/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
direkte demokrati i Danmark?
Fra : pkforever888
Vist : 837 gange
50 point
Dato : 31-10-08 13:06

Har vi nogen sinde haft direkte demokrati i Danmark?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 60 point
Dato : 31-10-08 13:29

Kommer an på havd du mener. I vikingetiden og senere havde man tingsteder, hvor alle fribårne MÆND kunne drøfte sagerne. Det udelukker jo trælle, tjenestefolk og kvindfolk! Men ser man bort fra det, kan det vel kaldes direkte demokrati for de udvalgte få, jeg havde helt sikkert hørt til de udelukkede

Bortset fra det, så har vi jo i over 100 år kørt med et repræsentativt demokrati, siden 1915 sågar også for kvinder

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 31-10-08 13:39

Citat
siden 1915 sågar også for kvinder

I kan jo ikke undvære os alligevel !!!!!
Og det bedste af det hele er sq i ikke opdager når vi snor jer om lillefingeren.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-10-08 13:57

Citat
Og det bedste af det hele er sq i ikke opdager når vi snor jer om lillefingeren

Jow da, for det meste er det bagateller, så lader vi som ingenting.
Kvindepladder interesserer os ikke.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-10-08 14:25

Jo visse emner er i Danmark underlagt direkte demokrati. Det foregår ved folkeafstemning, som vi kalder det.

Det drejer sig bl. a. om ændring af grundloven og afgivelse af suverænitet til fremmede magter.

Et mindretal i tinget kan også forlange love prøvet ved folkeafstemning - sidst med jordlovene.

Spørgsmål om skatter og afgifter mv. kan der dog ikke folkeafstemmes om.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-10-08 14:40

>piaskov

Jeg tænkte ikke på at undvære kvinder, men på at man vel kun kan kalde noget et demokrati hvis alle uanset køn eller status, kan være med til at bestemme.

Men hvis jeg ønskede at undvære kvinder, bare midlertidigt, ville jeg tage en af de "stille" hobbyer til mig. Du ved jagt, lystfiskeri, frimærkesamling, skak el lign. op, hvor man ikke må tale. Desværre er jeg ikke selv for god til at holde mund, så hellere holde (af) kvinder

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 31-10-08 14:48

Citat
hvor man ikke må tale.

DET tror jeg er ønsketænkning når der er kvinder i selskabet

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-10-08 14:50

Kvinder taler ikke mere end mænd

De bruger bare flere ord

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 31-10-08 15:01

saglighed og humor hånd i hånd
fin tråd

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 31-10-08 15:03

Ja ja teil.
Men kender du den om manden der sagde til konen :
Ingen maskiner eller fydende kost skal holde mig i live .
Så hellere slukke for det hele !!
Hvorefter konen straks slukkede for TV og hældte hans bajer i vasken

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-10-08 15:28

DEMOkrati betyder blot det er en prøveversion

DIREKTE DEMOkrati betyder blot du TROR du har indflydelse

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 31-10-08 15:28

hvor hurtigt fjernede du dig efter den stunt?

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 31-10-08 16:09

Jeg går ind for ligestilling
Vil gerne have lidt flere rettigheder
Forstå det ret,nu har kvinder kæmpet for deres i mange år

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 31-10-08 16:14

Citat
Kvinder taler ikke mere end mænd

De bruger bare flere ord

- bla bla bla Teil.......

Citat
Mænd taler for meget - og siger for lidt!

Go' weekend!
/Dorthe

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-10-08 16:36

bla bla bla Dorthe

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-10-08 16:53

Er der nogen der er gamle nok til at huske da Poul Hartling vendte hjem efter at have talt med den aldrende formand Mao og fortalte den forsamlede danske verdenspresse, at samtale foregik på et højt intellektuelt niveau?

Ved ikke lige hvorfor jeg kommer i tanke om det

Kommentar
Fra : achton

Dato : 31-10-08 16:56

Citat
Ved ikke lige hvorfor jeg kommer i tanke om det

Det må være kvindernes snakken

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 31-10-08 16:58

kvinder 'snakker' ikke! Kvinder TALER!
- og så SIGER vi faktisk noget. når vi gør det! ....altså TALER!

mere go' weekend

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-10-08 17:18

Citat
kvinder 'snakker' ikke! Kvinder TALER!
- og så SIGER vi faktisk noget. når vi gør det! ....altså TALER!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-10-08 17:23

Citat
og så SIGER vi faktisk noget. når vi gør det! ....altså TALER!

Så skulle I da TALE noget mere i stedet for blot at SNAKKE

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 31-10-08 19:41

Nej jeg mener aldrig der har været demokrati i danmark.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-10-08 19:43

Citat
Nej jeg mener aldrig der har været demokrati i danmark.

Netop, i denne tråd ser vi hvorfor - KVINDER

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 31-10-08 23:11

Vi har et repræsentativt demokrati her i landet.

http://www.totaltiorden.dk/video/player.php/301/Underholdning

Kommentar
Fra : pkforever888

Dato : 01-11-08 10:40

smokei sagde:
Citat
http://www.totaltiorden.dk/video/player.php/301/Underholdning

Haha

Godkendelse af svar
Fra : pkforever888

Dato : 20-11-08 17:31

Jeg takker for svaret vagnr

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-11-08 22:17

Selv tak