/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Printer på netværk
Fra : dudek
Vist : 409 gange
50 point
Dato : 12-10-01 12:05

Hej

Jeg har lavet et netværk mellem min Win2000 stationære og min Win98 bærbare maskine ved hjælp af en hub, hvorledes der også deles ADSL net forbindelse. Jeg har en laserprinter DIREKTE tilsluttet Win2000 maskinen via LPT. Jeg kan udskrive uden problemer fra denne maskine. Det er så meningen, at jeg også skal kunne udskrive fra Win98 maskinen, og derfor har jeg - under Win98 - forsøgt at installere en netværksprinter. Jeg har delt printeren på Win2000 og kan derfor sagtens søge OG finde den i Win98. MEN, der kommer en fejlmelding, når jeg forsøger at udskrive fra den bærbare med Win98 på. Jeg bedes checke, om printeren er ordentligt installeret med rigtigt drivere osv osv. Og jeg HAR installeret originale drivere på den bærbare. Endvidere har jeg givet fuld adgang til alle brugere og yderligere givet fuld adgang til 'gæst' på maskinen med Win2000, men stadig uden resultat.

Nogen idéer??

/Dudek

Kommentar
Fra : Wobert

Dato : 12-10-01 13:52

Hej Dudek.
Har du husket at installere drivere til w98 på din w2k maskine? Der er en mulighed for at installere flere drivere end den der skal benyttes lokalt, således at når andre maskiner forsøger at bruge printeren, downloader de først de passende drivere fra print serveren, det drejer sig om w98, w95, nt osv.
mvh
Wobert

Kommentar
Fra : dudek

Dato : 12-10-01 14:03

Hej Wobert
Installeret drivere til Win98 PÅ 2000 maskinen?? Næh, det har jeg ikke. ER det printerdrivere til laserprinteren du snakker om?? Dvs, så skal jeg vælge printeren på Win2000 maskinen og tilføje en xtra driver, som fungerer til Win98?? Et lille problem er vel, at så vidt jeg husker, så passer printer driveren til ALLE Win versioner - 2000 og 98 incl.

/Dudek

Kommentar
Fra : Wobert

Dato : 12-10-01 14:55

Hej Dudek.
Når du har sharet din printer, er der på den samme side en knap der hedder additional drivers. tryk på den, og så har du mulighed for at krydse af hvilke andre styresystemer der skal være drivere til. Derefter installerer den disse drivere, enten via din driver cd, eller fra din w2k cd. Så spiller det
mvh
Wobert

Kommentar
Fra : p.sandau

Dato : 26-10-01 12:55

PRINTER: Uanset hvilket system du kører skal det du.

Installer printer på den maskine den er på, udskriv test, er den ok deler du din printer.
På den anden maskine installerer du netværksprinter, begge maskiner skal være tænd, og den henter og bruger de drivere den skal på maskine 1.

Kommentar
Fra : laasby

Dato : 01-12-01 15:48

Mit gæt er at du kører med en HP printer - Der er altid bøvl og problemer med drivere og netværksproblemer.
Hvis dette er tilfældet skal du ringe til HP og bede dem om hjælp - men forvent ikke for meget.

Accepteret svar
Fra : LLE

Modtaget 50 point
Dato : 08-05-02 05:21

OK, det er jo noget tid siden dette spørgsmål blev stillet, men jeg løste det samme problem sådan:

Problemet viste sig at være sikkerhedsrelateret, selv om jeg også havde givet "alle" adgang til den delte printer på win2000 maskinen.
Det løses ved at du beder win98 maskinen logge på et netværk (under netværksegenskaber skal klientprogram til Windows netværk installeres og du skal derefter vælge at logge på netværket lidt længere nede - ikke bare Windows logon).
Nu vil din win98 bede om brugernavn og adgangskode når du starter op.. det brugernavn+password skal være oprettet på win2000 maskinen og så virker det! HUSK at markere at brugerens password aldrig udløber, når du opretter det på win2000 maskinen.. ellers holder det op med at virke efter nogen tid, da win98 ikke kan finde ud af at svare på en win2000 prompt om at det nu er tid til at ændre password.
Du kan i øvrigt efterfølgende bede din win98 om altid at logge på som den samme bruger (og dermed slippe for at logge på manuelt hver gang). Det gøres i kontrolpanelet under "adgangskoder" eller "brugere" (kan ikke lige huske hvad det hedder).

Det underlige er at den fejl man får overhovedet ikke snakker om sikkerhed, men OK.. bare det virker - og det gør det

Held og lykke,
Lars