/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Gøre et billede mindre
Fra : JoyLip
Vist : 2328 gange
50 point
Dato : 30-10-08 13:15

Når jeg ændrer billedstørrelsen på mine billeder i paint, til at være mindre, så forringes kvaliteten.

Findes der ikke en måde, så jeg kan bevare skarpheden??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-10-08 13:30

Gør de det ? Hmmm lyder mærkeligt

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-10-08 13:30

Men det kan du i de fleste billedprogrammer under redigering

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-10-08 13:32

Brug et billedprogram og ikke et tegneprogram

http://tips.bsjh.dk/xnview/index.htm

Kommentar
Fra : kj

Dato : 30-10-08 13:34

normalt bliver et lille billede dårligere når det bliver forstørret, ikke omvendt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-10-08 14:09

Hvis du ændrer på billedets opløsning i stedet for at ændre på billedets længde/bredde, så kan du gøre billedet større eller mindre uden at ændre på den oprindelige kvalitet.

hvis f.eks. billedet er 20x20 cm, og opløsningen er 100dpi, så kan du gøre billedet halvt så stort (10x10 cm) ved at fordoble opløsningen til 200dpi. Og det ændrer intet ved billedets oprindelige kvalitet. Du kan altid ændre det tilbage til den oprindelige størrelse uden at miste kvaliteten.

Men det kan du ikke gøre i Paint.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 30-10-08 14:25

Hej JoyLipDer findes masser af fotoprogrammer som kan formindske billeder, både på den ene og den anden måde, uden at kvaliteten bliver dårligere.Jeg bruger selv et som hedder "PhotoSuite 4" - det var et som lå på den CD-rom der fulgte med mit kamera - men et udmærket program er også det der "xnview" som bentjuul har været så venlig at lægge et link til.
Du kan downloade programmet direkte fra bentjuuls link på et øjeblik (gratis) og det virker ganske udmærket. Jeg har selv lige downloadet det, og afprøvet flere features i det, bl.a. også at formindske et billede - det virker meget fint, og kvaliteten forringes ikke. (Tak bentjuul )

Det er rigtigt som der også nævnes, at et tegneprogram ikke duer til den slags, du skal bruge et fotoprogram, og det er "xnview"

god fornøjelse

Bennymanden

Kommentar
Fra : KanduSvar

Dato : 30-10-08 14:25

Brug for eksempel PhotoFiltre til billed behandling, læs om og hent programmet hos http://www.pensionistedb.dk klik på Photofiltre i menuen og ikke mindst, læs vejledniger i brug af programmet under Vejledniger, klik på Photoprogrammet Photofiltre og læs de mange vejledninger, helt aktuel side 2 om at gøre et billede mindre

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-10-08 14:39

...Jeg har kikket på xnView, som bentjuul foreslår. Men den gør det samme når den ændrer billedstørrelse. Den ændrer på det samlede antal pixels. Og dermed bliver kvaliteten ændret.

---Og selv om man HAR mulighed for at ændre opløsningen, så bliver billedet af en eller anden grund STØRRE, når man sætter opløsningen op..... Og det er galt.
Der mangler en lineal i det program, så man har mulighed for at se den reelle størrelse på billedet... Det er sandsynligvis visningen af billedet, der driller.
hm...

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 30-10-08 14:49

Gå tilbage til den 29.10, jeg har spurgt om noget lignende. Der er kommet mange gode råd der
Spørgsmålet var der.
Formindske billede
Jeg er ved at prøve dem alle af,for at se hvad der er bedst

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-10-08 15:06

...Jeg har kikket på InfanView og PhotoFiltre.
---Det er samme problem. Man kan ændre opløsningen, men man kan ikke se, hvad der så reelt sker med billedets størrelse... ---Der mangler en lineal...

vvdriver. Dit problem er det modsatte af JoyLips. For du vil gerne lave billedets fil mindre og dermed også forringe kvaliteten. Hvilket jo er hensigtsmæssigt, hvis du har store billeder taget med en høj opløsning. Og du skal bruge dem på nettet, hvor det IKKE er nødvendigt med den høje opløsning.

JoyLips vil, så vidt jeg har forstået, -gøre billedet mindre, men beholde kvaliteten. Altså bevare størrelsen på billedfilen...
Det kan være en fordel hvis man har et stort billede, som man vil have printet ud i bedst mulig kvalitet. Så kan man forøge opløsningen og på den måde få et mindre billede i en bedre udskriftskvalitet.
---Hvis altså man kan finde et program, der gider gøre det...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-10-08 18:51

Pixresize har jeg hentet på Nettet - gratis

Hanne

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 30-10-08 20:24

Tja - nu forstår jeg heller ikke sammenblandingen imellem størrelse og antal dpi
---------------------------------------------------
Hvis jeg tager et billede med mit digicam og indstiller til f.eks. 5 Megapixel, så kommer billedet til at fylde 2592 x 1944 pixel og pladsmæssigt fylder det 2,50 MB .........

Selvom billedet har denne størrelse er der ikke det fjerneste til hinder for at printe det på størrelse med et frimærke - ja eller som A4, som jo er det største printeren kan klare, ellers skal det laves i flere dele, hvilket jo også er muligt.
Det er jo opsætningen af printeren og valg af størrelse på printet der bestemmer hvor stort billedet skal blive i cm x cm - ikke hverken dpi eller pixel.

Nu havde jeg f.eks. et billede fra en tur til alperne liggende på min PC - det havde en størrelse af 1536 x 1024 og fyldte 453 KB - så printede jeg dette i A5.
Herefter ændrede jeg billedet til 1000 x 667 - nu fyldte det 75,9 KB - også dette printede jeg i A5 - nu ligger de to billeder ved siden af hinanden, og jeg er ikke i stand til at afgøre hvilket der er det ene eller andet, i alt fald ikke med det blotte øje ............
om kvaliteten så bliver bedre af at printe det i f.eks. 6 cm x 9 cm det tror jeg kan diskuteres.

