/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Larmende radiator
Fra : dark_minded
Vist : 7123 gange
200 point
Dato : 10-11-08 19:53

Ja, som så mange andre har jeg problemer med en radiator der larmer, den er desværre placeret tæt på min seng, og har i nat holdt mig vågen i flere timer, jeg bor på kollegie, og lyden kommer kun en dag eller to om ugen, ved ikke helt hvorfor. Problemet er at jeg allerede har prøvet at lufte radiatoren ud når lyden er der, men der kommer ikke noget luft ud, bare vand med det samme, er der nogle som har et bud på hvad jeg så kan gøre?

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 10-11-08 20:07

Du er heldig med at bo til leje. Ring til viceværten.

Kommentar
Fra : dark_minded

Dato : 10-11-08 20:08

Det har jeg også tænkt mig, det var bare der søndag aften om der var noget man selv kunne gøre, regner heller ikke altid med at skulle bo til leje, så hvis man kunne lære at gøre lidt ting selv ville det jo være fint

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 10-11-08 20:37

Hej dark_minded

Nu skriver du ikke noget nærmere om hvad det er for nogle lyde din radiator belemrer dig med -
men der er stor sandsynlighed for at det er nogle lyde der opstår ved at radiatoren glider frem og tilbage på bæringerne eller at rørene giver sig igennem gulv eller vægge ved gennemføringerne.
Der sker jo en bevægelse ved opvarmning og afkøling og denne bevægelse sker ofte i små ryk som kan larme en del - hvis lydene skyldes gennemføringerne af rørene så er det fordi hullerne er for snævre så rørene støder på - og lyden fra bæringerne er jo metal mod metal så det kan også larme en del.
Det eneste du selv kan gøre er at forsøge at "smøre" lidt de nævnte steder, gerne med noget fedt, f.eks kobberfedt - du kan også forsøge dig med lidt madolie f.eks solsikkeolie - det er steder som er svære at komme til, men med en lille pensel eller en pind kan det lade sig gøre.
Hvis de steder bliver fedtet lidt ind sker bevægelsen jo meget lettere og larmer betydeligt mindre.
Held og lykke med det.
Bennymanden

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 10-11-08 22:16

Hej
cirkulationspumpen er normalt problemet, hvis pumpen er af den automatiske type, så vil den gå op i hastighed når alle åbner for deres radiatorer, eller den er koblet til varmereguleringen der tænder og slukker for varmen on aftenen og om morgnen.

Du mangler at oplyse hen helt nøjagtige støj, bankelyde og hvordan de lyder og tidsinterval, læg dit øre til rørinstallationen

er radiatorer mest varm i den ende hvor radiatorventilen sidder så ok,men hvis den er varmest der hvor vandet forlader radiatoren så løber vandet den forkerte vej igennem radiatorventilen dette giver banke og støjproblemer

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 10-11-08 22:57

Jeg ved ikke om man kan gøre noget, det vel fordi metallet udvidder sig når det bliver varmt også lavder de der bank bank bank lyde.

Man du kan da prøve og banke over hele radiatoren med en hammer så eventuel rust osv på inder siden går løst. jeg ved ik om det hjælper med det da et forsøg værd.

Eller hvad med at dreje samlingerne lidt med en stor svensk nøgle... det kan være gevindet har en spænding som man lige kan løse.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-11-08 01:32

Tja - det er jo nogle gode forslag han kommer med vor ven <tobisch>
f.eks:

Citat
cirkulationspumpen er normalt problemet

det bliver de mange med støjproblemer som har fjernvarme sikkert kede af at høre - de har som regel ikke nogen pumpe

Citat
er radiatorer mest varm i den ende hvor radiatorventilen sidder så ok,men hvis den er varmest der hvor vandet forlader radiatoren så løber vandet den forkerte vej igennem radiatorventilen dette giver banke og støjproblemer

hmmmm - ikke godt hvis man har returventiler - det er der mange med fjernvarme der har

........... du får et forsøg mere tobisch