/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Gear på cykel springer ud
Fra : Onlinehero
Vist : 1720 gange
65 point
Dato : 27-10-08 22:05

Jeg har købt en gammel ramponeret cykel fra en politiauktion. Jeg fik en cykelsmed til lige at gøre den lovlig, men den har et problem som gjorde min første cykeltur noget interessant og livstruende (for min kondi)!

Selvom jeg satte den i første gear følte den stadig som om den var i mindst 3., men for at gøre det værre så "sprang" den ud af gear på tilfældige tidspunkter. Så når jeg sad og travede i 3. gear fløj den pludselig ned i 1. så jeg var ved at havarere i alt fra bøgehække til betonpiller.

Er der nogen der ved hvad det skyldes, og om det er muligt at reparere? Jeg tror det er billigere at købe en ny ramponeret cykel end det er at få en cykelhandler til at sætte nyt gear på.

På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 75 point
Dato : 27-10-08 22:56

Går ud fra at detr er en 3 gearet cykel som udgangspunkt så er der 2 forskellige typer Hvis det er med en lille kæde så sæt vælgeren i 3 gear og stram den lille kæde op indtil lige før den trækker kæde ud Er det med skifteblok så drej på kabeljustering så den ikke hopper ud af gear Er det en 4-5-eller 7 gears med ufvendig skifteblok er der en markering på gearvælgeren(typisk 3.-4.gear) og en streg på skifteblokken som skal justeres ind så de ligger og flugter så er den justeret en anden type er indenfor stellet v bagnav og der er to mærker (skal måske vaskes for at få øje på dem ) der skal stå ud for hinanden ellers juster på kablet indtil de er det

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-10-08 23:56

På de fleste 3 gears nav ligger der et slags "frigear" mellem 1. og 2. eller mellem 2. og 3.
Gearet vil slældent springe fra 3. til 1. men kan hoppe i "frigear".
Hvis en cykel er gjort i stand, skal der efter lidt kørsel justeres og spændes efter.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-10-08 01:22

Hvis Du vedbliver at købe ramponerede cykler får Du aldrig nogen der er i orden.

Kommentar
Fra : Ole

Dato : 28-10-08 07:32

Jeg går ud fra det er et 3 gear narv som sidder på cyklen og de kan ikke springe fra 3 til første gear pga. den måde de er konstrueret på, men meget nemt fra 1 til 2 eller 3 gear hvis gearvælgeren er slidt, i de tilfælde skal du bare købe en ny gearvælger og den koster fra 100 til 150 kr alt efter hvor du finder den derefter justerer du som Sunowich beskriver

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-10-08 08:59

Og iøvrigt monterer cykelhandleren sjældent nyt gear men sætter et komplet hjul på.

Godkendelse af svar
Fra : Onlinehero

Dato : 28-10-08 12:52

Tak for svaret Sunowich. Jeg prøver.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-10-08 13:35

Takker og bukker god arb.lyst

Luffe
Citat
Hvis Du vedbliver at købe ramponerede cykler får Du aldrig nogen der er i orden.
vrøvl med dig det kommer ligesom an på hvor cyklen er ramponeret