Jeg har en 22" fladskærm og bruger Nero Photosnap Image Viewer til at se mine billeder - den medfører at alle billeder vises i fuldskærm ved et dobbeltklik, og her kan man se forskel når billedstørrelsen kommer under 800 x 600 .......... ellers ikke

Bennymanden

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-10-08 21:31

---det betyder noget ved udprintning... Der SKAL opløsningen være så høj som muligt.

Og hvis du kun formindsker billedet i de billedprogrammer, så bliver der færre pixels (dpi) på hver led.
Og de pixels går tabt hvis du gemmer billedet. Så længe billedet er åbent kan du jo altid gå tilbage til hvordan billedet var før.

---Men vi må vente til JoyLip kommer på banen igen, så vi kan få lidt mere at vide om, hvad problemet egentlig er...

Billedets dpi afgører hvor god udprintningskvaliteten er.
Selvfølgelig kan du altid udprinte et billede med lav dpi i en A5 størrelse....... men resultatet bliver derefter.

Bennymand, hvis du starter med et billede i så høj opløsning, som du foreslår, så er det ikke sikkert, at det er til at se forskel med det blotte øje. Men hvis du har et billede på f.eks. væsentligt under 1000 dpi, så VIL der være forskel hvis billedet bliver formindsket til halv størrelse -altså godt under 500 dpi.... og derefter bliver printet ud i A5-størrelse.
Hvad filen fylder er også afhængigt af hvilken type fil det bliver gemt som... Hvis billedet bliver gjort mindre i de programmer, der er foreslået, så bliver filen også mindre... hvis billedet bliver gemt på samme måde, selvfølgelig.. Og billedets gamle kvalitet kan ikke fremkaldes igen.

Hvis man kun ændrer opløsningen, -så bliver billedet mindre i udprintning. OG det ændrer ikke billedets kvalitet. Eller filens størrelse.

Jeg kan IKKE se, at man ved udprintning i de programmer har mulighed for at ændre størrelsen NÅR man printer, --som man kan i mit fotoprogram.

Kommentar
Fra : JoyLip

Dato : 30-10-08 23:01

Jeg ved ikke om jeg kan forklare problemet, så det er til at forstå. Det bliver lidt svært, fordi jeg selv har så uendelig lidt forstand på alt det med dpi, pixel, opløsning.

Sagen er, at jeg har nogle billeder der skal lægges ind på en hjemmeside, som besøgende må kopiere og benytte. De er taget med en Apple iPhone, som har et skod kamera med kun 2 megapixel.

Billedestørrelse 277 kb.
Højde 1600
Brede 1200

vandret opløsning 1 dpi (?)
lodret opløsning 1 dpi (?)

Når jeg formindsker billederne til den størrelse jeg ønsker, ser tallene sådan ud;

Billedestørrelse 18 kb
Højde 300
brede 400

vandret opløsning 96 dpi
lodret opløsning 96 dpi

Umiddelbart ser billederne okay ud efter de er gjort mindre. Men jeg har lige prøvet at kopiere et af de formindskede billede og åbnet det i windows billed og faxfremviser, og når jeg zoomer ind på billedet kan jeg se at det er blevet temmelig forringet i kvaliteten ift. det oprindelige billede.

Ved ikke om det er til at forstå??, men jeg kan ikke komme det nærmere.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 31-10-08 01:47

Jeg tror, at billedet ganske enkelt er for lille til, at der kan komme noget godt ud af det.

Hanne

Kommentar
Fra : semiauto

Dato : 15-11-08 12:39

Hej (Jeg er ny)
Har hentet programmet Xnview som bentjuul anbefaler.Jeg har åbenbart haft et program af næsten samme slags på den gamle pc(har lige fået ny)
den gamle var på dansk,den nye er på engelsk.og det er jeg ikke så skrap til.Findes der en udgave på dansk?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-11-08 12:59

XnViev er også på dansk - Du skal hente den der har Multi-Language som denne her http://87.230.13.154//XnView-win.exe det er et direkte link.

Du har downloaded en forkert fil.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 15-11-08 15:26

Nj... Du er nødt til at fastholde pixelstørrelsen:

Citat
Højde 1600
Brede 1200

Hvis du ændrer antal pixel i højden og bredden, så forringer du kvaliteten af billedet.

På mange hjemmesider fungerer det sådan, at man kan se en lille udgave af billedet. Og det kommer så op i fuld størrelse når man klikker på det.

--Hvorfor er det, at du vil formindske de --ikke særlig store--- billeder?? Er det pladsmangel?

--FIL-størrelsen kan du ændre ved at gemme billedet som JPEG-fil. Når du gør det, får du endnu en mulighed for at formindske filen uden at ændre på billedstørrelsen.

Kommentar
Fra : semiauto

Dato : 15-11-08 16:59

Jeg har så hentet programmet som bentjuul foreslog.det er stadig på engelsk.Hvad gør jeg forkert?

Kommentar
Fra : semiauto

Dato : 15-11-08 18:52

Jeg opgiver at få lortet til at virke.Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-11-08 21:41

semiauto, det er jo ikke DIN tråd......

Prøv at oprette en tråd specielt om XnView. Så kan det være, at du får bedre hjælp..

Det er lidt forvirrende med to forskellige spørgsmål i den samme tråd...

Godkendelse af svar
Fra : JoyLip

Dato : 24-11-08 18:00

Tak for svaret Birgitta.