/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Udlevering af ip-adresse.
Fra : Mulle73
Vist : 1380 gange
100 point
Dato : 01-11-08 21:50

Hej

Findes der nogle generelle regler for, om man må udlevere folks ip-adresser mellem 2 hjemmesider? (Forums)

Tina

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-11-08 21:58
Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-11-08 22:30

Ja, det gør der, det hører under emnet behandling af personoplysninger, og i følge persondataloven er det ikke lovligt at videregive eller offentliggøre personlige oplysninger og data.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-11-08 02:28

http://da.wikipedia.org/wiki/IP-adresse

Hva' i alverden vil du bruge en IP adresse til?

http://myip.dk/

Hvis du f.eks. 'pinger' mig vil du blot få fat i vores andelsboligsforenings IP. Derunder har jeg fået en fast IP i det tildelte adresserum. Denne IP kan du på ingen måde 'sjufte' dig frem til alligevel.

IP adresser kan derudover være dynamiske eller oprettet gennem en proy-server (hvorfor du højst kan aflæse proxy adressen).

IP adresser som person-identifikation er højt overvurderet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-11-08 02:39

Rent hypotetisk:

Hvis site A 'banner' en IP. Videregiver IP adressen til site B, som så også 'banner' IP'en.
Har man så effektivt 'slukket' for den 'bannede' IP på begge sites ?
..og er det de 'rigtige' man 'banner' ?

Hmmm.... 'sluk' for min IP og du har slukket for en 30-40 andre sagesløse selvstændige brugere

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-11-08 02:47

..og selvfølgelig må man udveksle IP adresser !

En IP er jo i bund og grund det samme som DNS'en.

DNS er blot en 'oversættelse: http://www.webreference.com/html/tutorial2/2.html

..som evt. kan manipuleres tekstuelt: http://www.pc-help.org/obscure.htm

..og jeg har ALDRIG hørt om forbud mod at offentliggøre/publicere URL'er
..hva' sku vi ellers med WWW

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : johnnylars

Dato : 02-11-08 09:31

Hej Mulle73.

Din IP-adresse er ubrugelig for andre på nettet men mindre du er en af de få som har "fast IP-adresse".
Grunden hertil er at med de ting som idag skal bruge en IP-adresse har de fleste udbydere valgt at køre med dynamisk IP (GPS og Mobiler m.m.) og hvis du vil have en fast IP skal du betale ekstra.
Nummersystemet er opbygget omkring ( eksempel-IP 123.123.123.123 ) et 999 gange 999 gange 999 gange 999 nummersystem.
Jeg er ikke et matematisk geni og kan ikke give dig antallet af konbinationer.
Der er snak om at få 3 ekstra numre ind men det vil være næsten umuligt at gøre nu da nettet kører for fuld drøn.
Dog ligger nogle af numrene fast ligesom et telefonnummer.
De første tre numre fortæller hvilket land du er i.
De næste tre numre fortæller hvilken udbyder du bruger.
Derefter er resten dynamiske som betyder at når du logger af bliver den IP-adresse du bruger ledig for den næste som logger på.
Næste gang du logger på er de første 6 cifre de samme som før men de sidste 6 cifre vil være anderledes.
Der hvor de finder dig er de cookies du lægger når du surfer.
Det er det tætteste du kommer på at frivilligt at lægge din emailadresse.

Der er den mulighed at bruge nogle af de programmer for at beskytte dig mod dette.
(Silentsurf og stealthsurf m.m.) dog vil du så opdage at det kan være svært at komme rundt på nettet.

Med vewnlig hilsen

Johnny Larsen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-11-08 15:17

Det granner01 og dova henviser til er registranter af et domæne: Hjemmesider, som ALTID har fast en IP ..ikke hvilken IP adresse som 'besøger' (= klient) en server på et sådant domæne (DNS) F.eks. : http://www.cssboxing.com/

Disse registranter må ikke uden videre offentliggøres !
..men kan selvfølgelig findes med div. værktøjer

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 02-11-08 21:26

Hej

Tak for jeres svar. Dèt jeg mener er, om min ipadresse lovligt kan videreives fra et forum jeg er medlem af, til et forum jeg ikke er medlem af. Ved ikke lige hvordan jeg skal forklare det.
Og det er ikke fordi jeg selv vil bruge en ipadresse til noget, men fordi jeg er ret sikker på, at min ipadresse er blevet videregivet fra et forums moderatorer/ admins til et andet.

Tina

Kommentar
Fra : peque

Dato : 03-11-08 13:17

TJa - Hvis det foreligger således ( jaja der er jo nok en grund til at han banner dig ??? ) om det så er moralsk korrekt eller ej - skal jeg slet ikke blande mig i.

Men princippet siger de fleste lovgivniger/regler for forum - at du skal "blindt" adlyde administratoren. du får nogle advarsler inden du bliver bannet)
Og dette brud på reglerne - kan kun effektiveres indenfor det pågældende forum.
Men det er jo hurtigt at finde ud af ?? ?
Virker din IP andre steder fra ?? Ellers sluk din router og la den være slukket i over 1time - så bliver din DHCP-adresse releaset (i de fleste tilfælde) og du har nu en ny IP !

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 03-11-08 14:28

Hej

Jeg ved ikke om jeg forstår hvad du mener, men jeg er ikke blevet bannet fra nogen af siderne. Den ene er jeg stadig medlem hos, den anden har jeg aldrig været medlem hos. Men det har min niece, som havde lånt en computer af mig med en vpn-tunnel på.
Så spørger jeg bare, om det er lovligt, at det ene forum bruger oplysninger om min ipadresse til at finde ud af, at min niece bruger samme ipadresse på et andet forum.
Ja, det er altså lidt indviklet at forklare!

Tina

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-08 18:52

Kort fortalt:

IP-adresser er IKKE personlige/fortrolige oplysninger og kan dermed frit udveksles
..uanset formålet!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 06-11-08 10:44

Hej

Jeg kan ikke lige finde ud af hvem der har ret. Synes I siger noget helt modsat hver især! Eller er det mig der misforstår jer?

Tina

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-11-08 20:22
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-11-08 20:31

Tjek evt. : http://www.myip.dk/

..eller: http://browserspy.dk/

:D </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mulle73

Dato : 20-11-08 15:02

Undskyld, men jeg er ikke blevet klogere... Synes det er meget svært at finde ud af, hvem jeg skal give pointene til. I siger jo noget modsat af hinanden, så hvem har ret?

Tina

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 23-11-08 04:08

Tjaeh... det ser ud til at familieadvokaten ikke er enig med mig:

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-262.html

Jeg mener stadig det er noget sludder. IP adresser kan kun bruges til personidentifikation, når de sammenholdes med andre informationer som f.eks. log-in (brugernavn og password) oplysninger anskaffet ved opgivelse af navn, adresse og evt. email-adresse.

En IP adresse fortæller i sig selv INTET om, hvem der benytter den

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Mulle73

Dato : 23-11-08 14:20

Tak for svaret molokyle.