

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-04-03 08:34

Jeg troede ellers dette efterhånden var 'en død fisk' og at Peter bare havde 'glemt' at godkende et af svarene - hvilket han kan gøre til højre for kommentar overskriften for det punkt han ønsker at godkende.

Hvis Peters toilet ikke er rent nu... så er det i hvert tilfælde ætset væk

Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-04-03 11:39

Da spørgsmålet stadig står åben, så er spørgsmålet, om mit/vores svar ikke var fyldestgørende nok, ønsker du det stadigvæk efterladt som åben, har du glemt at acceptere svaret (til højre for 'kommentar') ??

God påske...
Søren

NB: Sidder og renser op i alle mine åbne 'sager'

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 13-04-03 14:28

Hej Peter_Gimm

Lad os høre fra dig. Er der ikke nogle af de svar du har fået som duede?

Mvh og God Påske også fra mig
Frank

Godkendelse af svar
Fra : Peter_Gimm

Dato : 30-04-03 15:38

Tak for svaret Thorbimse.